Mitsubishi Eclipse Cross 1.5 2WD - tańsze jest lepsze?

Mitsubishi Eclipse Cross można mieć z jedną z dwóch przekładni. Testujemy auto z manualną.

Mitsubishi Eclipse Cross 1.5 2WD Intense
Mitsubishi Eclipse Cross 1.5 2WD Intense Motor

Mitsubishi zgodnie z trendami koncentruje się na SUV-ach. Wszystkie modele tej marki poza miejskim Space Starem są uterenowione lub terenowe, a najpopularniejszy z nich, ASX, ma aż 10 lat "na karku".

Dlatego japoński producent pokłada ogromne nadzieje w jego znacznie młodszym bracie - modelu Eclipse Cross. Nasze pierwsze testy pokazały, że całkiem słusznie - ten kompaktowy SUV jest bowiem atrakcyjną propozycją, znacznie lepszą niż ASX.

Ma jednak kilka słabości, jak ograniczona wysokość tylnej części kabiny czy nieprzystosowanie do wyższych kierowców (krótkie siedzisko, mały zakres regulacji fotela oraz ekranu head-up). Mieliśmy też pewne zastrzeżenia do układu napędowego z bezstopniową przekładnią, który okazał się zaskakująco paliwożerny.

Kokpit jest przyzwoicie wykończony i dobrze rozplanowany (chociaż żeby sięgnąć do niektórych przycisków, kierowca musi oderwać plecy od oparcia). Nie brakuje schowków.Motor
[1] Panel m.in. układów bezpieczeństwa i ekranu HUD jest częściowo zasłonięty, ale nie sięga się do niego zbyt często. [2] Plus za kolorowe wskazania ekranu head-up. Niestety osoby wyższe niż 185 cm ich nie widzą.Motor

Rozsądna konfiguracja

Teraz jednak do testu w naszej redakcji trafiła rozsądniej skonfigurowana wersja z tym samym silnikiem 1.5, rozwijającym moc 163 KM i 250 Nm momentu obrotowego (jedyny dostępny), ale połączonym z ręczną skrzynią biegów i napędem na przednią oś. Czy zrobiła na nas lepsze wrażenie?

Cóż, na pewne cechy zmiana przekładni nie ma wpływu. Zatem i tu wysocy podróżni mają powody do narzekań, podobnie jak ci potrzebujący obszernego bagażnika. Także w testowanej wersji widoczność w tył ogranicza belka dzieląca dwie szyby w pokrywie bagażnika (umieszczona pod spojlerem wycieraczka oczyszcza tylko część tej górnej).

Nieźle ukształtowane fotele nie oferują regulacji podpórki lędźwiowej.Za to dzięki niezbyt dużemu progowi wsiadanie i wysiadanie jest bardzo komfortowe.Motor
Plus za przesuwaną kanapę z regulacją kąta oparcia i niski tunel, ale przydałoby się nieco więcej miejsca nad głową.Motor
Włączniki ogrzewania kanapy, a niżej – gniazdo 12 V. Szkoda, że obok nie ma nawiewów na tył.Motor

Przybyło zalet

Ale i zalet nie ubyło. Auto nadal przekonuje do siebie niezłym wykończeniem, funkcjonalnością (przesuwana w zakresie 20 cm kanapa z regulacją pochylenia oparcia) oraz sporą liczbą schowków i półek.

Nad typowym dla „japończyków” schowkiem wygospodarowano sporą wnękę.Motor

Nawet gładzik do obsługi systemu multimedialnego - choć tego typu rozwiązania zwykle irytują - w tym samochodzie działa naprawdę dobrze (spora w tym zasługa dużych ikon na ekranie oraz prawidłowo dobranej czułości gładzika).

Dotykowy ekran jest daleko, lepiej używać nieźle działającego gładzika.Motor

Ale największą zaletą testowanego Mitsubishi jest brak skrzyni CVT. Choć ta, jak na tego typu konstrukcję, działa zupełnie nieźle, dopiero ręczna przekładnia pozwala docenić żywiołowy charakter jednostki napędowej i wielki zakres użytecznych obrotów.  Już gdy wał korbowy obraca się 700 razy na minutę, dodanie gazu skutkuje płynnym rozpędzaniem bez śladu dławienia i nieprzyjemnych wibracji (dzięki temu przejeżdżając przez próg zwalniający czy skręcając pod kątem 90 stopni, nie trzeba nawet redukować do "dwójki"). Kiedy obroty przekroczą 1300, przyspieszenie wręcz wciska w fotel. Co ważne, silnik nie traci sił aż do maksymalnych 6200  obr./min. I okazuje się całkiem oszczędny - w mieście auto zużywa rozsądne 8,7 l/100 km (aż o 3 l mniej niż z CVT). Do zalet należy też przyjemnie działająca przekładnia z drążkiem o niedużym skoku.

Mitsubishi Eclipse Cross 1.5 2WD Intense

Mitsubishi Eclipse Cross 1.5 2WD IntenseMotor
Mitsubishi Eclipse Cross 1.5 2WD IntenseMotor
Mitsubishi Eclipse Cross 1.5 2WD IntenseMotor
Mitsubishi Eclipse Cross 1.5 2WD IntenseMotor
Mitsubishi Eclipse Cross 1.5 2WD IntenseMotor
Mitsubishi Eclipse Cross 1.5 2WD IntenseMotor
Mitsubishi Eclipse Cross 1.5 2WD IntenseMotor
Mitsubishi Eclipse Cross 1.5 2WD IntenseMotor
Mitsubishi Eclipse Cross 1.5 2WD IntenseMotor
Mitsubishi Eclipse Cross 1.5 2WD IntenseMotor
Mitsubishi Eclipse Cross 1.5 2WD IntenseMotor
Mitsubishi Eclipse Cross 1.5 2WD IntenseMotor
Mitsubishi Eclipse Cross 1.5 2WD IntenseMotor
Mitsubishi Eclipse Cross 1.5 2WD IntenseMotor
Mitsubishi Eclipse Cross 1.5 2WD IntenseMotor
Mitsubishi Eclipse Cross 1.5 2WD IntenseMotor
Mitsubishi Eclipse Cross 1.5 2WD IntenseMotor
Mitsubishi Eclipse Cross 1.5 2WD IntenseMotor
Mitsubishi Eclipse Cross 1.5 2WD IntenseMotor
Mitsubishi Eclipse Cross 1.5 2WD IntenseMotor
Mitsubishi Eclipse Cross 1.5 2WD IntenseMotor
Mitsubishi Eclipse Cross 1.5 2WD IntenseMotor
Mitsubishi Eclipse Cross 1.5 2WD IntenseMotor
Mitsubishi Eclipse Cross 1.5 2WD IntenseMotor
Mitsubishi Eclipse Cross 1.5 2WD IntenseMotor
Mitsubishi Eclipse Cross 1.5 2WD IntenseMotor
Mitsubishi Eclipse Cross 1.5 2WD IntenseMotor
Mitsubishi Eclipse Cross 1.5 2WD IntenseMotor
Mitsubishi Eclipse Cross 1.5 2WD IntenseMotor
Mitsubishi Eclipse Cross 1.5 2WD IntenseMotor

Niestety zawieszenie Mitsubishi - choć zapewnia zaledwie akceptowalny komfort jazdy (pozwala wyczuć nawet nieduże wyboje i często dudni) - nie zapewnia autu zbyt dobrego prowadzenia w zakrętach.

Najbardziej szkoda, że chcący kupić lepiej wyposażoną wersję są skazani na CVT...

Bagażnik ma 378 l pojemności (485 po przesunięciu kanapy, 1159 po złożeniu).Motor
Pod podłogą bagażnika przewidziano niemały schowek na drobiazgi oraz miejsce na zdemontowaną roletę.Motor
 
Mitsubishi Eclipse Cross 1.5 2WD Intense
Silnik
benzynowy, turbo
Pojemność skokowa
1499 cm3
Układ cylindrów/zawory
R4/16
Moc maksymalna
163 KM/5500
Maks. moment obrotowy
250 Nm/1800
Napęd
przedni
Skrzynia biegów
manualna/6-biegowa
Długość/szerokość/wysokość
441/181/168 cm
Rozstaw osi
267 cm
Średnica zawracania
10,6 m
Masa/ładowność
1425/625 kg
Pojemność bagażnika (min./maks.)
378/1122 l
Poj. zbiornika paliwa
63 l (Pb 95)
Opony
225/55 R18
Osiągi, zużycie paliwa (dane producenta)
Prędkość maksymalna
205 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h
10,3 s
Zużycie paliwa*
8,2/5,7/6,6
Zasięg
950 km
Dane testowe
Przyspieszenie 0-100 km/h
9,8 s
Hamowanie 100-0 km/h (zimne)
36,4 m
Hamowanie 100-0 km/h (ciepłe)
36,6 m
Poziom hałasu przy 100 km/h
64,3 dB
Zużycie paliwa*
8,7/6,3/7,5
Rzeczywisty zasięg
840 km
Cena
112 990 zł
* miasto/trasa/cykl mieszany (l/100 km)
wynik na tle całego segmentu: dobry → przeciętny słaby

MITSUBISHI ECLIPSE CROSS 1.5 2WD INTENSE: PLUSY I MINUSY

+ żwawy i oszczędny silnik+ dobra skrzynia+ dobra funkcjonalność+ niezłe wyposażenie

- ograniczona przestronność- skromny bagażnik- nieharmonijne zawieszenie

Przetłoczenia i nakładki ukrywają fakt, że w tylnych drzwiach szyby nie zajmują nawet 1/4 wysokości.Motor

MITSUBISHI ECLIPSE CROSS 1.5 2WD INTENSE: PODSUMOWANIE

Czasami tańsza wersja to dobry wybór. Eclipse Cross z ręczną skrzynią to o wiele lepsza propozycja niż z CVT.

Tekst: Marcin Laska, zdjęcia: Krzysztof Paliński

Motor
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas