Mercedes C 300 h – test

W hybrydowym Mercedesie C 300 h silnik elektryczny pełni rolę dodatkowego wsparcia dla mocnego diesla.

Z zewnątrz hybrydowa klasa C nie różni się od pozostałych odmian.
Z zewnątrz hybrydowa klasa C nie różni się od pozostałych odmian.Motor

Nowa odsłona klasy C jest pierwszą oferowaną z napędem hybrydowym. I to od razu w dwóch wersjach - z silnikiem benzynowym lub wysokoprężnym. Wypróbowaliśmy tę drugą, C 300 h.

Elegancki kokpit robi wrażenie jakością wykończenia. Pozycja za kierownica jest wzorowa, obsługa – łatwa.Motor

Auto powstało na bazie odmiany C 250 d. Też ma 204-konnego diesla i 7-biegowy "automat", ale między nimi pojawił się 27-konny silnik elektryczny. Z tyłu zamontowano akumulator litowo-jonowy, zmieniono układ hamulcowy (odzyskuje energię) i osprzęt silnika.

Prawie bez różnic

Z zewnątrz auto niczym nie różni się od wersji 250 d. Aby znaleźć widoczne różnice, trzeba otworzyć maskę (hybrydowa odmiana ma napis HYBRID na osłonie silnika) albo pokrywę bagażnika. Ten w 300 d jest o 55 l mniejszy (435 l).

Poza tym to taki sam samochód z atrakcyjnie stylizowanym nadwoziem przypominającym klasę S i wnętrzem robiącym wrażenie ciekawym designem, jakością materiałów i starannością wykończenia. Miejsca w kabinie wystarczy dla osób o wzroście 190 cm (z przodu) i 185 cm (z tyłu) - powody do narzekań ma co najwyżej siedzący pośrodku kanapy.

Miejsca w obu rzędach jest sporo. Z przodu - komfortowe, dobrze wyprofilowane fotele. Z tyłu wygodnie usiądą dwie osoby, trzeciej przeszkadza wysoki tunel centralny.Motor

Elektryczne wsparcie

W przeciwieństwie do części "hybryd", tu silnik elektryczny głównie wspomaga jednostkę spalinową. Bezszelestnie można się zatem poruszać tylko z prędkościami parkingowymi. Nieco mocniejsze dodanie gazu budzi do życia 2,1-litrowego turbodiesla. Jest on dość głośny i wyraźnie słychać każde jego uruchomienie. Za to we współpracy z elektryczną "pomocą" wyjątkowo płynnie i sprawnie rozpędza auto.

Bagażnik ma pojemność 435 l, czyli o 55 l mniej niż w standardowej klasie C.Motor

Według danych fabrycznych 300 h osiąga 100 km/h w 6,4 s, czyli o 0,2 s szybciej niż 250 d (podczas naszych pomiarów trwało to 6,6 s). Przy spokojnej jeździe zużycie paliwa waha się pomiędzy 4,4 l (droga krajowa) a 6,8 l/100 km (miasto). To średnio o 0,5 l/100 km mniej niż we wspomnianej odmianie wysokoprężnej.

Przy 14,1 tys. zł różnicy w cenie dopłata do wersji hybrydowej zwróci się zatem po przejechaniu ponad 600 tys. km...

Elegancki tył nadwozia. Końcówki „wydechu” to tylko imitacje (jedna prawdziwa jest pod zderzakiem).Motor

Dane techniczne, osiągi, testowe zużycie paliwa: Mercedes C 300 h

 
Mercedes C 300 h
Silnik
turbodiesel/elektryczny
Pojemność skokowa
2143 cm3
Moc maksymalna (diesel)
204 KM/3800
Moc maksymalna (elektr.)
27 KM/1800
Maks. moment obrotowy (diesel)
500 Nm/1600
Maks. moment obrotowy (elektr.)
250 Nm/0
Skrzynia biegów
automatyczna/7-biegowa
Napęd
tylny
Długość/szerokość/wysokość
469/181/144 cm
Rozstaw osi
284 cm
Masa/ładowność
1640/555 kg
Pojemność bagażnika
435 l
Poj. zbiornika paliwa
50 l (ON)
Osiągi (dane producenta)
Prędkość maksymalna
244 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h
6,4 s
Zużycie paliwa wg producenta*
3,9/3,4/3,6
Zużycie paliwa w teście*
6,8/4,4/5,6
Cena
224 200 zł
* miasto/trasa/cykl mieszany (l/100 km)

MERCEDES C 300 h: PLUSY I MINUSY

+ świetne osiągi+ małe zużycie paliwa+ wyjątkowo płynna praca układu napędowego+ brak "turbodziury"

- duża dopłata w stosunku do wersji 250 d- głośny silnik wysokoprężny- jazda w trybie elektrycznym - tylko powolna

MERCEDES C 300 h: PODSUMOWANIE

Model C 300 h to świetny samochód - bardzo szybki, wygodny i oszczędny. Niestety nieco za drogi.

Mercedes C 300 h

Mercedes C 300 hMotor
Mercedes C 300 hMotor
Mercedes C 300 hMotor
Mercedes C 300 hMotor
Mercedes C 300 hMotor
Mercedes C 300 hMotor
Mercedes C 300 hMotor
Mercedes C 300 hMotor
Mercedes C 300 hMotor
Mercedes C 300 hMotor
Mercedes C 300 hMotor
Mercedes C 300 hMotor
Mercedes C 300 hMotor
Mercedes C 300 hMotor
Mercedes C 300 hMotor
Mercedes C 300 hMotor
Mercedes C 300 hMotor
Mercedes C 300 hMotor
Mercedes C 300 hMotor
Mercedes C 300 hMotor
Mercedes C 300 hMotor
Mercedes C 300 hMotor
Mercedes C 300 hMotor
Mercedes C 300 hMotor
Mercedes C 300 hMotor
Mercedes C 300 hMotor
Mercedes C 300 hMotor
Mercedes C 300 hMotor
Mercedes C 300 hMotor
Mercedes C 300 hMotor
Mercedes C 300 hMotor
Mercedes C 300 hMotor
Mercedes C 300 hMotor
Mercedes C 300 hMotor
Mercedes C 300 hMotor
Mercedes C 300 hMotor
Mercedes C 300 hMotor
Mercedes C 300 hMotor
Mercedes C 300 hMotor

Tekst: Marcin Laska, zdjęcia: Krzysztof Paliński; "Motor" 34/2015