Kia Carens 2.0 GDI 6AT L – test
Kia Carens pozostaje w cieniu przebojowego Sportage'a i popularnego Cee'da. Zupełnie niesłusznie, bo ten kompaktowy minivan jest bardzo udanym autem.
Klasa minivanów nie przeżywa obecnie drugiej młodości. Na topie są SUV-y i crossovery. Trudno na siłę przekonywać klientów, że w wielu przypadkach lepszym wyborem są minivany, ale modele takie jak Carens mają potencjał, żeby poprawić wyniki tego niedocenianego obecnie segmentu.
Kia Carens oferowana jest w jednej wersji nadwoziowej (w przeciwieństwie do Citroena C4 Picasso czy Forda C-Maxa), standardowo 5-osobowej. Za dopłatą może być wyposażona w dwa dodatkowe fotele.
Rodzinny jak Carens
Carens to 100-procentowy samochód rodzinny. W drugim rzędzie znajdują się trzy niezależne fotele, które można składać, przesuwać, regulować kąt oparcia. Miejsca jest pod dostatkiem, nie ma problemu z montażem trzech fotelików dla dzieci.
Są tu też rolety przeciwsłoneczne, składane stoliki, niezależny nawiew, dodatkowe gniazdko 12 V, schowki pod podłogą - taki zestaw gwarantuje wzorową funkcjonalność podróżującym z tyłu.
Dodatkowe miejsca nie czynią z Carensa pełnoprawnego auta 7-osobowego. Składane w podłodze bagażnika fotele to rozwiązanie dobre na krótkie dystanse i w zasadzie wykluczające zabranie na pokład większego bagażu.
Miejsce kierowcy zaprojektowano tak, że nie ma poczucia jazdy mało ekscytującym vanem. Świetna trójramienna kierownica, dobrze wyprofilowane fotele o odpowiedniej sztywności i efektowny design kokpitu zostawiają bardzo dobre wrażenia. Przeszkadzać mogą tylko masywne przednie słupki, które pogarszają widoczność.
Komfortowy jak Carens
Kompaktowy minivan Kii w dziedzinie zawieszenia stawia na komfort. Dobrze tłumi nawet większe nierówności i nie informuje zbyt głośno o swojej pracy. Ma to miejsce zarówno przy małym obciążeniu, jak i przy komplecie pasażerów.
Na komfort jazdy wpływa także poziom hałasu, a ten w przypadku testowanego Carensa jest stosunkowo niski. Przy jeździe z prędkością autostradową (140 km/h) obroty silnika utrzymują się na poziomie 3000 obr./min i w czasie rozmowy nie trzeba się przekrzykiwać.
Prezentowanego Carensa napędza silnik 2.0 o mocy 166 KM. W przeciwieństwie do mniejszych turbodoładowanych jednostek nie jest tak wrażliwy na styl jazdy, a jego zużycie paliwa wynosi od 8 (trasa) do 10 litrów (ruch miejski) i trudno poprawić lub pogorszyć te rezultaty. To wartości do przyjęcia, tym bardziej że silnik Carensa zapewnia dobrą dynamikę.
Za niewielką na tle rywali dopłatą (4500 zł) Carensa 2.0 można wyposażyć w klasyczny, 6-biegowy automat. Nie zmienia biegów tak błyskawicznie jak DSG, ale pracuje płynnie i pasuje do komfortowego charakteru auta.
Kia Carens 2.0 GDI 6AT L | |
---|---|
Silnik | benzynowy |
Pojemność skokowa | 1999 cm3 |
Układ cylindrów/zawory | R4/16 |
Zasilanie | wtrysk bezpośredni |
Moc maksymalna | 166 KM/6500 |
Maks. moment obrotowy | 210 Nm/4700 |
Napęd | przedni |
Skrzynia biegów | automatyczna/6-biegowa |
Hamulce (przód/tył) | tarcze wentylowane/tarcze |
Długość/szerokość/wysokość | 453/181/161 cm |
Rozstaw osi | 275 cm |
Średnica zawracania | 12,0 m |
Masa/ładowność | 1525/675 kg |
Pojemność bagażnika (przy 7/5/2 os.) | 103/492/1650 l |
Poj. zbiornika paliwa | 58 l (Pb 95) |
Opony | 205/55 R16 |
Osiągi (dane producenta) | |
Prędkość maksymalna | 200 km/h |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 10,8 s |
Dane testowe | |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 9,5 s ↑ |
Hamowanie 100-0 km/h (zimne) | 36,4 m ↑ |
Hamowanie 100-0 km/h (ciepłe) | 36,8 m ↑ |
Poziom hałasu przy 100 km/h | 65,2 dB ↑ |
Zużycie paliwa | |
Dane producenta* | 10,7/6,2/7,8 |
Teoretyczny zasięg | 740 km |
Dane testowe* | 9,8/8,2/9,0 |
Rzeczywisty zasięg | 640 km |
Cena | 91 490 zł |
* miasto/trasa/cykl mieszany (l/100 km) wynik na tle całego segmentu: ↑ dobry → przeciętny ↓ słaby |
KIA CARENS 2.0 GDI 6AT L: PLUSY I MINUSY
+ przemyślane i funkcjonalne wnętrze+ wysoka jakość wykonania+ komfortowe zawieszenie+ skuteczny układ hamulcowy+ bogate wyposażenie+ 7-letnia gwarancja
- stosunkowo niewielki zasięg- ograniczające widoczność słupki- przeciętna pojemność bagażnika
KIA CARENS 2.0 GDI 6AT L: PODSUMOWANIE
Bardzo funkcjonalny, komfortowy i w dobrej cenie. Carens to jedna z lepszych ofert w klasie minivanów.
Kia Carens 2.0 GDI 6AT L
Tekst: Wojciech Jurko, zdjęcia: Krzysztof Paliński; "Motor" 32/2015