Mazda 3 Sedan SkyActiv-G 6AT SkyEnergy - test

Nowa Mazda 3 w odmianie sedan bardzo przypomina większy model 6. Czy w bogato wyposażonej wersji z automatem jest w stanie go zastąpić?

Mazda 3 Sedan SkyActiv-G 6AT SkyEnergy
Mazda 3 Sedan SkyActiv-G 6AT SkyEnergyMotor

Japoński producent powiększył gamę modelu 3 o wersję sedan. Jak wszystkie nowe Mazdy, wygląda nowocześnie i dynamicznie. Jest przy tym podobna do większego modelu 6. Nabywcom, którym zależy na wizerunku taki zabieg powinien się spodobać.

Dopiero gdy mniejsza i większa Mazda staną obok siebie, widać 28-centymetrową różnicę w długości. Czterodrzwiowa "trójka" jest bowiem tylko o 2 cm dłuższa od hatchbacka. Stąd nieduży bagażnik - wśród kompaktowych sedanów pojemność 419 l nie imponuje.

Kabina też nie zachwyca wielkością. Z przodu na brak miejsca narzekają dopiero wysokie osoby, ale na tylnych siedzeniach po prostu brakuje przestrzeni, zwłaszcza na nogi.

Dobry zestaw

Przyjemne „miejsce pracy” kierowcy. Siedmiocalowy dotykowy ekran multimediów jest seryjny w wersji SkyEnergy. Za nawigację trzeba dopłacić – jedyne 2100 zł.Motor

Testowane auto napędza silnik 2.0 o mocy 120 KM we współpracy z 6-biegowym automatem. Oba powstały w dbającej o wydajność technologii SkyActiv.

Mazda 3 hatchback z ręczną skrzynią (więcej informacji w ramce z prawej) zużywa w mieście 8,8 l, a poza nim 5,4 l na 100 km. Co ciekawe, z automatyczną nie staje się bardziej paliwożerna. W ruchu miejskim na 100 km potrzebuje raptem o 0,2 l więcej benzyny, w trasie o dokładnie tyle samo mniej (co może być zasługą nieco bardziej aerodynamicznej sylwetki). Nieźle jak na dwulitrowy silnik z automatem.

Osiągi też są świetne - Mazda rozpędza się do 100 km/h w 9,7 s, czyli aż o 0,6 s szybciej niż twierdzi producent. Kiedy trzeba, skrzynia działa szybko, ale podczas spokojnej jazdy płynnie zmienia przełożenia.

Sprężyste zawieszenie jest zestrojone tak jak w hatchbacku. Zapewnia pewne zachowanie w zakrętach, gdzie Mazda zaskakuje zwinnością i neutralnym zachowaniem. A przy tym nieźle tłumi wyboje, pracując cicho i harmonijnie. Tylko na krótkich poprzecznych nierównościach zdarza mu się mocniej wstrząsnąć pasażerami.

W cenie hatchbacka

Nieźle wyposażoną Mazdę 3 z automatem można mieć za 79 900 zł (sedan kosztuje tyle samo co hatchback). Warto jednak dopłacić 3500 zł do testowanej odmiany SkyEnergy. Jest bogatsza m.in. o asystenta martwego pola, podgrzewane fotele czy czujniki cofania. I dopiero do niej można - za rozsądne 2400 zł - dokupić ksenony w zestawie ze światłami LED.

Mazda 3 Sedan SkyActiv-G 6AT SkyEnergy

Mazda 3 Sedan SkyActiv-G 6AT SkyEnergy (czytaj test)

Dla części właścicieli „trójki” sedan podobieństwo do...Motor
Mazda 3 Sedan SkyActiv-G 6AT SkyEnergyMotor
Mazda 3 Sedan SkyActiv-G 6AT SkyEnergyMotor
Dobrze wyprofilowane fotele są wygodne nawet podczas długich podróży.Motor
Z tyłu – mało miejsca na nogi, niedużo na ramiona i głowy.Motor
Przyjemne „miejsce pracy” kierowcy. Siedmiocalowy dotykowy ekran multimediów jest seryjny w wersji SkyEnergy. Za nawigację trzeba dopłacić – jedyne 2100 zł.Motor
Panel do obsługi multimediów umieszczono między fotelami.Motor
Kanapę składa się dźwigniami przy otworze załadunkowym 419-litrowego bagażnika.Motor
Oszczędny silnik żywo reaguje na gaz, ale powyżej 4000 obr./min robi się nieco zbyt hałaśliwy.Motor
...Mazdy 6 powinno być sporą zaletą.Motor

Mazda 3 Sedan SkyActiv-G 6AT SkyEnergy - podsumowanie

"Trójka" nie zastąpi Mazdy 6, ale w testowanej konfiguracji to świetne auto, choć trochę ciasne.

Mazda 3 Sedan SkyActiv-G 6AT SkyEnergy: plusy

  • atrakcyjny wygląd,
  • pewne prowadzenie,
  • niezły komfort jazdy,
  • sprawny automat,
  • dobre osiągi,
  • nieduże zużycie paliwa,
  • bogate wyposażenie

Mazda 3 Sedan SkyActiv-G 6AT SkyEnergy: minusy

  • ciasna tylna część kabiny,
  • przeciętnie duży bagażnik,
  • hałas przy wyższych obrotach,
  • niezbyt intuicyjna obsługa multimediów
Silnik
benzynowy
Pojemność skokowa
1998 cm3
Układ cylindrów/zawory
R4/16
Zasilanie
wtrysk bezpośredni
Moc maksymalna
120 KM/6000
Maks. moment obrotowy
210 Nm/4000
Napęd
przedni
Skrzynia biegów
aut./6-biegowa
Hamulce (przód/tył)
tarcz. went./tarcz.
Długość/szerokość/wysokość
459/180/145 cm
Rozstaw osi
270 cm
Średnica zawracania
11,4 m
Masa/ładowność
1230/605 kg
Pojemność bagażnika
419 l
Poj. zbiornika paliwa
51 l (Pb 95)
Opony
205/60 R16
Osiągi (dane producenta)
Prędkość maksymalna
198 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h
10,3 s
Dane testowe*
Przyspieszenie 0-100 km/h
9,7 s
Hamowanie 100-0 km/h (zimne)
42,6 m →
Hamowanie 100-0 km/h (ciepłe)
43,1 m →
Poziom hałasu przy 100 km/h
66,0 dB →
Rzeczywista prędkość**
94 km/h
Liczba obrotów kierownicą
2,6
Zużycie paliwa 
Dane producenta (miasto/trasa/cykl mieszany w l/100 km)
7,0/4,8/5,6
Teoretyczny zasięg
910 km
Dane testowe (miasto/trasa/cykl mieszany w l/100 km)
9,0/5,2/7,1
Rzeczywisty zasięg
720 km
Cena
83 400 zł
Wynik na tle całego segmentu: dobry → przeciętny słaby
*pomiar na oponach zimowych, przy temp. 3°C, na suchej nawierzchni;
**przy wskazaniu 100 km/h

Tekst: Marcin Laska, zdjęcia: Krzysztof Paliński

Motor
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas