Luksusowa, prywatna salonka...
Samochodów takich, jak mercedes viano, nie kupuje się ze względu na powalający wygląd czy wysokie osiągi.
Najważniejszym kryterium jest najczęściej ocena wnętrza pojazdu. To właśnie wygoda, sposób aranżacji czy pojemność bagażnika są parametrami, które decydują o wyborze konkretnego modelu. Jak to wygląda w testowanym przez nas egzemplarzu?
Samochód wyposażony jest w sześć niezależnych, wygodnych, pokrytych skórą foteli. Te znajdujące się w zasadniczej części kabiny, czyli rzędzie drugim i trzecim, można wymontować tworząc z viano samochód dostawczy.
Każdy z foteli ma podłokietniki i niezależną regulację oparcia, można je również dowolnie przesuwać. Ponadto siedzenia drugiego rzędu można odwrócić tyłem do kierunku jazdy, tworząc przytulną salonkę. Szkoda tylko, że aby tego dokonać, trzeba je całkowicie wymontować, podnieść, odwrócić i osadzić na szynach, co w przypadku kobiet nie będzie łatwe. A właśnie w przypadku rodzin z dziećmi takie ustawienie sprawdza się najlepiej - matka siedzi przodem do swoich pociech, dzięki czemu bez problemu może im podczas podróży zapewnić rozrywkę czy opiekę.
Odwracanie foteli czy też ich wymontowanie to dość skomplikowana czynność, której za pierwszym razem nie da się raczej wykonać bez zajrzenia do instrukcji obsługi. Kolejne próby są już łatwiejsze.
W pozycji odwróconej fotele drugiego rzędu często opierają się na oparciach foteli przednich. Jeśli lubisz podróżować w pozycji półleżącej, to osoba za twoimi plecami może mieć pewien kłopot.
Wysokość nadwozia nie pozwala dorosłemu pasażerowi wyprostować się w pozycji stojącej, ale przecież viano to nie bus! Kilkuletnie dzieci mogą za to na postoju swobodnie się poruszać po wnętrzu. Nie jest natomiast łatwo przejść z przedniej do centralnej części pojazdu. Powód - szerokie i wyposażone w podłokietniki fotele, które sprawiają, że nie ma między nimi miejsca.
Dostęp do części pasażerskiej zapewniają przesuwane elektrycznie drzwi. Wsiadać można z obu stron, aczkolwiek zdalnie, pilotem, da się otworzyć tylko jedne drzwi (ich wybór trzeba wcześniej zaprogramować). Drzwiami można sterować również z miejsca kierowcy, specjalne przyciski przy drzwiach mają do swojej dyspozycji także pasażerowie. Z zewnątrz otwieranie drzwi uruchamia się poprzez pociągnięcie za klamkę.
O prywatność pasażerów dbają mocno przyciemnione szyby, przez które właściwie nie da się dostrzec niczego we wnętrzu (nie dotyczy to szyb przednich bocznych, które zgodnie z przepisami są przyciemnione jedynie w 30 procentach).
Część bagażowa oddzielona jest od kabiny specjalną siatką. Montuje się ją do sufitu oraz podłogi, co trwale oddziela bagażnik od kabiny. Siatka wyposażona jest również w roletę, dzięki czemu można przykryć bagaże.
Siatka może być montowana w różnych miejscach, w zależności od tego, ile foteli znajduje się w samochodzie. Długie przedmioty, jak np. narty, przewozi się układając je na podłodze pomiędzy fotelami.
Mercedes viano daje więc spore możliwości aranżacji wnętrza, tym bardziej, że zamówić go można również np. z kanapą (zamiast niezależnych foteli), dzięki czemu liczba miejsc wzrasta do 7. Nie wszystko jest jednak idealne - np. kluczyk volkswagena multivana daje możliwość otwarcia równocześnie obojga elektrycznie sterowanych drzwi...
Mercedes viano. Nasz test
Zdjęcia wykonane aparatem Fujifilm X-S1