Porównanie: Citroen DS4, Citroen DS5

Wprowadzenie przez Citroena prestiżowej linii DS wzbudziło sporą sensację. Futurystyczny DS5 w zasadzie nie ma rywali, taką rolę pełni... mniejszy DS4.

Citroen DS4 2.0 HDI Sport Chic, Citroen DS5 2.0 HDI Sport Chic
Citroen DS4 2.0 HDI Sport Chic, Citroen DS5 2.0 HDI Sport ChicMotor

Zaczęło się w 2009 roku od miejskiego DS3 - rywala Mini. W 2011 pojawiły się kompaktowy DS4 i DS5 - w zasadzie również kompaktowy, bo zbudowany na bazie kompaktowego minivana C4 Picasso.

Różnice w wymiarach obu modeli są wyraźne. DS5 jest dłuższy od DS4 o 20 cm i ma też większy rozstaw osi (aż o 12 cm). Te wartości nie przekładają się jednak na wymiary wnętrz, które są bardzo zbliżone. DS5 ma więcej miejsca na szerokość, zarówno z przodu jak i z tyłu. Poza tym oba Citroeny są dosyć ciasne, zwłaszcza dla pasażerów tylnej kanapy. Ci jadący w DS4 mają problemy z zajęciem miejsc (wąskie drzwi), mało miejsca na nogi, a poza tym nie mają możliwości otwierania szyb. Trudno w tym przypadku mówić o funkcjonalności typowej dla kompaktów, ale jak widać DS4 typowym kompaktem nie jest.

Kokpit DS4 nie jest zbyt skomplikowany. I dobrze. Łatwa obsługa, efektowne zegary i kierownica, która dobrze leży w dłoniach to zalety tego Citroena. Plus za dobrą widoczność z miejsca kierowcy.Motor
Wnętrze DS5: jedno z bardziej futurystycznych od wielu lat. Chaos w rozmieszczeniu przycisków i pokręteł nie ułatwia obsługi. Mocno spłaszczona u dołu kierownica jest niewygodna.Motor

DS5 nie zapewnia znacznie lepszych warunków do jazdy na tylnej kanapie, ale miejsca jest tu nieco więcej. Nie ma też problemu z wsiadaniem i z otwieraniem szyb. Jest za to problem z uchwytami na kubki. W DS5 ich nie przewidziano. W przypadku topowego modelu serii DS funkcjonalność cierpi z powodu awangardowej formy. Tylko zdecydowani miłośnicy francuskiej motoryzacji mogą przymknąć oko na mało intuicyjną obsługę. DS4 jest pod tym względem bardziej przyjazny kierowcy i jednocześnie mniej awangardowy.

W przypadku bagażników prowadzi DS5 (470 do 410 litrów), ale w praktyce różnica jest niewielka.

W obu modelach występuje ta sama jednostka napędowa 2.0 HDi o mocy 163 KM. Poza wysoką kulturą pracy, jej zaletą jest korzystny stosunek osiągów do zużycia paliwa. Z racji wyraźnie niższej masy własnej w przypadku DS4 (jest lżejszy o 210 kg) ten stosunek jest wyraźnie korzystniejszy.

DS4 lepiej przyspiesza, elastyczność jednostki jest wyraźnie lepsza, a zużycie paliwa niższe - średnio o 1 l/100 km. Niższa masa DS4 ma również wpływ na długość drogi hamowania. Poziom hałasu w przypadku obu modeli jest na zbliżonym poziomie.

Największa bolączka DS5 to słabe tłumienie nierówności

Niestety, tego samego nie da się powiedzieć o komforcie jazdy. Słabe tłumienie nierówności to duża bolączka DS5. Zawieszenie pracuje zbyt głośno i słabo filtruje niedoskonałości drogi. Od flagowego modelu Citroena - marki która jest synonimem komfortu jazdy - można oczekiwać znacznie więcej niż oferuje DS5. Co ciekawe, więcej komfortu zapewnia DS4, mimo że teoretycznie nie ułatwia tego wyraźnie krótszy rozstaw osi.

Mniejszy model Citroena sprawia też więcej przyjemności z jazdy. Jest zwinny, ma mniejszą średnicę zawracania, chętniej reaguje na ruchy kierownicą. DS4 znacznie lepiej sprawdza się na polskich drogach. Jest też wyraźnie tańszy. Owszem, nie robi takiego wrażenia jak DS5, ale ma zdecydowanie mniej słabych stron. Rozsądek podpowiada więc wybór DS4.

Citroen DS4, Citroen DS5

Porównanie: Citroen DS4, Citroen DS5 (czytaj test)

Kokpit DS4 nie jest zbyt skomplikowany. I dobrze. Łatwa obsługa, efektowne zegary i kierownica, która dobrze leży w dłoniach to zalety tego Citroena. Plus za dobrą widoczność z miejsca kierowcy.Motor
Przednia szyba, która płynnie przechodzi w szklany dach – bardzo efektowne rozwiązanie.Motor
Tylne drzwi mają niecodzienny kształt i szybę, która się nie otwiera. Z tyłu jest ciasno.Motor
Citroen DS4 2.0 HDI Sport Chic, Citroen DS5 2.0 HDI Sport ChicMotor
Citroen DS4 2.0 HDI Sport ChicMotor
Citroen DS4 2.0 HDI Sport ChicMotor
Citroen DS5 2.0 HDI Sport ChicMotor
Citroen DS5 2.0 HDI Sport ChicMotor
Wnętrze DS5: jedno z bardziej futurystycznych od wielu lat. Chaos w rozmieszczeniu przycisków i pokręteł nie ułatwia obsługi. Mocno spłaszczona u dołu kierownica jest niewygodna.Motor
Elektrycznie sterowane fotele z masażem dbają o komfort. Szkoda, że nie robi tego zawieszenie.Motor
Trzyczęściowy szklany dach jest efektowny, ale mocno ogranicza przestrzeń nad głowami.Motor

Citroen DS4, Citroen DS5 - podsumowanie

DS5 imponuje stylem, ale komfort, przyjemność z jazdy i cena stoją po stronie DS4. Nasz wybór: oba są nierozsądne, ale DS4 mniej.

 
DS4
DS5
Wersja
2.0 HDi Sport Chic
2.0 HDi Sport Chic
Silnik
turbodiesel
turbodiesel
Pojemność skokowa
1997 cm3
1997 cm3
Układ cylindrów/zawory
R4/16
R4/16
Moc maksymalna
163 KM/3750
163 KM/3750
Maks. moment obr.
340 Nm/2000
340 Nm/2000
Długość/szerokość/wysokość
433/179/149 cm
453/185/152 cm
Rozstaw osi
261 cm
273 cm
Średnica zawracania
11,2 m
11,8 m
Masa własna/ładowność
1320/565 kg
1530/600 kg
Pojemność bagażnika (min./maks.)
410/1185 l
470/1290 l
Pojemność zbiornika paliwa
60 l
60 l
Osiągi (dane producenta)
Prędkość maksymalna
212 km/h
215 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h
8,6 s
8,8 s
Zużycie paliwa
(miasto/trasa/cykl mieszany w l/100 km)
6,6/4,3/5,1
6,4/4,4/5,1
Teoretyczny zasięg
1176 km
1176 km
Dane testowe
Przyspieszenie 0-100 km/h
8,8 s
9,0 s
Elastyczność 60-100 km/h
6,8 s (4. bieg)
7,5 s (4. bieg)
Elastyczność 80-120 km/h
12,2 s (6. bieg)
14,1 s (6. bieg)
Hamowanie 100-0 km/h (zimne)
36,2 m
37,8 m
Hamowanie 100-0 km/h (ciepłe)
36,4 m
38,1 m
Poziom hałasu przy 100 km/h
65,2 dB
64,8 dB
Zużycie paliwa (miasto/trasa w l/100 km)
7,0/5,0
8,0/6,0
Rzeczywisty zasięg
1000 km
857 km
Cena wersji podstawowej*
101 300 zł
106 200 zł
Cena
101 300 zł
131 200 zł
*z tym samym silnikiem

Zdjęcia: Krzysztof Paliński

Motor
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas