Mazda 3 Sedan SkyActiv-G 6AT SkyEnergy - test
Nowa Mazda 3 w odmianie sedan bardzo przypomina większy model 6. Czy w bogato wyposażonej wersji z automatem jest w stanie go zastąpić?

Japoński producent powiększył gamę modelu 3 o wersję sedan. Jak wszystkie nowe Mazdy, wygląda nowocześnie i dynamicznie. Jest przy tym podobna do większego modelu 6. Nabywcom, którym zależy na wizerunku taki zabieg powinien się spodobać.
Dopiero gdy mniejsza i większa Mazda staną obok siebie, widać 28-centymetrową różnicę w długości. Czterodrzwiowa "trójka" jest bowiem tylko o 2 cm dłuższa od hatchbacka. Stąd nieduży bagażnik - wśród kompaktowych sedanów pojemność 419 l nie imponuje.
Kabina też nie zachwyca wielkością. Z przodu na brak miejsca narzekają dopiero wysokie osoby, ale na tylnych siedzeniach po prostu brakuje przestrzeni, zwłaszcza na nogi.
Dobry zestaw

Testowane auto napędza silnik 2.0 o mocy 120 KM we współpracy z 6-biegowym automatem. Oba powstały w dbającej o wydajność technologii SkyActiv.
Mazda 3 hatchback z ręczną skrzynią (więcej informacji w ramce z prawej) zużywa w mieście 8,8 l, a poza nim 5,4 l na 100 km. Co ciekawe, z automatyczną nie staje się bardziej paliwożerna. W ruchu miejskim na 100 km potrzebuje raptem o 0,2 l więcej benzyny, w trasie o dokładnie tyle samo mniej (co może być zasługą nieco bardziej aerodynamicznej sylwetki). Nieźle jak na dwulitrowy silnik z automatem.
Osiągi też są świetne - Mazda rozpędza się do 100 km/h w 9,7 s, czyli aż o 0,6 s szybciej niż twierdzi producent. Kiedy trzeba, skrzynia działa szybko, ale podczas spokojnej jazdy płynnie zmienia przełożenia.
Sprężyste zawieszenie jest zestrojone tak jak w hatchbacku. Zapewnia pewne zachowanie w zakrętach, gdzie Mazda zaskakuje zwinnością i neutralnym zachowaniem. A przy tym nieźle tłumi wyboje, pracując cicho i harmonijnie. Tylko na krótkich poprzecznych nierównościach zdarza mu się mocniej wstrząsnąć pasażerami.
W cenie hatchbacka
Nieźle wyposażoną Mazdę 3 z automatem można mieć za 79 900 zł (sedan kosztuje tyle samo co hatchback). Warto jednak dopłacić 3500 zł do testowanej odmiany SkyEnergy. Jest bogatsza m.in. o asystenta martwego pola, podgrzewane fotele czy czujniki cofania. I dopiero do niej można - za rozsądne 2400 zł - dokupić ksenony w zestawie ze światłami LED.
Mazda 3 Sedan SkyActiv-G 6AT SkyEnergy
Mazda 3 Sedan SkyActiv-G 6AT SkyEnergy (czytaj test)










Mazda 3 Sedan SkyActiv-G 6AT SkyEnergy - podsumowanie
"Trójka" nie zastąpi Mazdy 6, ale w testowanej konfiguracji to świetne auto, choć trochę ciasne.
Mazda 3 Sedan SkyActiv-G 6AT SkyEnergy: plusy
- atrakcyjny wygląd,
- pewne prowadzenie,
- niezły komfort jazdy,
- sprawny automat,
- dobre osiągi,
- nieduże zużycie paliwa,
- bogate wyposażenie
Mazda 3 Sedan SkyActiv-G 6AT SkyEnergy: minusy
- ciasna tylna część kabiny,
- przeciętnie duży bagażnik,
- hałas przy wyższych obrotach,
- niezbyt intuicyjna obsługa multimediów
Silnik | benzynowy |
Pojemność skokowa | 1998 cm3 |
Układ cylindrów/zawory | R4/16 |
Zasilanie | wtrysk bezpośredni |
Moc maksymalna | 120 KM/6000 |
Maks. moment obrotowy | 210 Nm/4000 |
Napęd | przedni |
Skrzynia biegów | aut./6-biegowa |
Hamulce (przód/tył) | tarcz. went./tarcz. |
Długość/szerokość/wysokość | 459/180/145 cm |
Rozstaw osi | 270 cm |
Średnica zawracania | 11,4 m |
Masa/ładowność | 1230/605 kg |
Pojemność bagażnika | 419 l |
Poj. zbiornika paliwa | 51 l (Pb 95) |
Opony | 205/60 R16 |
Osiągi (dane producenta) | |
Prędkość maksymalna | 198 km/h |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 10,3 s |
Dane testowe* | |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 9,7 s ↑ |
Hamowanie 100-0 km/h (zimne) | 42,6 m → |
Hamowanie 100-0 km/h (ciepłe) | 43,1 m → |
Poziom hałasu przy 100 km/h | 66,0 dB → |
Rzeczywista prędkość** | 94 km/h |
Liczba obrotów kierownicą | 2,6 |
Zużycie paliwa | |
Dane producenta (miasto/trasa/cykl mieszany w l/100 km) | 7,0/4,8/5,6 |
Teoretyczny zasięg | 910 km |
Dane testowe (miasto/trasa/cykl mieszany w l/100 km) | 9,0/5,2/7,1 |
Rzeczywisty zasięg | 720 km |
Cena | 83 400 zł |
Wynik na tle całego segmentu: ↑ dobry → przeciętny ↓ słaby *pomiar na oponach zimowych, przy temp. 3°C, na suchej nawierzchni; **przy wskazaniu 100 km/h |
Tekst: Marcin Laska, zdjęcia: Krzysztof Paliński