Peugeot 301 1.6 VTi LPG Active - test

Peugeot namawia, aby zainwestować raz, by potem przez długie lata cieszyć się tanią jazdą. Realizację tego planu ma zapewnić model 301 z seryjnym LPG.

W ofercie jest wciąż tylko sedan. Jesteśmy pewni, że prezentacja odmiany kombi mocno poprawiłaby pozycję rynkową tego modelu w Polsce.
W ofercie jest wciąż tylko sedan. Jesteśmy pewni, że prezentacja odmiany kombi mocno poprawiłaby pozycję rynkową tego modelu w Polsce.Motor

Jedynka w oznaczeniu modelu to według Peugeota "przystępne cenowo modele spełniające oczekiwania klientów w zakresie praktycznych rozwiązań eksploatacyjnych i wszechstronności". Zgodnie z oczekiwaniami sporej grupy klientów wprowadzono więc do gamy "301" zasilane gazem LPG.

Pod egidą Peugeota

Instalacja jest montowana w Polsce przez firmę Czakram na komponentach BRC. Wprawdzie nie jest to wyposażenie fabryczne, ale specjaliści z firmy Czakram stworzyli ją pod nadzorem inżynierów koncernu Peugeot/Citroen i została ona przez nich przetestowana, co ma zagwarantować bezproblemowe funkcjonowanie dwupaliwowego układu napędowego.

Toroidalny zbiornik na LPG zamontowano we wnęce na koło zapasowe. Pełnowymiarowy "zapas" trafił do bagażnika, zapakowany w estetyczny pokrowiec. Niestety, ogromne i ciężkie koło na tyle ograniczało funkcjonalność bagażnika, że na czas testu wyjęliśmy je z samochodu. Lepiej zainwestować po prostu w zestaw naprawczy do opon (spray+kompresor, razem ok. 100 zł). Jednak estetyka montażu instalacji nie budzi żadnych zastrzeżeń: zawór do tankowania gazu ukryto pod klapką wlewu paliwa, natomiast wskaźnik poziomu i aktualnie używanego paliwa - po lewej stronie od kolumny kierowniczej, na wysokości kolana kierowcy.

Materiały w kabinie zaskakują pozytywnie. Złe wrażenie robią detale: niepełne podświetlenie radia czy sterowanie szybami z konsoli.Motor

Samochód oczywiście z początku pracuje na benzynie i na zasilanie gazowe przełącza się automatycznie. Odbywa się to całkowicie niezauważalnie dla kierowcy. Nie ma też istotnej zmiany w osiągach (ok. 0,4 s wolniej do 100 km/h na LPG). 301 z pewnością nie jest demonem mocy, ale w mieście radzi sobie znakomicie i dynamicznie przyspiesza dzięki krótkim przełożeniom. Niestety, jest też hałaśliwy: 63 dB przy 50 km/h i ponad 70 dB przy 130 km/h to słabe wyniki.

Bezlitosna matematyka

Trudno rozważać 301 w kategorii emocji, pozwólmy więc mówić liczbom. Dopłata do instalacji LPG to 3100 zł. Zmierzone przez nas zużycie średnie wyniosło 8 l benzyny na 100 km lub 10 l gazu.

Oznacza to, że przy cenie 5,40 zł za litr benzyny i 2,65 za litr gazu, przejechanie 100 km kosztuje odpowiednio 43,2 i 26,5 zł. Zakładając, że auto jeździłoby cały czas na LPG, koszt instalacji zwróciłby się już po 18,5 tys. km. Trzeba jednak mieć na uwadze naturalne zużycie benzyny przy odpalaniu i dodatkowo wyższe ceny badań technicznych (obowiązkowych co rok, a nie po 3 latach od zakupu).

Można więc przyjąć, że moment zwrotu inwestycji w instalację nastąpi po ok. 25 tys. km, co brzmi obiecująco. 301 z LPG jawi się jako atrakcyjna alternatywa dla skomplikowanych diesli, które w dodatku źle sprawdzają się w mieście. Powinni rozważyć go wszyscy, którzy potrzebują niedrogiego auta do pracy. A my wciąż apelujemy do Peugeota o wprowadzenie 301 kombi!

Peugeot 301 1.6 VTi LPG Active

Peugeot 301 1.6 VTi LPG Active (czytaj test)

„301” to najpopularniejsze nowe auto w... Afryce Północnej.Motor
Czerwona kontrolka oznacza jazdę na benzynie. Zielona – na LPG. Poziom gazu pokazują cztery lampki po bokach.Motor
1,6-litrowy silnik rozwija 115 KM. Dzięki krótkim przełożeniom samochód przyspiesza dynamicznie, ale w trasie jest zbyt głośny.Motor
Materiały w kabinie zaskakują pozytywnie. Złe wrażenie robią detale: niepełne podświetlenie radia czy sterowanie szybami z konsoli.Motor
Zbiornik LPG ma użyteczną pojemność ok. 35 l, co pozwala przejechać do 350 km między tankowaniami.Motor
W ofercie jest wciąż tylko sedan. Jesteśmy pewni, że prezentacja odmiany kombi mocno poprawiłaby pozycję rynkową tego modelu w Polsce.Motor
LPG w Polsce można już tankować samodzielnie. Zadanie to nie jest trudne. Większość kierowców wciąż jednak woła obsługę.Motor
Zawór do tankowania gazu estetycznie ukryto pod klapką wlewu paliwa.Motor

Peugeot 301 1.6 VTi LPG Active - podsumowanie

Jazda za grosze nie oznacza wyrzeczeń. Peugeot 301 z LPG jest wygodny, oszczędny i tani.

Peugeot 301 1.6 VTi LPG Active: plusy

  • niski koszt przejechania 100 km,
  • realistycznie skalkulowana cena,
  • sporo miejsca z tyłu,
  • absolutny brak zapachu LPG w kabinie

Peugeot 301 1.6 VTi LPG Active: minusy

  • ubogie wyposażenie,
  • brak wyboru nadwozi,
  • przeciętny komfort jazdy,
  • hałaśliwość,
  • bagażnik zajęty kołem zapasowym

Rywale Peugeota 301: rozsądne ceny i LPG

Chevrolet Cruze 1.8

Chevrolet Cruze 1.8Motor

Ceny: od 55 990 zł

Dacia Logan 1.2 16V

Dacia Logan 1.2 16VMotor

Instalacja gazowa montowana jest przez producenta już w fabryce. Logana napędza silnik 1.2 16V o mocy 75 KM. Na LPG moc spada o 2 KM. Oprócz sedana, w ofercie jest również hatchback (Sandero) i kombi (MCV).

Ceny (Logan): od 36 400 zł

Skoda Rapid 1.2 MPI

Skoda Rapid 1.2 MPIMotor

Jedyny w tym zestawieniu model 3-cylindrowy. 75-konny silnik 1.2 MPI można wyposażyć w instalację Landi Renzo, ale kosztuje to aż 4350 zł. W ofercie są też modele Citigo, Fabia i Roomster z LPG.

Ceny (Rapid): od 52 850 zł

Silnik
benzynowy+LPG
Pojemność skokowa
1587 cm3
Układ cylindrów/zawory
R4/16
Moc maksymalna
115 KM/6050
Maks. moment obrotowy
150 Nm/4000
Skrzynia biegów
man./5-biegowa
Hamulce (przód/tył)
tarcz. went./tarcz.
Długość/szerokość/wysokość
444/175/147 cm
Rozstaw osi
265 cm
Średnica zawracania
10,9 m
Masa/ładowność
1090/434 kg
Pojemność bagażnika
506 l
Poj. zbiornika paliwa (benz./LPG)
50/35 l
Opony
185/65 R15
Osiągi (dane producenta)
Prędkość maksymalna
188 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h
9,4 s
Dane testowe
Przyspieszenie 0-100 km/h
10,7 s
Przyspieszenie 0-100 km/h - LPG
11,1 s
Elastyczność 60-100 km/h
10,0 s (4. bieg)
Elastyczność 60-100 km/h - LPG
10,3 s (4. bieg)
Elastyczność 80-120 km/h
15,7 s (5. bieg)
Elastyczność 80-120 km/h - LPG
17,2 s (5. bieg) →
Hamowanie 100-0 km/h (zimne)
48,8 m
Hamowanie 100-0 km/h (ciepłe)
48,5 m
Poziom hałasu przy 100 km/h
66,5 dB →
Zużycie paliwa 
Dane producenta (miasto/trasa/cykl mieszany w l/100 km)
8,8/5,3/6,5
Teoret. zasięg (na benz./LPG)
770/438 km
Śr. zużycie paliwa w teście w l/100 km
8,0
Śr. zużycie LPG w teście w l/100 km
10,0
Rzeczywisty zasięg (na benz./LPG)
630/350 km
Cena
50 900 zł
Wynik na tle całego segmentu: dobry → przeciętny słaby

Tekst: Tymon Grabowski; zdjęcia: Robert Brykała, Krzysztof Paliński

Motor
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas