Mercedes CLA 250 Sport 4Matic - test
Kompaktowy sedan w stylu coupe na bazie klasy A z pakietem sportowym – takie CLA przyciąga spojrzenia jak mało które auto.

Kompaktowa gama Mercedesa, na którą składa się hatchback (klasa A), minivan (klasa B), SUV (GLA) i sedan w stylu coupe (CLA), okazała się dużym sukcesem. Po pierwsze, wyraźnie odmładza wizerunek marki, po drugie - przyciąga do niej nowych klientów. Gwiazdą tej gamy okazuje się CLA. W Polsce co dziesiąty sprzedany Mercedes to właśnie CLA.
Ten produkowany w węgierskiej fabryce model nie ma zbyt wielu rywali. W swojej gamie kompaktowego sedana premium ma poza Mercedesem tylko Audi. Jednak A3 Limousine ma bardziej konserwatywny charakter.
CLA bardziej kojarzy się z autem o sportowym charakterze, niż z komfortową limuzyną. Nic dziwnego, że przygotowano dla niego sportowy pakiet. W jego skład wchodzi zmodyfikowany układ jezdny z obniżonym zawieszeniem, zmienione oprogramowanie silnika (prędkość maksymalna podniesiona z 240 do 250 km/h) i skrzyni biegów, a także perforowane tarcze hamulcowe (z przodu). Za poprawę wyglądu odpowiada natomiast linia wyposażenia AMG, obejmująca spojlery, ozdobne końcówki układu wydechowego i 18-calowe felgi.

Wygląd CLA obiecuje tak dużo, że 211-konny silnik może okazać się nieco rozczarowujący. Brzmieniu tej 2-litrowej, turbodoładowanej jednostki brakuje sportowego charakteru. To samo można powiedzieć o skrzyni biegów. W CLA 250 dostępna jest tylko dwusprzęgłowa przekładnia 7G-DCT, która ma 2 tryby pracy: ekonomiczny i sportowy. Przy spokojnej jeździe pracuje płynnie, jednak przy dynamicznej brak jej szybkości znanej np. z DSG. "Na papierze" osiągi auta są więcej niż wystarczające, subiektywne odczucia temu przeczą - wydaje się, że CLA ma mniej niż katalogowe 211 KM. A szkoda, bo układ kierowniczy i zawieszenie zdecydowanie preferują sportowy styl jazdy.
Rozczarować może też zużycie paliwa, które znacznie odbiega od obietnic producenta. W ruchu miejskim podczas testu utrzymywało się na poziomie 11 l/100 km.
Mercedes CLA 250 Sport 4Matic
Mercedes CLA 250 Sport 4Matic (czytaj test)






Mercedes CLA 250 Sport 4Matic - podsumowanie
Forma zdecydowanie ważniejsza od funkcji, a skrzynia biegów zabiera sporo radości z jazdy.
Mercedes CLA 250 Sport 4Matic: plusy
- efektowne nadwozie,
- sportowa pozycja za kierownicą,
- dobre osiągi,
- liczne opcje podnoszące bezpieczeństwo
Mercedes CLA 250 Sport 4Matic: minusy
- mało miejsca w kabinie,
- widoczność do tyłu,
- skrzynia biegów,
- brzmienie silnika,
- mało funkcjonalny bagażnik
Mercedes CLA | |
---|---|
Silnik | benz., turbo |
Pojemność skokowa | 1991 cm3 |
Układ cylindrów/zawory | R4/16 |
Moc maksymalna | 211 KM/5500 |
Maks. moment obrotowy | 350 Nm/1200 |
Skrzynia biegów | aut./7-biegowa |
Napęd | 4x4 |
Dług./szer./wys. | 463/178/143 cm |
Rozstaw osi | 270 cm |
Masa/ładowność | 1540/485 kg |
Poj. bagażnika | 470 l |
Poj. zbiornika paliwa | 56 l (95) |
Osiągi | |
Prędkość maksymalna | 250 km/h |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 6,6 s |
Zużycie paliwa wg prod. (miasto/trasa/cykl mieszany w l/100 km) | 8,4/5,5/6,6 |
Zużycie paliwa w teście (miasto/trasa/cykl mieszany w l/100 km) | 11,0/7,8/9,6 |
Cena | 179 400 zł |
Tekst: Wojtek Jurko, zdjęcia: Krzysztof Paliński