Mercedes A 45 AMG 4Matic - test

Pod jego maską wrze od koni mechanicznych, którymi można by obdarować kilka aut. Oto 360-konny Mercedes A 45 AMG – najmocniejszy kompaktowy hatchback świata.

Jak na swoje ogromne możliwości, Mercedes prezentuje się wręcz skromnie. To wilk w owczej skórze.
Jak na swoje ogromne możliwości, Mercedes prezentuje się wręcz skromnie. To wilk w owczej skórze.Motor

To tylko kwestia czasu aż ktoś da więcej. Przy ciągłym rozwoju technologii i naturalnym pędzie człowieka do przodu, na pewno niedługo pojawi się firma chcąca strącić Mercedesa z tronu. Na razie jednak 360-konne A 45 AMG to absolutny król kompaktów. Ba, ze swoimi osiągami jeszcze 15-20 lat temu to auto pokazywałoby plecy nawet niektórym modelom Ferrari.

Ze sportowymi genami

Wnętrze Mercedesa prezentuje się sportowo, a kierownica została umieszczona prawie pod kątem prostym. Niestety, świetne materiały spotykają się tu z tanimi. Testowy egzemplarz miał przebieg około 11 000 km i... wysiedziane fotele.Motor

Podobnie jak w przypadku jednostek 8- czy 12-cylindrowych, niewielki silnik Mercedesa składany jest ręcznie przez jednego inżyniera, zgodnie z zasadą AMG - "jeden człowiek, jeden silnik". 360 KM to z litra pojemności potworne 180 KM mocy, co nawet w świecie sportu motorowego oznacza konstrukcję mocno wysiloną. Dlatego też w silniku użyto układu korbowego z wytrzymałym kutym wałem wykonanym ze stali oraz kutych tłoków. Do kompletu jest turbosprężarka twin-scroll, tłocząca powietrze pod ciśnieniem do 1,8 bara.

Jak na swój potencjał, Mercedes to szara eminencja - bez wielkich spoilerów i wlotów powietrza. Zestaw obowiązkowy obejmuje skromny pakiet aerodynamiczny, 18-calowe obręcze oraz dwie wydatne końcówki wydechu. Klient oczywiście może zażyczyć sobie cały zestaw akcesoriów, sprawiających, że A 45 AMG nawet na postoju pręży muskuły. Tylko po co?

Muzyka spod zderzaka

Pieniądze lepiej wydać na znakomite, opcjonalne fotele sportowe z elektryczną regulacją m.in. szerokości siedziska i oparcia (8834 zł) oraz sportowy układ wydechowy (2454 zł).

Mercedes A 45 AMG 4Matic

Mercedes A 45 AMG 4Matic (czytaj test)

Jak na swoje ogromne możliwości, Mercedes prezentuje się wręcz skromnie. To wilk w owczej skórze.Motor
Szerokie tylne słupki i niska szyba ograniczają widoczność. Opcjonalny układ wydechowy AMG z trapezoidalnymi końcówkami wygrywa niesamowite melodie.Motor
...a panel klimatyzacji został umieszczony zdecydowanie za daleko i za nisko.Motor
Korzystanie z seryjnego systemu Comand wymaga wyraźnego cofnięcia ręki...Motor
Tymi przyciskami ustawia się m.in. szerokości fotela. Fatalne spasowanie panelu.Motor
Za kierownicą – dwie łopatki do zmiany przełożeń. Skrzynia biegów szybko odpowiada na wydawane nimi komendy.Motor
Prędkościomierz do 320 km/h to lekka przesada. Procedura startowa „RACE START”– niepotrzebnie tak skomplikowana.Motor
Na tylnej kanapie jest nieco mniej miejsca niż w konkurencyjnym BMW M135i. Dostęp tutaj utrudniają wąskie drzwi tylne.Motor
Fotele AMG Performance ze zintegrowanymi zagłówkami nie tylko są wyśmienite, ale jak wyglądają!Motor
Wnętrze Mercedesa prezentuje się sportowo, a kierownica została umieszczona prawie pod kątem prostym. Niestety, świetne materiały spotykają się tu z tanimi. Testowy egzemplarz miał przebieg około 11 000 km i... wysiedziane fotele.Motor
Silnik A 45 AMG kręci się do około 6500 obr./min. Przy 5000 – dostaje wyraźnego animuszu.Motor
Przednie tarcze mają średnicę 35 cm, natomiast tylne – 33 cm. Są niebywale skuteczne.Motor
A 45 AMG żywi się benzyną 98-oktanową.Motor
Silnik składany jest ręcznie.Motor

Mercedesowi za ścieżkę dźwiękową należą się zresztą brawa - małe AMG to bodajże najlepiej brzmiące auto z silnikiem czterocylindrowym. Głębokie, soczyste dźwięki są tym donośniejsze, im bardziej kierowca dociska prawą stopę do podłogi. Co więcej, każde odpuszczenie gazu powoduje strzelanie z wydechu. Podobnie jest przy zmianie przełożenia na wyższe. Fantastyczna muzyka.

7-stopniowa skrzynia już w standardowym ustawieniu (C) szybko żongluje biegami, ma prawdziwy, bardzo dobry tryb ręczny (M), obsługiwany łopatkami umieszczonymi za kierownicą i rewelacyjny tryb sportowy (S). Co ciekawe, tak dobrze dogaduje się on z kierowcą, że przy dynamicznej jeździe nie ma sensu dotykać manetek. Przekładnia Mercedesa sprawnie redukuje biegi przy hamowaniu, zmienia je w okamgnieniu, a po odpuszczeniu gazu - jeszcze przez dłuższą chwilę czeka na tym samym przełożeniu na komendę ze strony kierowcy.

Jak Porsche 911

A 45 AMG na drodze nie potrafiłoby tyle, gdyby nie dołączany napęd 4x4 i Launch Control. Wprawdzie jego uruchomienie jest przesadnie skomplikowane, ale potem wrażenia są piorunujące. Mercedes wręcz katapultuje z miejsca, do 100 km/h rozpędzając się nawet szybciej niż podaje producent. Zabiera mu to 4,4 s (zamiast 4,6 s), by po kolejnych 12,3 s jechać już 200 km/h. To raptem o 0,1 s wolniej niż potrzebuje 385-konne Porsche 911 4S PDK z 2010 r. Przy tym auto nie "gubi" trakcji, a wpływ napędu na kierownicę to pojęcie mu obce.

Mercedes A 45 AMG 4Matic

Mercedes A 45 AMG 4Matic (czytaj test)

Mercedes A 45 AMG 4MaticMotor
Mercedes A 45 AMG 4MaticMotor
Mercedes A 45 AMG 4MaticMotor
Mercedes A 45 AMG 4MaticMotor
Mercedes A 45 AMG 4MaticMotor
Mercedes A 45 AMG 4MaticMotor
Mercedes A 45 AMG 4MaticMotor
Mercedes A 45 AMG 4MaticMotor
Mercedes A 45 AMG 4MaticMotor
Mercedes A 45 AMG 4MaticMotor
Mercedes A 45 AMG 4MaticMotor
Mercedes A 45 AMG 4MaticMotor
Mercedes A 45 AMG 4MaticMotor
Mercedes A 45 AMG 4MaticMotor
Mercedes A 45 AMG 4MaticMotor
Mercedes A 45 AMG 4MaticMotor
Mercedes A 45 AMG 4MaticMotor
Mercedes A 45 AMG 4MaticMotor
Mercedes A 45 AMG 4MaticMotor
Mercedes A 45 AMG 4MaticMotor
Mercedes A 45 AMG 4MaticMotor

Jak na urządzenie niemal wyczynowe, silnik zaskakuje dobrą kulturą pracy i pozwala sobie tylko na chwilę zwłoki po nagłym dodaniu gazu. Potwornie szybko nabiera prędkości, szczyt swoich możliwości osiągając w zupełnie nietypowym miejscu. W odróżnieniu od innych turbodoładowanych jednostek, nie słabnie zbliżając się do czerwonego pola. Ba, powyżej 5000 obr./min dostaje mocnego kopa.

"Superkompakt"

Przy jeździe ze stałymi prędkościami A 45 AMG nie jest męczące. Fotele okazują się fantastycznie wygodne, a wydech delikatnie pobrzmiewa gdzieś z tyłu. Ze względu na niewielki skok amortyzatorów i niski profil opon auto wyraźnie informuje pasażerów o pofałdowaniach nawierzchni. Mimo że amortyzuje przyzwoicie, nie przepada za dziurami w jezdni.

Ostra klasa A zdecydowanie najlepiej czuje się na równym asfalcie. Ma znakomicie wyważony układ kierowniczy, jednak nie tak szybki jak np. Ford Focus ST (1,8 obr. od oporu do oporu). Jest niebywale stabilna przy wysokich prędkościach, a jej hamulce to prawdziwa ekstraklasa. Nie dość, że po rozgrzaniu potrafią zatrzymać auto na dystansie 32,9 m, to jeszcze są świetnie wyczuwalne.

W slalomie A 45 AMG osiąga astronomiczną dla innych kompaktów prędkość 69,2 km/h. Chętnie skręca i minimalnie przechyla się na boki. Nawet przy nagłych zmianach obciążenia, przy przeskakiwaniu z zakrętu w zakręt, nie pozwala sobie na jakiekolwiek zamiatanie tyłem, zachowując absolutny spokój. Także po wyłączeniu układu ESP (tradycyjnie dla AMG jest ono 3-stopniowe). Jeśli kierowca jednak przesadzi z prędkością w zakręcie, klasa A ukaże go ogromną podsterownością. I to jest największa wada jej układu jezdnego.

Mimo to, Mercedes A 45 AMG jest autem znakomitym, daleko wybiegającym poza ramy "hot hatchy". Najlepiej pasuje do niego chyba określenie... "superkompakt".

Mercedes A 45 AMG 4Matic - podsumowanie

Jak na swoją moc, osiągi i prowadzenie, Mercedes A 45 AMG 4Matic to wręcz okazja. Do 100 km/h rozpędza się tylko o 1 s wolniej niż supersamochody, podczas szybkiej jazdy zachowuje się niezwykle stabilnie. Hamuje wyśmienicie, wyróżnia się bardzo dobrą przyczepnością, a przy tym nietrudno z nim żyć na co dzień. Jego największą wadą jest duża podsterowność.

Mercedes A 45 AMG 4Matic: nadwozie i wnętrze

Plusy:

  • wyśmienita pozycja za kierownicą,
  • bardzo duży zakres regulacji foteli,
  • dużo miejsca z przodu

Minusy:

  • słaba widoczność do tyłu,
  • miejscami jakość wykonania niepasująca do Mercedesa

Mercedes A 45 AMG 4Matic: układ napędowy

Plusy:

  • genialne osiągi,
  • dobra kultura pracy,
  • szybka przekładnia zautomatyzowana,
  • fantastyczne brzmienie

Minusy:

  • silnik zasilany benzyną 98-oktanową,
  • ograniczony zasięg

Mercedes A 45 AMG 4Matic: właściwości jezdne

Plusy:

  • ogromna stabilność przy wysokich prędkościach,
  • precyzyjny układ kierowniczy,
  • bardzo wydajne hamulce,
  • znakomita trakcja,

Minusy:

  • bardzo duża podsterowność

Mercedes A 45 AMG 4Matic: wyposażenie i cena

Plusy:

  • bogate wyposażenie,
  • mnogość opcji,
  • niewygórowana cena w przeliczeniu na 1 KM,
  • duża możliwość personalizacji

Minusy:

  • tylko dwa lata gwarancji,
  • drogie dodatki

Stowarzyszenie najmocniejszych hatchbacków

Stowarzyszenie najmocniejszych hatchbackówMotor
Silnik
benzynowy, turbo
Pojemność skokowa
1991 cm3
Układ cylindrów/zawory
R4/16
Zasilanie
wtrysk bezpośredni
Moc maksymalna
360 KM/6000
Maks. moment obrotowy
450 Nm/2250
Napęd
4x4
Skrzynia biegów
aut./7-biegowa
Hamulce (przód/tył)
tarcz. went./tarcz. went.
Długość/szerokość/wysokość
430/178/143 cm
Rozstaw osi
270 cm
Średnica zawracania
11,0 m
Masa/ładowność
1480/495 kg
Pojemność bagażnika (min./maks.)
341/1157 l
Poj. zbiornika paliwa
56 l (Pb 98)
Opony
235/40 R18
Osiągi (dane producenta)
Prędkość maksymalna
250 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h
4,6 s
Dane testowe
Przyspieszenie 0-100 km/h
4,4 s
Przyspieszenie 0-160 km/h
10,2 s
Przyspieszenie 0-200 km/h
16,7 s
Hamowanie 100-0 km/h (zimne)
33,1 m
Hamowanie 100-0 km/h (ciepłe)
32,9 m
Poziom hałasu przy 100 km/h
67,0 dB →
Prędkość w slalomie (co 18 m)
69,2 km/h
Liczba obrotów kierownicą
2,6
Zużycie paliwa 
Dane producenta (miasto/trasa/cykl mieszany w l/100 km)
9,1/5,9/7,1
Teoretyczny zasięg
790 km
Dane testowe (miasto/trasa/cykl mieszany w l/100 km)
12,2/9,1/10,7
Rzeczywisty zasięg
520 km
Cena wersjii podstawowej*
184 200 zł
Cena
184 200 zł
Wynik na tle całego segmentu: dobry → przeciętny słaby
*z tym samym silnikiem

Tekst: Maciej Struk; zdjęcia: Krzysztof Paliński, producenci

Motor
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas