Kia Optima 1.7 VGT CRDi 6AT XL - test
Kia Optima – jedno z najlepiej wyglądających aut klasy średniej – już po 2 latach została zmodernizowana i teraz prezentuje się jeszcze lepiej. A jak jeździ?
Zmiany ograniczono głównie do wyglądu. W lampach przednich pojawiły się diody do jazdy dziennej, a w przeprojektowanym zderzaku - poczwórne światła przeciwmgielne, identyczne z tymi w Kii pro_cee'd GT. Z tyłu z kolei ostrzej narysowano krawędź bagażnika i... również postawiono na LED-y.
Ładnie i obszernie
W kabinie największą nowością jest 4,3-calowy wyświetlacz m iędzy zegarami, zastępujący mniejszy 3,5-calowy. Tu i ówdzie, np. na kierownicy, konsoli środkowej i w drzwiach, znalazły się akcenty dekoracyjne w fortepianowej czerni. Jakość jest wysoka, choć materiały w dolnych okolicach kokpitu mogłyby być lepsze. Nie zmienia to jednak faktu, że wnętrze Optimy - jedno z największych w klasie średniej - jest dopracowane i bardzo atrakcyjne dla oka.
Obsługa nie nastręcza problemów, choć panel po lewej stronie deski rozdzielczej, m.in. z przyciskami ESP czy regulacji podświetlenia zegarów, zasłania kierownica. Nocą drażni zbyt jasno świecący ekran nawigacji, który da się wprawdzie wyłączyć, ale np. przy ustawianiu temperatury klimatyzacji rozświetla się on ponownie i automatycznie nie gaśnie.
Powolny automat
Gama silników Optimy obejmuje albo 2-litrową jednostkę benzynową, albo 1,7-litrowego turbodiesla. Ten drugi w testowanym aucie współpracuje z 6-stopniowym automatem o klasycznej konstrukcji. 136-konna jednostka zapewnia wprawdzie Kii niezłą dynamikę, przebijając osiągi deklarowane przez producenta, ale dźwiękiem zawsze przypomina o swoim wysokoprężnym charakterze.
Przy spokojnej jeździe Optima potrafi się jednak odwdzięczyć niewielkim apetytem na paliwo, wynoszącym w trasie 5,4 l/100 km. Na autostradzie zużywa z kolei 7,1 l/100 km, a w gęstym ruchu miejskim - około 8,5 l/100 km.
Kia Optima 1.7 VGT CRDi 6AT XL
Kia Optima 1.7 VGT CRDi 6AT XL (czytaj test)
6-biegowa skrzynia automatyczna jest powolna, jednak na kickdown odpowiada w miarę szybko, pozwalając np. na bezstresowe wyprzedzanie.
Optima z automatem może jeździć w jednym z trzech trybów - Normal, Active ECO oraz Sport. Zmieniają one reakcje silnika i wspomagania kierownicy, ale tylko w pierwszym układ kierowniczy (niezbyt bezpośredni) zapewnia dobre czucie drogi. W drugim pracuje za lekko, a w trzecim - z kierownicą trzeba się siłować.
Kia ma dość miękko dostrojone zawieszenie, co nie przeszkadza jej w pewnym pokonywaniu zakrętów. Reakcje auta są spokojne i nawet duże niedoskonałości jezdni nie wytrącają go z równowagi. Szkoda, że pojedyncze dziury jeszcze przez chwilę po ich pokonaniu przenoszą echo na karoserię.
Kia Optima XL odznacza się pełnym wyposażeniem i dobrą ceną. Gdyby jeszcze jeździła tak dobrze, jak wygląda...
Kia Optima 1.7 VGT CRDi 6AT XL - podsumowanie
Odnowiona Kia Optima wygląda lepiej niż auto sprzed liftingu. Niestety, strona techniczna nie zmieniła się.
Kia Optima 1.7 VGT CRDi 6AT XL: plusy
- wysoka jakość wykonania,
- obszerna kabina,
- pewne właściwości jezdne,
- pełne wyposażenie seryjne,
- oszczędny silnik,
- długa gwarancja
Kia Optima 1.7 VGT CRDi 6AT XL: minusy
- nie najlepsze wybieranie pojedynczych nierówności,
- głośno pracujący silnik,
- powolny automat,
- wielkie zawiasy bagażnika
Kia Optima | |
---|---|
Silnik | turbodiesel |
Pojemność skokowa | 1685 cm3 |
Układ cylindrów/zawory | R4/16 |
Zasilanie | wtrysk common rail |
Moc maksymalna | 136 KM/4000 |
Maks. moment obrotowy | 320 Nm/2000 |
Napęd | przedni |
Skrzynia biegów | aut./6-biegowa |
Hamulce (przód/tył) | tarcz. went./tarczowe |
Długość/szerokość/wysokość | 485/183/146 cm |
Rozstaw osi | 276 cm |
Średnica zawracania | 10,9 m |
Masa/ładowność | 1520/530 kg |
Pojemność bagażnika | 505 l |
Poj. zbiornika paliwa | 70 l (ON) |
Opony | 225/45 R18 |
Osiągi (dane producenta) | |
Prędkość maksymalna | 197 km/h |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 11,6 s |
Dane testowe* | |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 10,7 s → |
Hamowanie 100-0 km/h (zimne) | 42,0 m ↑ |
Hamowanie 100-0 km/h (ciepłe) | 42,9 m ↑ |
Poziom hałasu przy 100 km/h | 65,8 dB → |
Rzeczywista prędkość** | 96 km/h |
Liczba obrotów kierownicą | 2,9 |
Zużycie paliwa | |
Dane producenta (miasto/trasa/cykl mieszany w l/100 km) | 7,9/4,9/6,0 |
Teoretyczny zasięg | 1170 km |
Dane testowe (miasto/trasa/cykl mieszany w l/100 km) | 8,5/5,4/7,0 |
Rzeczywisty zasięg | 1000 km |
Cena wersji podstawowej*** | 91 900 zł |
Cena | 119 400 zł |
Wynik na tle całego segmentu: ↑ dobry → przeciętny ↓ słaby *opony zimowe; **przy wskazaniu 100 km/h; ***z tym samym silnikiem |
Tekst: Maciej Struk, zdjęcia: Krzysztof Paliński