Opel Astra ST 1.6 CDTI BiTurbo Dynamic - test

Kombi z najmocniejszym dieslem w gamie – takie połączenie do Astry Sports Tourer 1.6 BiTurbo pasuje bardzo dobrze.

Opel Astra ST
Opel Astra STMotor

Pomimo przyspieszonego rozwoju silników benzynowych, duet "diesel i kombi" ciągle pasuje do siebie bardzo dobrze. Częsta jazda na długich trasach, nierzadko przy komplecie pasażerów i dużym obciążeniu, uzasadnia użycie oszczędnej i dynamicznej jednostki wysokoprężnej.

W przypadku nowej Astry kombi podejrzenia mogą jednak dotyczyć dynamiki jazdy. Gama diesli składa się z silników o pojemności raptem 1,6 litra, rywale ciągle dysponują jednostkami 2.0.

Na szczęście w ofercie pojawiła się wersja, która rozwiewa wątpliwości dotyczące osiągów.

Opel Astra STMotor

Szybko i oszczędnie

Nazwa nowej wersji mówi wszystko: 1.6 CDTI BiTurbo. Silnik otrzymał doładowanie za pomocą dwóch turbosprężarek - mniejszej, szybko reagującej na dodanie gazu przy niskich obrotach i większej, zapewniającej odpowiednią moc przy wysokiej prędkości obrotowej.

Efektowny kształt, prosta obsługa, niezłe materiały. Za kierownicą panują znakomite warunki pracy.Motor
Opcjonalny uchwyt na telefon z wyjściem do ładowania jest bardzo praktyczny. Można wygonie korzystać np. z Yanosika lub nawigacji.Motor

Moc maksymalna wynosi 160 KM, maksymalny moment obrotowy 350 Nm. Osiągi są nawet więcej niż wystarczające - przy przyspieszaniu na jedynce i dwójce trzeba bardzo uważać, by nie zerwać przyczepności. Moc jest rozwijana wręcz zbyt gwałtownie. Jeśli jednak uda się zapanować nad poślizgiem, efekty są znakomite - czas przyspieszania do 100 km/h wynosi 8,2 s - to dużo lepiej niż wskazują dane fabryczne.

Auto bardzo dobrze "zbiera się" też z niskich obrotów, wyprzedzanie zwykle nie wymaga redukowania biegów. To tym lepiej, że sama zmiana przełożenia nie jest już taka przyjemna - mechanizm działa dość ciężko i jest mało precyzyjny. Przynajmniej na tle rywali.

Mały, ale mocny – nowy diesel biturbo Opla rozwija 100 KM z litra pojemności.Motor

Silnik ma jeszcze jedną ważną zaletę: niewielkie zużycie paliwa. W trasie oscyluje wokół 5 l/100 km, w mieście z łatwością można uzyskać rezultaty poniżej 7 l/100 km.

Silnik jest przy tym mało wrażliwy na styl jazdy, mocniejsze wciskanie gazu nie wpływa w dramatyczny sposób na zużycie paliwa.

Swobodna przestrzeń

Tak jak diesel biturbo jest najnowszą wersją silnikową Astry aktualnej generacji, tak kombi jest jej najnowszą odmianą nadwoziową. I podobnie udaną.

Fotele z regulacją długości siedziska, szerokości oparcia i masażem są świetne. Wymaga ją dopłaty 1900 zł.Motor

Styliści bardzo się starali, by nadać sylwetce dynamiczny charakter - stąd chromowana listwa nad bocznymi oknami, robiąca wrażenie mocno opadającej linii dachu. Ale to tylko złudzenie. W rzeczywistości dach biegnie w miarę płasko, a tylna szyba jest mało pochylona. Dzięki temu wnętrze, zwłaszcza z tyłu, jest przestronne, a bagażnik łatwy do załadowania "po dach". Do rolety pojemność ładunkowa wynosi 540 litrów - dużo, choć nie jest to rekord w klasie - a regularne, prostopadłościenne kształty ułatwiają jej wykorzystanie.

Miejsca z tyłu jest dużo, dzięki mało nachylonej krawędzi drzwi wsiada się łatwo.Motor

Wersja 1.6 CDTI BiTurbo to najdroższa Astra w gamie (kosztuje nawet więcej niż 200-konna odmiana benzynowa), ale na tle rywali cena nie jest wzięta z kosmosu. Na pewno zasługuje na uwagę.

PRAKTYCZNY BAGAŻNIK

Bagażnik jest długi (187 cm po złożeniu kanapy) i szeroki (103 cm w najwęższym miejscu), a dzięki regularnym kształtom można łatwo wykorzystać dostępną pojemność 540 l.

bagażnikMotor
Po lewej: pokrętło na drzwiach kierowcy pozwala na ograniczenie wysokości unoszenia pokrywy bagażnika. Po prawej: przycisk do zamykania klapy jest na jej krawędzi.Motor
bagażnikMotor
Po bokach schowki [1] i przyciski [2] do zwalniania blokad dzielonego oparcia kanapy.Motor
Wnęka pod podłogą bagażnika też jest bardzo przydatna. Łatwo znaleźć miejsce na gaśnicę, trójkąt ostrzegawczy czy zapas oleju.Motor
 
Opel Astra ST 1.6 CDTI BiTurbo Dynamic
Silnik
diesel, biturbo
Pojemność skokowa
1598 cm3
Układ cylindrów/zawory
R4/16
Moc maksymalna
160 KM/4000
Maks. moment obrotowy
350 Nm/1500
Napęd
przedni
Skrzynia biegów
manualna/6-biegowa
Długość/szerokość/wysokość
470/181/151 cm
Rozstaw osi
266 cm
Średnica zawracania
11,1 m
Masa/ładowność
1350/650 kg
Pojemność bagażnika (min./maks.)
540/1630 l
Poj. zbiornika paliwa
48 l (ON)
Opony
225/45 R17
Osiągi, zużycie paliwa (dane producenta)
Prędkość maksymalna
220 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h
8,9 s
Zużycie paliwa*
5,1/3,6/4,1
Zasięg
1170 km
Dane testowe
Przyspieszenie 0-100 km/h
8,2 s
Hamowanie 100-0 km/h (zimne)
35,1 m 
Hamowanie 100-0 km/h (ciepłe)
35,3 m 
Poziom hałasu przy 100 km/h
64,2 dB 
Zużycie paliwa*
6,7/5,2/6,0
Rzeczywisty zasięg
800 km
Cena
93 800 zł
* miasto/trasa/cykl mieszany (l/100 km)
wynik na tle całego segmentu: dobry → przeciętny słaby

OPEL ASTRA ST 1.6 CDTI BITURBO DYNAMIC: CENA NA TLE KONKURENTÓW

Ford Focus kombi 2.0 TDCi Trend Sport150 KM, 0-100: 8,8 s91 440 zł

Opel Astra ST 1.6 CDTI BiTurbo Dynamic160 KM, 0-100: 8,9 s93 800 zł

VW Golf Variant 2.0 TDI Comfortline150 KM, 0-100: 8,9 s99 190 zł

Astra kombi z najmocniejszym dieslem w gamie nie kosztuje mało, ale na tle rywali wypada dość korzystnie.

OPEL ASTRA ST 1.6 CDTI BITURBO DYNAMIC: PLUY I MINUSY

+ bardzo dobre osiągi+ małe zużycie paliwa+ przestronne i funkcjonalne wnętrze

- niezbyt precyzyjnie działająca skrzynia biegów- gwałtowne rozwijanie mocy

OPEL ASTRA ST 1.6 CDTI BITURBO DYNAMIC: PODSUMOWANIE

Opel Astra STMotor

Mały, ale mocny diesel dobrze pasuje do charakteru Astry kombi. Powstało szybkie i oszczędne auto rodzinne.

Opel Astra ST 1.6 CDTI BiTurbo Dynamic

Opel Astra ST 1.6 CDTI BiTurbo DynamicMotor
Opel Astra ST 1.6 CDTI BiTurbo DynamicMotor
Opel Astra ST 1.6 CDTI BiTurbo DynamicMotor
Opel Astra ST 1.6 CDTI BiTurbo DynamicMotor
Opel Astra ST 1.6 CDTI BiTurbo DynamicMotor
Opel Astra ST 1.6 CDTI BiTurbo DynamicMotor
Opel Astra ST 1.6 CDTI BiTurbo DynamicMotor
Opel Astra ST 1.6 CDTI BiTurbo DynamicMotor
Opel Astra ST 1.6 CDTI BiTurbo DynamicMotor
Opel Astra ST 1.6 CDTI BiTurbo DynamicMotor
Opel Astra ST 1.6 CDTI BiTurbo DynamicMotor
Opel Astra ST 1.6 CDTI BiTurbo DynamicMotor
Opel Astra ST 1.6 CDTI BiTurbo DynamicMotor
Opel Astra ST 1.6 CDTI BiTurbo DynamicMotor
Opel Astra ST 1.6 CDTI BiTurbo DynamicMotor
Opel Astra ST 1.6 CDTI BiTurbo DynamicMotor
Opel Astra ST 1.6 CDTI BiTurbo DynamicMotor
Opel Astra ST 1.6 CDTI BiTurbo DynamicMotor
Opel Astra ST 1.6 CDTI BiTurbo DynamicMotor
Opel Astra ST 1.6 CDTI BiTurbo DynamicMotor
Opel Astra ST 1.6 CDTI BiTurbo DynamicMotor
Opel Astra ST 1.6 CDTI BiTurbo DynamicMotor
Opel Astra ST 1.6 CDTI BiTurbo DynamicMotor
Opel Astra ST 1.6 CDTI BiTurbo DynamicMotor
Opel Astra ST 1.6 CDTI BiTurbo DynamicMotor
Opel Astra ST 1.6 CDTI BiTurbo DynamicMotor
Opel Astra ST 1.6 CDTI BiTurbo DynamicMotor
Opel Astra ST 1.6 CDTI BiTurbo DynamicMotor
Opel Astra ST 1.6 CDTI BiTurbo DynamicMotor
Opel Astra ST 1.6 CDTI BiTurbo DynamicMotor
Opel Astra ST 1.6 CDTI BiTurbo DynamicMotor
Opel Astra ST 1.6 CDTI BiTurbo DynamicMotor
Opel Astra ST 1.6 CDTI BiTurbo DynamicMotor
Opel Astra ST 1.6 CDTI BiTurbo DynamicMotor
Opel Astra ST 1.6 CDTI BiTurbo DynamicMotor
Opel Astra ST 1.6 CDTI BiTurbo DynamicMotor
Opel Astra ST 1.6 CDTI BiTurbo DynamicMotor
Opel Astra ST 1.6 CDTI BiTurbo DynamicMotor
Opel Astra ST 1.6 CDTI BiTurbo DynamicMotor
Opel Astra ST 1.6 CDTI BiTurbo DynamicMotor
Opel Astra ST 1.6 CDTI BiTurbo DynamicMotor
Opel Astra ST 1.6 CDTI BiTurbo DynamicMotor
Opel Astra ST 1.6 CDTI BiTurbo DynamicMotor
Opel Astra ST 1.6 CDTI BiTurbo DynamicMotor
Opel Astra ST 1.6 CDTI BiTurbo DynamicMotor
Opel Astra ST 1.6 CDTI BiTurbo DynamicMotor
Opel Astra ST 1.6 CDTI BiTurbo DynamicMotor
Opel Astra ST 1.6 CDTI BiTurbo DynamicMotor
Opel Astra ST 1.6 CDTI BiTurbo DynamicMotor
Opel Astra ST 1.6 CDTI BiTurbo DynamicMotor
Opel Astra ST 1.6 CDTI BiTurbo DynamicMotor
Opel Astra ST 1.6 CDTI BiTurbo DynamicMotor
Opel Astra ST 1.6 CDTI BiTurbo DynamicMotor
Opel Astra ST 1.6 CDTI BiTurbo DynamicMotor
Opel Astra ST 1.6 CDTI BiTurbo DynamicMotor
Opel Astra ST 1.6 CDTI BiTurbo DynamicMotor
Opel Astra ST 1.6 CDTI BiTurbo DynamicMotor
Opel Astra ST 1.6 CDTI BiTurbo DynamicMotor
Opel Astra ST 1.6 CDTI BiTurbo DynamicMotor
Opel Astra ST 1.6 CDTI BiTurbo DynamicMotor
Opel Astra ST 1.6 CDTI BiTurbo DynamicMotor
Opel Astra ST 1.6 CDTI BiTurbo DynamicMotor
Opel Astra ST 1.6 CDTI BiTurbo DynamicMotor
Opel Astra ST 1.6 CDTI BiTurbo DynamicMotor
Opel Astra ST 1.6 CDTI BiTurbo DynamicMotor
Opel Astra ST 1.6 CDTI BiTurbo DynamicMotor

Tekst: Bartosz Zienkiewicz, zdjęcia: Robert Brykała; "Motor" 31/2016

Motor
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas