Megane z 3 gwiazdkami Euro NCAP

Organizacja Euro NCAP opublikowała wyniki najnowszych testów zderzeniowych. Powodów do zadowolenia nie ma Renault - poziom bezpieczeństwa Megane po liftingu oceniono jedynie na 3 gwiazdki.

Renault Megane po liftingu w teście zderzeniowym Euro NCAP
Renault Megane po liftingu w teście zderzeniowym Euro NCAPEuro NCAP

Trzeba jednak wyjaśnić, że w samych testach zderzeniowych Megane wypada na poziomie aut 4-gwiazdkowych. Najsłabszą ochronę podróżującym francuski kompakt zapewnia przy zderzeniu bocznym ze słupem oraz w tył, gdy istnieje poważne ryzyko obrażeń kręgosłupa ze względu na złą konstrukcję zagłówków. Główną przeszkodą w uzyskaniu czwartej gwiazdki jest jednak zakres wyposażenia. Przedstawiciele Euro NCAP zarzucają Renault, że układ podpowiadający kierowcy, ilu pasażerów tylnej kanapy zapięło lub nie zapięło pasów, nie przekazuje komunikatów w formie ikon, tylko tekstowo, i to w jednym języku.

Poprzednie wydanie Megane oceniono na 4 gwiazdki, aczkolwiek model był wówczas objęty innymi, mniej restrykcyjnymi, kryteriami. Organizacja Euro NCAP poszerza je z roku na rok, odpowiadając niejako na potrzeby rynku - dzisiaj uzyskanie 5-gwiazdkowej noty dla większości producentów nie stanowi problemu. Z tego względu od niedawna punktowane są dodatkowe elementy na liście wyposażenia, takie jak system automatycznego hamowania z niskich prędkości czy asystent pasa ruchu. Co istotne, nie muszą być one seryjnie montowane we wszystkich wersjach.

Euro NCAP oceniło też kilka innych modeli: nieobecne u nas MG3 (produkowane w Wielkiej Brytanii, ale zaprojektowane przez chiński koncern SAIC; 3 gwiazdki), VW Golfa Sportsvana (5 gwiazdek), Forda Tourneo Courier (4 gwiazdki) oraz budżetowe bliźniaki z Francji - Peugeota 301 i Citroena C-Elysee (3 gwiazdki).

Szczegółowe wyniki testów Euro NCAP (czerwiec 2014 r.)

Renault Megane

  • ocena ogólna: 3 gwiazdki
  • bezpieczeństwo dorosłych podróżujących: 83 proc.
  • bezpieczeństwo przewożonych dzieci: 78 proc.
  • ochrona pieszych przy potrąceniu: 60 proc.
  • ocena systemów aktywnego/pasywnego bezpieczeństwa: 48 proc.
Renault Megane po liftingu: ochrona dorosłych podróżujących (kolor zielony - ocena dobra, żółty - poprawna, pomarańczowy - marginalna, brązowy - słaba, czerwony - bardzo słaba)Euro NCAP

Peugeot 301/Citroen C-Elysee

  • ocena ogólna: 3 gwiazdki
  • bezpieczeństwo dorosłych podróżujących: 71 proc.
  • bezpieczeństwo przewożonych dzieci: 75 proc.
  • ochrona pieszych przy potrąceniu: 54 proc.
  • ocena systemów aktywnego/pasywnego bezpieczeństwa: 33 proc.
Peugeot 301/Citroen C-Elysee: ochrona dorosłych podróżujących (kolor zielony - ocena dobra, żółty - poprawna, pomarańczowy - marginalna, brązowy - słaba, czerwony - bardzo słaba)Euro NCAP

Volkswagen Golf Sportsvan

  • ocena ogólna: 5 gwiazdek
  • bezpieczeństwo dorosłych podróżujących: 87 proc.
  • bezpieczeństwo przewożonych dzieci: 85 proc.
  • ochrona pieszych przy potrąceniu: 62 proc.
  • ocena systemów aktywnego/pasywnego bezpieczeństwa: 73 proc.
Volkswagen Golf Sportsvan: ochrona dorosłych podróżujących (kolor zielony - ocena dobra, żółty - poprawna, pomarańczowy - marginalna, brązowy - słaba, czerwony - bardzo słaba)Euro NCAP

Ford Tourneo Courier

  • ocena ogólna: 4 gwiazdki
  • bezpieczeństwo dorosłych podróżujących: 84 proc.
  • bezpieczeństwo przewożonych dzieci: 84 proc.
  • ochrona pieszych przy potrąceniu: 74 proc.
  • ocena systemów aktywnego/pasywnego bezpieczeństwa: 56 proc.
Ford Tourneo Courier: ochrona dorosłych podróżujących (kolor zielony - ocena dobra, żółty - poprawna, pomarańczowy - marginalna, brązowy - słaba, czerwony - bardzo słaba)Euro NCAP

msob

Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas