Lancia Voyager 3.6 V6 Gold - test

Chrysler nie odważył się wprowadzić do oferty Grand Voyagera z silnikiem V6. Zrobiła to Lancia z bliźniaczym Voyagerem.

W porównaniu z Chryslerem w Lancii zmieniono wlot powietrza do chłodnicy i przedni zderzak.
W porównaniu z Chryslerem w Lancii zmieniono wlot powietrza do chłodnicy i przedni zderzak.Motor

Wycofanie z oferty na polskim rynku (a także innych europejskich, poza Wielką Brytanią i Irlandią) Chryslera Grand Voyagera wymagało odwagi. Pozostałych modeli amerykańskiej marki zresztą też. Wszystkie sprzedawane na Starym Kontynencie modele Chryslera noszą od jesieni 2011 r. logo Lancii.

Projektanci nie mieli wiele pracy - ograniczyli się do zmiany znaków firmowych, a także nieznacznej ingerencji w stylizację przedniego pasa. Kształt nadwozia został ten sam. Kanciasta karoseria nie każdemu się spodoba, ma za to inną ważną cechę - jest niebywale praktyczna.

Mocy pod dostatkiem

Wersja z benzynowym silnikiem o pojemności 3,6 l ma 283 KM, co pozwala ważącemu ponad 2000 kg samochodowi rozpędzić się do 209 km/h i przyspieszyć od 0 do 100 km/h w 9 s. Osiągi minivan Lancii ma zatem ponadprzeciętne.

Do takiego zestawu - silnik V6 i spory minivan - najlepiej pasuje automatyczna skrzynia biegów. Do tego samego wniosku doszli inżynierowie Lancii (a raczej Chryslera). Niestety, sześciostopniowa skrzynia działa dość ospale. Jak łatwo się domyślić, zużycie paliwa jest spore. W mieście trzeba liczyć się z wynikiem 16-17 l/100 km, poza nim trudno zejść poniżej 10 l, częstsze wyniki to 11-12 l/100 km. To więcej niż obiecuje producent - w mieście różnica nie jest może zbyt duża, ale poza nim apetyt na paliwo benzynowej wersji Lancii Voyager nieco zaskakuje. Niestety - in minus.

Dolna część tablicy przyrządów zrobiona z jasnych tworzyw ożywia wnętrze Lancii.Motor

Komfortu nie brakuje

Voyager, jak przystało na auto o amerykańskim rodowodzie, jest zawieszony miękko, zdecydowanie lepiej czuje się podczas długiej jazdy autostradą niż na krętej drodze. Nadwozie mocno przechyla się na pokonywanych szybko zakrętach, ale zawieszenie (mimo prostej konstrukcji) dzielnie sobie z takimi sytuacjami radzi. Seryjny system ESP bardzo rzadko musi wkraczać do akcji. Znacznie częściej jego żółtą kontrolkę można oglądać podczas dynamicznego ruszania, zwłaszcza na mokrej nawierzchni.

Lub ciężarówka

Voyager idealnie nadaje się do dalekich podróży, nawet w sześć osób. Nie w siedem, choć na tyle auto jest rejestrowane, bo tylna kanapa jest umieszczona między nadkolami i szerokość wnętrza jest przez nie mocno ograniczona.

Bagażnik za trzecim rzędem foteli mieści całkiem sporo (ma pojemność 638 l), a jeśli to nie wystarczy, można posiłkować się schowkami pod podłogą - ich łączna pojemność to imponujące 118 litrów.

A teraz najlepsze - schowki te bez problemu mieszczą fotele drugiego rzędu i tylną kanapę. I nie trzeba przy tym za wiele siły - system o nazwie Stow ’n Go działa bez zarzutu.

Po złożeniu siedzeń Voyager zmienia się w małą ciężarówkę. Nawet nieco większą niż małą - przestrzeń bagażowa rośnie do 3912 litrów.

Wyposażenie

W standardzie testowanej wersji Gold, jednej z trzech dostępnych odmian, jest niemal wszystko. Są ksenonowe reflektory, skórzana tapicerka, podgrzewane fotele w dwóch pierwszych rzędach, trzystrefowa, automatyczna klimatyzacja, elektrycznie odsuwane drzwi boczne i klapa bagażnika oraz tempomat. Do pełni szczęścia brakuje głównie nawigacji satelitarnej (dopłata 6500 zł).

Poza benzynowym silnikiem 3.6 V6 można wybrać odmianę wysokoprężną 2.8 - słabszą o 120 KM i droższą w wersji Gold o 14 tys. zł.

Lancia Voyager 3.6 V6 Gold

Lancia Voyager 3.6 V6 Gold (czytaj test)

Na pozór normalna kanapa, ale przez jej niewielką szerokość swobodnie będą się tu czuły dwie osoby.Motor
Inaczej niż w większości minivanów. W drugim rzędzie są dwa siedzenia, w trzecim – kanapa.Motor
Silnik ma zapas mocy i przyjemnie brzmi, ale jego apetyt na paliwo potrafi przerazić.Motor
Dźwignia automatycznej skrzyni biegów jest umieszczona pod ręką kierowcy, tuż obok koła kierownicy.Motor
Dolna część tablicy przyrządów zrobiona z jasnych tworzyw ożywia wnętrze Lancii.Motor
Pakiet z odchylanym ekranem LCD i odtwarzaczem DVD kosztuje 12 000 zł.Motor
W porównaniu z Chryslerem w Lancii zmieniono wlot powietrza do chłodnicy i przedni zderzak.Motor
Voyager 3.6 V6 jest mocniejszy, szybszy i tańszy od diesla, ale to zużycie paliwa...Motor
Silnik
benzynowy
Pojemność skokowa
3604 cm3
Układ cylindrów/zawory
V6/24
Układ
poprzeczny
Zasilanie
wtrysk wielopunktowy
Moc maksymalna
283 KM/6600
Maks. moment obrotowy
344 Nm/4400
Napęd
przedni
Skrzynia biegów
aut./6-biegowa
Hamulce (przód/tył)
tarczowe went./tarcz.
Zawieszenie przednie
McPherson
Zawieszenie tylne
belka skrętna
Długość/szerokość/wysokość
522/200/175 cm
Rozstaw osi
308 cm
Średnica zawracania
12,6 m
Masa/ładowność
2022/475 kg
Pojemność bagażnika (min./maks.)
638/3912 l
Pojemność zbiornika paliwa
76 l (Pb 95)
Opony
225/65 R16
Osiągi (dane producenta)
Prędkość maksymalna
209 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h
8,5 s
Zużycie paliwa (miasto/trasa/cykl mieszany w l/100 km)
15,8/7,9/10,8
Emisja dwutlenku węgla
252 g/km
Dane testowe*
Przyspieszenie 0-100 km/h
9,0 s
Hamowanie 100-0 km/h (zimne)
44,5 m
Hamowanie 100-0 km/h (ciepłe)
45,4 m
Poziom hałasu przy 100 km/h
64,6 dB
Zużycie paliwa (miasto/trasa w l/100 km)
17,0/11,4
Cena wersji podstawowej**
171 900 zł
Cena
171 900 zł
*opony zimowe, temp. 6°C, nawierzchnia wilgotna; **z tym samym silnikiem

Tekst: Witold Blady, zdjęcia: Robert Brykała

Motor
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas