Opel Astra ST 1.6 CDTI BiTurbo Dynamic - test
Kombi z najmocniejszym dieslem w gamie – takie połączenie do Astry Sports Tourer 1.6 BiTurbo pasuje bardzo dobrze.
![Opel Astra ST](https://i.iplsc.com/0006BFIRLS9VNL1D-C322-F4.webp)
Pomimo przyspieszonego rozwoju silników benzynowych, duet "diesel i kombi" ciągle pasuje do siebie bardzo dobrze. Częsta jazda na długich trasach, nierzadko przy komplecie pasażerów i dużym obciążeniu, uzasadnia użycie oszczędnej i dynamicznej jednostki wysokoprężnej.
W przypadku nowej Astry kombi podejrzenia mogą jednak dotyczyć dynamiki jazdy. Gama diesli składa się z silników o pojemności raptem 1,6 litra, rywale ciągle dysponują jednostkami 2.0.
Na szczęście w ofercie pojawiła się wersja, która rozwiewa wątpliwości dotyczące osiągów.
![](https://i.iplsc.com/0006BFKFQH8NNCOE-C322-F4.webp)
Szybko i oszczędnie
Nazwa nowej wersji mówi wszystko: 1.6 CDTI BiTurbo. Silnik otrzymał doładowanie za pomocą dwóch turbosprężarek - mniejszej, szybko reagującej na dodanie gazu przy niskich obrotach i większej, zapewniającej odpowiednią moc przy wysokiej prędkości obrotowej.
![](https://i.iplsc.com/0006BFL7X3MWPSTS-C322-F4.webp)
![](https://i.iplsc.com/0006BFN5FTW1HEH7-C322-F4.webp)
Moc maksymalna wynosi 160 KM, maksymalny moment obrotowy 350 Nm. Osiągi są nawet więcej niż wystarczające - przy przyspieszaniu na jedynce i dwójce trzeba bardzo uważać, by nie zerwać przyczepności. Moc jest rozwijana wręcz zbyt gwałtownie. Jeśli jednak uda się zapanować nad poślizgiem, efekty są znakomite - czas przyspieszania do 100 km/h wynosi 8,2 s - to dużo lepiej niż wskazują dane fabryczne.
Auto bardzo dobrze "zbiera się" też z niskich obrotów, wyprzedzanie zwykle nie wymaga redukowania biegów. To tym lepiej, że sama zmiana przełożenia nie jest już taka przyjemna - mechanizm działa dość ciężko i jest mało precyzyjny. Przynajmniej na tle rywali.
![](https://i.iplsc.com/0006BFLKDF35I3V8-C322-F4.webp)
Silnik ma jeszcze jedną ważną zaletę: niewielkie zużycie paliwa. W trasie oscyluje wokół 5 l/100 km, w mieście z łatwością można uzyskać rezultaty poniżej 7 l/100 km.
Silnik jest przy tym mało wrażliwy na styl jazdy, mocniejsze wciskanie gazu nie wpływa w dramatyczny sposób na zużycie paliwa.
Swobodna przestrzeń
Tak jak diesel biturbo jest najnowszą wersją silnikową Astry aktualnej generacji, tak kombi jest jej najnowszą odmianą nadwoziową. I podobnie udaną.
![](https://i.iplsc.com/0006BFNLF0NCSV50-C322-F4.webp)
Styliści bardzo się starali, by nadać sylwetce dynamiczny charakter - stąd chromowana listwa nad bocznymi oknami, robiąca wrażenie mocno opadającej linii dachu. Ale to tylko złudzenie. W rzeczywistości dach biegnie w miarę płasko, a tylna szyba jest mało pochylona. Dzięki temu wnętrze, zwłaszcza z tyłu, jest przestronne, a bagażnik łatwy do załadowania "po dach". Do rolety pojemność ładunkowa wynosi 540 litrów - dużo, choć nie jest to rekord w klasie - a regularne, prostopadłościenne kształty ułatwiają jej wykorzystanie.
![](https://i.iplsc.com/0006BFNTBWNL087C-C322-F4.webp)
Wersja 1.6 CDTI BiTurbo to najdroższa Astra w gamie (kosztuje nawet więcej niż 200-konna odmiana benzynowa), ale na tle rywali cena nie jest wzięta z kosmosu. Na pewno zasługuje na uwagę.
PRAKTYCZNY BAGAŻNIK
Bagażnik jest długi (187 cm po złożeniu kanapy) i szeroki (103 cm w najwęższym miejscu), a dzięki regularnym kształtom można łatwo wykorzystać dostępną pojemność 540 l.
![](https://i.iplsc.com/0006BE4YOJOSW78K-C322-F4.webp)
![](https://i.iplsc.com/0006BFPNNWL9JVVQ-C322-F4.webp)
![](https://i.iplsc.com/0006BE634LMF8UNN-C322-F4.webp)
![](https://i.iplsc.com/0006BE6UEBF7Q38X-C322-F4.webp)
![](https://i.iplsc.com/0006BE8PRBAGH1OE-C322-F4.webp)
Opel Astra ST 1.6 CDTI BiTurbo Dynamic | |
---|---|
Silnik | diesel, biturbo |
Pojemność skokowa | 1598 cm3 |
Układ cylindrów/zawory | R4/16 |
Moc maksymalna | 160 KM/4000 |
Maks. moment obrotowy | 350 Nm/1500 |
Napęd | przedni |
Skrzynia biegów | manualna/6-biegowa |
Długość/szerokość/wysokość | 470/181/151 cm |
Rozstaw osi | 266 cm |
Średnica zawracania | 11,1 m |
Masa/ładowność | 1350/650 kg |
Pojemność bagażnika (min./maks.) | 540/1630 l |
Poj. zbiornika paliwa | 48 l (ON) |
Opony | 225/45 R17 |
Osiągi, zużycie paliwa (dane producenta) | |
Prędkość maksymalna | 220 km/h |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 8,9 s |
Zużycie paliwa* | 5,1/3,6/4,1 |
Zasięg | 1170 km |
Dane testowe | |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 8,2 s ↑ |
Hamowanie 100-0 km/h (zimne) | 35,1 m ↑ |
Hamowanie 100-0 km/h (ciepłe) | 35,3 m ↑ |
Poziom hałasu przy 100 km/h | 64,2 dB ↑ |
Zużycie paliwa* | 6,7/5,2/6,0 |
Rzeczywisty zasięg | 800 km |
Cena | 93 800 zł |
* miasto/trasa/cykl mieszany (l/100 km) wynik na tle całego segmentu: ↑ dobry → przeciętny ↓ słaby |
OPEL ASTRA ST 1.6 CDTI BITURBO DYNAMIC: CENA NA TLE KONKURENTÓW
Ford Focus kombi 2.0 TDCi Trend Sport150 KM, 0-100: 8,8 s91 440 zł
Opel Astra ST 1.6 CDTI BiTurbo Dynamic160 KM, 0-100: 8,9 s93 800 zł
VW Golf Variant 2.0 TDI Comfortline150 KM, 0-100: 8,9 s99 190 zł
Astra kombi z najmocniejszym dieslem w gamie nie kosztuje mało, ale na tle rywali wypada dość korzystnie.
OPEL ASTRA ST 1.6 CDTI BITURBO DYNAMIC: PLUY I MINUSY
+ bardzo dobre osiągi+ małe zużycie paliwa+ przestronne i funkcjonalne wnętrze
- niezbyt precyzyjnie działająca skrzynia biegów- gwałtowne rozwijanie mocy
OPEL ASTRA ST 1.6 CDTI BITURBO DYNAMIC: PODSUMOWANIE
![](https://i.iplsc.com/0006BFO4BHH0LY1B-C322-F4.webp)
Mały, ale mocny diesel dobrze pasuje do charakteru Astry kombi. Powstało szybkie i oszczędne auto rodzinne.
Opel Astra ST 1.6 CDTI BiTurbo Dynamic
![](https://i.iplsc.com/0006BFTL8Q0QPEV6-C322-F4.webp)
![](https://i.iplsc.com/0006BFTKV69R49X0-C322-F4.webp)
![](https://i.iplsc.com/0006BFTJDKS8UJ55-C322-F4.webp)
![](https://i.iplsc.com/0006BFTIORSNYXPU-C322-F4.webp)
![](https://i.iplsc.com/0006BFTH0HEIEG6F-C322-F4.webp)
![](https://i.iplsc.com/0006BFTFEN6W1G8Q-C322-F4.webp)
![](https://i.iplsc.com/0006BFTEQERMWPRR-C322-F4.webp)
![](https://i.iplsc.com/0006BFTDPF0RSO3C-C322-F4.webp)
![](https://i.iplsc.com/0006BFTCR2223DJL-C322-F4.webp)
![](https://i.iplsc.com/0006BFTB3G2WGH6C-C322-F4.webp)
![](https://i.iplsc.com/0006BFTA7EFYL5V2-C322-F4.webp)
![](https://i.iplsc.com/0006BFT968LFA89K-C322-F4.webp)
![](https://i.iplsc.com/0006BFT8N6UUNS2W-C322-F4.webp)
![](https://i.iplsc.com/0006BFT74CE1XL8C-C322-F4.webp)
![](https://i.iplsc.com/0006BFT6WK4TURCF-C322-F4.webp)
![](https://i.iplsc.com/0006BFT566B2DODU-C322-F4.webp)
![](https://i.iplsc.com/0006BFT4A9FDKTCA-C322-F4.webp)
![](https://i.iplsc.com/0006BFT3GNVHQCIJ-C322-F4.webp)
![](https://i.iplsc.com/0006BFT2STQA7530-C322-F4.webp)
![](https://i.iplsc.com/0006BFT17THXDYQT-C322-F4.webp)
![](https://i.iplsc.com/0006BFT0JMJUMM9G-C322-F4.webp)
![](https://i.iplsc.com/0006BFSZG2YMAHOW-C322-F4.webp)
![](https://i.iplsc.com/0006BFSYRN2BF7R7-C322-F4.webp)
![](https://i.iplsc.com/0006BFSX3G0PIHX7-C322-F4.webp)
![](https://i.iplsc.com/0006BFSWR7ML3P97-C322-F4.webp)
![](https://i.iplsc.com/0006BFSVF8UML5X8-C322-F4.webp)
![](https://i.iplsc.com/0006BFSU8D95YGCD-C322-F4.webp)
![](https://i.iplsc.com/0006BFSTXY2FXFDJ-C322-F4.webp)
![](https://i.iplsc.com/0006BFSSUGO4IAWN-C322-F4.webp)
![](https://i.iplsc.com/0006BFSRO281EYPM-C322-F4.webp)
![](https://i.iplsc.com/0006BFSQP25LIUP2-C322-F4.webp)
![](https://i.iplsc.com/0006BFSPHQ8Y71JN-C322-F4.webp)
![](https://i.iplsc.com/0006BFSOWK1HB4MT-C322-F4.webp)
![](https://i.iplsc.com/0006BFSNXJW099IU-C322-F4.webp)
![](https://i.iplsc.com/0006BFSMX4QCLVPW-C322-F4.webp)
![](https://i.iplsc.com/0006BFSLGSO3BCQP-C322-F4.webp)
![](https://i.iplsc.com/0006BFSKQKPT2T0I-C322-F4.webp)
![](https://i.iplsc.com/0006BFSJMM8BUD96-C322-F4.webp)
![](https://i.iplsc.com/0006BFSI05TMOM2G-C322-F4.webp)
![](https://i.iplsc.com/0006BFSHQ6OT46FQ-C322-F4.webp)
![](https://i.iplsc.com/0006BFSG3A62SUTM-C322-F4.webp)
![](https://i.iplsc.com/0006BFSFFCF7NOIG-C322-F4.webp)
![](https://i.iplsc.com/0006BFSEWUML4QDN-C322-F4.webp)
![](https://i.iplsc.com/0006BFSD4PCHH0IK-C322-F4.webp)
![](https://i.iplsc.com/0006BFSCYINOIK8I-C322-F4.webp)
![](https://i.iplsc.com/0006BFSBACRU2PES-C322-F4.webp)
![](https://i.iplsc.com/0006BFS9C15MQSUV-C322-F4.webp)
![](https://i.iplsc.com/0006BFS8DRQCKTHY-C322-F4.webp)
![](https://i.iplsc.com/0006BFS6C853XFFU-C322-F4.webp)
![](https://i.iplsc.com/0006BFS5VMHML77D-C322-F4.webp)
![](https://i.iplsc.com/0006BFS4966AVNL2-C322-F4.webp)
![](https://i.iplsc.com/0006BFS3AXS7LGI6-C322-F4.webp)
![](https://i.iplsc.com/0006BFS2J0CPJK9L-C322-F4.webp)
![](https://i.iplsc.com/0006BFS1C3ESTP5K-C322-F4.webp)
![](https://i.iplsc.com/0006BFS07LHKEABP-C322-F4.webp)
![](https://i.iplsc.com/0006BFRZHMPM1965-C322-F4.webp)
![](https://i.iplsc.com/0006BFRY2H9WQYL6-C322-F4.webp)
![](https://i.iplsc.com/0006BFRXLON868NJ-C322-F4.webp)
![](https://i.iplsc.com/0006BFRW2SUTLJY8-C322-F4.webp)
![](https://i.iplsc.com/0006BFRV80DRTRH1-C322-F4.webp)
![](https://i.iplsc.com/0006BFRUN6V0BJTH-C322-F4.webp)
![](https://i.iplsc.com/0006BFRTT3V6BYWP-C322-F4.webp)
![](https://i.iplsc.com/0006BFRSPTYD1128-C322-F4.webp)
![](https://i.iplsc.com/0006BFRRVUOVFFTX-C322-F4.webp)
![](https://i.iplsc.com/0006BFRQK1HAY2FX-C322-F4.webp)
![](https://i.iplsc.com/0006BFRPA084W7C4-C322-F4.webp)
Tekst: Bartosz Zienkiewicz, zdjęcia: Robert Brykała; "Motor" 31/2016