Oto jaki dźwięk będzie emitował Volkswagen ID.3
Od lipca 2019 roku obowiązują przepisy, według których wszystkie nowo homologowane modele elektryczne w sprecyzowanych okolicznościach muszą emitować sztuczny dźwięk. Podczas wydarzenia o nazwie „Future Sounds”, które odbyło się w ramach Drive Forum w Berlinie zaprezentowano brzmienie elektrycznego Volkswagena ID.3. Ponieważ napęd elektryczny sam w sobie nie wytwarza prawie żadnych odgłosów, powstaje szerokie pole do opracowania dźwięku typowego nie tylko dla konkretnego modelu, lecz także dla marki. Elektryczne samochody Volkswagena będzie można przez to rozpoznać również dzięki ich specyficznemu brzmieniu.
Elektrycznych aut, jeśli poruszają się z niewielką prędkością, prawie wcale nie słychać, co - zwłaszcza w mieście - powoduje zagrożenie dla pieszych czy rowerzystów. Właśnie dlatego modele z rodziny ID. będą wytwarzały sztuczny dźwięk. Posłuży do tego Acoustic Vehicle Alerting Systems (AVAS) - będzie on emitował sztuczny odgłos podczas ruszania z miejsca, jazdy z prędkością do 30 km/h, jak również w czasie jazdy na wstecznym biegu. Dźwięk wytwarzany przez system AVAS zastosowany w modelu ID.3 do prędkości 30 km/h jest słyszalny zarówno na zewnątrz auta, jak i w kabinie. We wnętrzu samochodu słychać go zawsze - jego natężenie zależy od prędkości jazdy i pozycji pedału przyspieszenia. Powyżej 30 km/h szum toczących się opon oraz wiatru opływającego nadwozie są już na tyle wyraźne, że dostatecznie informują otoczenie o zbliżającym się pojeździe.
Dźwięk Volkswagena powstał we współpracy z kompozytorem i producentem muzycznym Lesliem Mandokim. Wielowarstwowe brzmienie odzwierciedla prędkość i dynamikę z jaką porusza się elektryczny samochód. "Odgłos wydawany przez elektryczne auto określa jego tożsamość. Dźwięk powinien być niepowtarzalny i miły dla ucha. Oczywiście może być "futurystyczny", ale przede wszystkim musi być oryginalny" - wyjaśnia dr Frank Welsch, Członek Zarządu Marki Volkswagen ds. Rozwoju.
Oprócz aspektu bezpieczeństwa jaki wiąże się z dźwiękiem emitowanym przez pojazd, ważne jest też i inne znaczenie: "Dzięki specyficznemu brzmieniu elektryczne auto zyskuje swój własny głos, który możemy sami tworzyć zupełnie niezależnie od odgłosów mechanicznych" - zauważa Klaus Bischoff, główny stylista Volkswagena.