Peugeot RCZ R - test

Jest niesamowicie szybki, ostry i bezkompromisowy. To dzikie zwierzę w bardzo ładnym nadwoziu. Oto Peugeot RCZ R.

Peugeot RCZ R
Peugeot RCZ RAuto Moto

Ma styl, klasę, genialne proporcje. Wygląda pięknie, ale i dość niepozornie. Jedynie tył z dwiema wielkimi armatami w postaci końcówek wydechu zdradza, że coś jest na rzeczy. To coś to przede wszystkim 1,6-litrowy silnik turbo. Kipi w nim aż 270 KM, co sprawia, że RCZ R jest najmocniejszym seryjnym Peugeotem w historii.

W zawrotnym tempie

Mimo ogromnej mocy z tak małej pojemności skokowej, jednostka bez problemu znosi spokojną jazdę z obrotami poniżej 2000/min. Dzięki temu w gęstym ruchu miejskim RCZ R średnio zużywa poniżej 9 l paliwa na 100 km.

Wystarczy jednak przekroczyć 2500-3000 obr./min, by cały spokój gdzieś się ulotnił. By w jednej chwili obudzić dzikie zwierzę, czające się pod maską. Nagle poziom decybeli wyraźne wzrasta, a dotychczasowy pomruk zamienia się we wspaniałe, zachrypnięte warczenie.

Ładna, poukładana deska rozdzielcza, ale przydałoby się tu więcej charakterystycznych dla modelu „R” detali.Auto Moto

Od tego pułapu silnik wkręca się na obroty z ogromną łatwością. Po szybkiej zmianie biegu np. z 2. na 3. czy z 3. na 4. przyspieszenia wcale nie słabną. RCZ R fantastyczne wrażenie robi szczególnie powyżej 100 km/h, do 180 km/h rozpędzając się w czasie 16,8 s ze startu zatrzymanego.

Silnik do pary ma świetnie pracującą, ciasno zestopniowaną, 6-biegową przekładnię ręczną. O przeniesienie na asfalt całej mocy z jego wnętrza dba samoblokująca się szpera Torsen przy przednich kołach. Na "jedynce" koła wprawdzie zrywają przyczepność, ale później trakcja, jak na 270 KM, jest naprawdę dobra.

Spełnione obietnice

Silnik RCZ R został zbudowany przez dział sportowy francuskiej marki, zajmujący się autami wyczynowymi. Oparty jest na 200-konnym 1.6 THP, ale ma m.in. wzmocniony blok, kute tłoki i nowe korbowody. Jego turbosprężarkę zasilają dwa kanały.Peugeot

Zawieszenie zostało mocno utwardzone, jednak nie na tyle, by auto na każdym metrze było nieprzyjemne. RCZ R niczego nie udaje, nie starając się spełniać kilku obietnic naraz.

Z tej najważniejszej wywiązuje się za to wyśmienicie. Niezwykle szybko reaguje na komendy wydawane kierownicą i pozwala na kontrolowane "nadrzucanie" tyłem. Imponuje też szybkość, z jaką pokonuje najciaśniejsze zakręty. Wywołanie w Peugeocie podsterowności przypomina zmuszanie lwa do diety wegetariańskiej.

RCZ R to dzikie zwierzę, ale i porządnie wytresowane.

Peugeot RCZ R - podsumowanie

To nie żaden gadżet na kołach. RCZ R jest bardzo szybkim i skutecznym narzędziem dojeżdżenia po zakrętach. Świetny samochód!

Peugeot RCZ R

Peugeot RCZ R (czytaj test)

Peugeot RCZ RAuto Moto
Bardzo wydajne hamulce z czterotłoczkowymi zaciskami i tarczami o średnicy wynoszącej aż 38 cm. Efekt to droga hamowania (na ciepło) na dystansie jedynych 33,1 m.Auto Moto
Peugeot RCZ RAuto Moto
Fotele mają ogromny zakres regulacji wzdłużnej i zapewniają dobre trzymanie ciała w zakrętach. Niestety, brakuje podparcia dolnej części ud.Auto Moto
Ładna, poukładana deska rozdzielcza, ale przydałoby się tu więcej charakterystycznych dla modelu „R” detali.Auto Moto

Inne modele z mocnymi silnikami 1.6

Do tej pory najmocniejszymi seryjnymi autami z silnikami 1.6 Turbo były 210-konny Opel Corsa OPC Nurburgring Edition oraz Mini John Cooper Works GP. Ich moc jest jednak zdecydowanie niższa niż w przypadku Peugeota. Co ciekawe, jednostka napędowa Mini konstrukcyjnie jest mocno spokrewniona z silnikiem RCZ R.

Opel Corsa OPC Nürburgring Edition

Opel Corsa OPC Nurburgring EditionOpel

moc: 210 KM/5850 obr./min0-100 km/h: 6,8 sprędkość maksymalna: 230 km/hcena: nieoferowany

Mini John Cooper Works GP

Mini John Cooper Works GPMini

moc: 218 KM/6000 obr./min0-100 km/h: 6,3 sprędkość maksymalna: 242 km/hcena: wyprzedane

Dane techniczne

SILNIK
benz., turbo, R4, 16V, umieszczony poprz. z przodu, wtrysk bezpośredni
pojemność
1598 cm3
średnica cyl./skok tł.
77,0/85,0 mm
stopień sprężania
9,2:1
moc maksymalna
199 kW/270 KM
przy obrotach
6000/min
maks. moment obr.
330 Nm
przy obrotach
1900/min
UKŁAD JEZDNY
przeniesienie napędu
na koła przednie, skrzynia man., 6-biegowa
zawieszenie przód
niezależne typu McPherson
zawieszenie tył
belka skrętna
opony testowe/hamulce
235/40 ZR19, przód – tarcze went., tył – tarcze
NADWOZIE
długość/rozstaw osi
429,0/262,0 cm
szerokość/wysokość
185,0/136,0 cm
pojemność bagażnika
321-639 l

Pomiary testowe

PRZYSPIESZENIA
0-100 km/h
6,1 s (5,9 s*)
60-100 km/h (IV bieg)
4,3 s
80-120 km/h (VI bieg)
6,8 s
prędkość maksymalna
250 km/h*
DROGI HAMOWANIA
100-0 km/h zimne
34,7 m
100-0 km/h rozgrzane
33,1 m
ZUŻYCIE PALIWA
śred. zużycie wg prod.
6,3 l/100 km
śred. zużycie w teście
7,5 l/100 km
pojemność zbiornika paliwa
55 l
zasięg wg spalania test.
733 km
*dane fabryczne

Ceny

najniższa
153 000 zł
egz. testowego
163 650 zł

Tekst: Maciej Struk, zdjęcia: Robert Brykała

Auto Moto
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas