Nissan Juke Nismo 4WD CVT - test

200 koni mechanicznych, napęd na cztery koła i rzucające się w oczy emblematy Nismo – jazda tym autem zapowiada się bardzo emocjonująco. Wrażenie robi też cena – ponad 100 000 zł. Czy nieduży Nissan sprosta wysokim oczekiwaniom?

Juke to pierwsze auto w europejskiej ofercie firmy noszące kultowy przydomek Nismo. Zanosi się na ostrą jazdę. Jak jest w rzeczywistości?
Juke to pierwsze auto w europejskiej ofercie firmy noszące kultowy przydomek Nismo. Zanosi się na ostrą jazdę. Jak jest w rzeczywistości?Motor

Już zwykły Juke jest nietuzinkowym autem. Jego sylwetkę wręcz trudno porównać do jakiegokolwiek innego pojazdu. Styliści mieli wolną rękę i mnóstwo pomysłów. Wykorzystali chyba wszystkie.

Ale to nie jest zwykły Juke. To Juke Nismo. Przydomek pochodzi od działu sportu Nissana (Nissan Motorsport International), znanego lepiej właśnie pod skróconą nazwą Nismo. Zasłynął głównie sukcesami w rodzimych wyścigach, a od kiedy firma zaczęła wytwarzać podzespoły do tuningu, zyskała w ojczyźnie status kultowy.

Czarna kolorystyka pasuje do sportowego charakteru auta, podobnie jak oryginalny wygląd deski rozdzielczej typowy dla modelu Juke.Motor

Gotowy do walki

Juke Nismo to pierwsza próba wykorzystania chlubnych tradycji w Europie. Auto po fabrycznym tuningu wygląda bardzo bojowo. Dobrze wypadła zamiana seryjnego zderzaka z pięcioma okrągłymi wlotami w dolnej części na element z atrapą o strukturze plastra miodu. Miejsce świateł przeciwmgielnych zajęły LED-owe światła dzienne. Uwagę zwracają czerwone paski wokół nadwozia, podkreślające nakładki na progi i spojlery w zderzakach. Na czerwono malowane są też lusterka, a czarny środkowy słupek wysmukla sylwetkę. Czarne, osiemnastocalowe felgi do całości pasują bardzo dobrze. Juke Nismo nie grzeszy skromnością.

Popracowano także nad wystrojem wnętrza. Największą zmianę wniosły kubełkowe fotele pokryte zamszem. Zapewniają bardzo dobre podparcie ciała w zakrętach, choć wyprofilowanie jest bardzo miękkie. Dzięki temu nigdzie nie uwierają nawet kierowcy... w rozmiarze XL. Zamsz trafił też na kierownicę, w miejsca gdzie kierowca trzyma dłonie podczas jazdy na wprost. O sportowym zacięciu świadczy także pasek na szczycie wieńca, wskazujący pozycję "zero" na kierownicy. Zupełnie jak w rajdówce. We wnętrzu dominuje czerń - deska rozdzielcza, konsola centralna, fotele, nawet podsufitka - wszystko utrzymane jest w jednej tonacji. Jakość wykończenia bez zarzutu.

Bezstopniowy zawód

Dotychczas najmocniejszy Juke rozwijał moc maksymalną 190 KM. W Nismo dodano kolejne 10 KM. Auto dostępne jest w wersjach z napędem przednich kół i ręczną skrzynią biegów lub - jak egzemplarz testowy - z napędem 4x4 oraz przekładnią bezstopniową CVT.

Nissan wyboru nie ułatwił. Odmiana czteronapędowa, przy takiej mocy, wydaje się naturalną opcją, ale skrzynia CVT do auta o sportowych aspiracjach jakoś nie pasuje. Na pewno pogarsza osiągi. Nawet według danych fabrycznych sprint do 100 km/h wersji z ręczną skrzynią trwa o 0,4 s krócej. Zmierzony w czasie testu czas rozpędzania Nismo z automatem do tej prędkości wyniósł... 8,4 s. Mówimy o niedużym aucie z 200-konnym silnikiem! Także styl, w jakim auto wykonuje tę próbę rozczarowuje. Po wciśnięciu gazu do podłogi obroty silnika utrzymują sie w granicach 7000, huk w kabinie jest niemiłosierny, ale ani gwałtownego startu, ani wciskania w oparcia się nie doświadczy. Jakby przyspieszało się czterokołowym skuterem.

Skrzynia lepiej spisuje się przy łagodniejszej jeździe, w której symulowana jest praca konwencjonalnego automatu, z odczuwalnymi zmianami kolejnych przełożeń. To mniej irytujące. Warto korzystać z trybu ręcznej zmiany biegów za pomocą dźwigni. Ustalono siedem "wirtualnych" przełożeń, zmiany odbywają się wystarczająco szybko.

Nissan Juke Nismo 4WD CVT

Nissan Juke Nismo 4WD CVT (czytaj test)

Silnik robi wrażenie nie tyle swoim osiągami, co zapotrzebowaniem na paliwo. Zejście poniżej 10 l/100 km to duże wyzwanie.Motor
Zważywszy na umiarkowane gabaryty auta, ilość miejsca na kanapie jest zupełnie wystarczająca.Motor
Fotele są znakomite, bardzo dobrze trzymają w zakrętach i nie męczą w dłuższych trasach.Motor
Czarna kolorystyka pasuje do sportowego charakteru auta, podobnie jak oryginalny wygląd deski rozdzielczej typowy dla modelu Juke.Motor
Wielofunkcyjny wyświetlacz może pokazywać między innymi poziom doładowania.Motor
Chaos – na jednej konsoli są przyciski do sterowania tak lusterkami, jak i napędemMotor
Zamszowe wstawki poprawiają uchwyt i są miłe w dotyku.Motor
Dobra do auta miejskiego, w wersji sportowej źródło frustracji. Bezstopniowa skrzynia biegów w znacznym stopniu ogranicza temperament Nismo.Motor
Czerwony obrotomierz to najbardziej jaskrawy detal wnętrza Juke w wersji Nismo. W trybie manualnej zmiany, na 7. biegu, przy prędkości 80 km/h wskazuje niespełna 2000 obr./min.Motor
W ciasnych zakrętach auto unosi wewnętrzne tylne koło. Wygląda to efektownie.Motor
Juke to pierwsze auto w europejskiej ofercie firmy noszące kultowy przydomek Nismo. Zanosi się na ostrą jazdę. Jak jest w rzeczywistości?Motor
Wersja z napędem na wszystkie koła jest niezwykle neutralna podczas szybkiego pokonywania zakrętów.Motor
18-calowe koła w wersji Nismo to standard. Profil opon wynosi 45, ale komfort jazdy jest wysoki.Motor

Zwinnie i komfortowo

Zawód spowodowany skrzynią jest tym większy, że system napędu na wszystkie koła działa znakomicie. Nissan wyposażył Juke'a Nismo w tylny mechanizm różnicowy pozwalający na zmianę rozdziału napędu między koła, co pozwala na ograniczenie podsterowności w zakrętach. Auto zachowuje się nadzwyczaj stabilnie, pozwala na bardzo precyzyjny dobór toru jazdy w zakręcie. Znakomicie pochłania też nierówności, zatem nawet na naszych typowych bocznych drogach szybka jazda daje dużo przyjemności.

Jedno zastrzeżenie - lepiej nie oddalać się za bardzo od stacji paliw. Nawet przy spokojnym tempie, 1,6-litrowy, doładowany silnik potrzebuje 10 l benzyny na 100 km, przy ostrej jeździe zużycie oscyluje wokół 20 l/100 km, zatem tankować trzeba co dwieście kilkadziesiąt kilometrów. Można jednak przyjąć, że przy cenie auta przekraczającej 115 000 zł na oszczędnego kierowcę Juke Nismo raczej i tak nie trafi.

Nissan Juke Nismo 4WD CVT

Nissan Juke Nismo 4WD CVT (czytaj test)

Nissan Juke Nismo 4WD CVTMotor
Nissan Juke Nismo 4WD CVTMotor
Nissan Juke Nismo 4WD CVTMotor
Nissan Juke Nismo 4WD CVTMotor
Nissan Juke Nismo 4WD CVTMotor
Nissan Juke Nismo 4WD CVTMotor
Nissan Juke Nismo 4WD CVTMotor
Nissan Juke Nismo 4WD CVTMotor
Nissan Juke Nismo 4WD CVTMotor
Nissan Juke Nismo 4WD CVTMotor
Nissan Juke Nismo 4WD CVTMotor
Nissan Juke Nismo 4WD CVTMotor
Nissan Juke Nismo 4WD CVTMotor
Nissan Juke Nismo 4WD CVTMotor

Nissan Juke Nismo 4WD CVT - podsumowanie

Juke Nismo wygląda jakby był bezkompromisowym autem sportowym o komforcie jazdy zredukowanym do zera. W praktyce jest na odwrót. To zaskakująco wygodny, ale umiarkowanie szybki samochód, bardzo przyjemny w codziennym użytkowaniu. Zważywszy na tradycje marki Nismo, można to uznać za rozczarowanie. Jak na odmianę Juka - wygląda to o wiele lepiej. Ale ta cena...

Silnik
benzynowy, turbo
Pojemność skokowa
1618 cm3
Układ cylindrów/zawory
R4/16
Układ
poprzeczny
Zasilanie
wtrysk bezpośredni
Moc maksymalna
200 KM/6000
Maks. moment obrotowy
250 Nm/4800
Napęd
4x4
Skrzynia biegów
aut./bezstopniowa
Hamulce (przód/tył)
tarcz. went./tarczowe
Zawieszenie przednie
McPherson
Zawieszenie tylne
wielowahaczowe
Masa/ładowność
1455/391 kg
Średnica zawracania
10,7 m
Pojemność bagażnika (min./maks.)
207/786 l
Pojemność zbiornika paliwa
50 l (Pb 95)
Wymiar (dł./szer./wys.)
417/177/157 cm
Rozstaw osi
253 cm
Opony
225/45 R18
Teoretyczny zasięg
680 km
Osiągi (dane producenta)
Prędkość maksymalna
200 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h
8,2 s
Zużycie paliwa (miasto/trasa/średnie w l/100 km)
9,8/6,0/7,4
Dane testowe
Przyspieszenie 0-100 km/h
8,4 s
Hamowanie 100-0 km/h (zimne)
40,9 m
Hamowanie 100-0 km/h (ciepłe)
40,3 m
Poziom hałasu przy 100 km/h
67,0 dB
Zużycie paliwa (miasto/trasa w l/100 km)
13,4/11,1
Rzeczywisty zasięg
410 km
Cena wersji podstawowej*
103 300 zł
Cena
115 300 zł
*z tym samym silnikiem

Tekst: Bartosz Zienkiewicz, zdjęcia: Krzysztof Paliński

Motor
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas