Fiat Tipo 1.6 E-Torq Lounge - test
Tipo 1.6 z „automatem” to auto dla kierowców, którym nie zależy na dynamice.
Fiat oferuje do Tipo dwa silniki benzynowe - 1.4 95 KM i 1.6 110 KM. Ten pierwszy jest dostępny tylko ze skrzynią manualną, a drugi - jedynie z "automatem". Testujemy to ostatnie połączenie.
Trzeba przyznać, że w dzisiejszych czasach wolnossący silnik o pojemności 1,6 l rozwijający zaledwie 110 KM to ewenement. Obecnie podobną moc mają jednostki 1.0. Oczywiście są wyposażone w turbodoładowanie, co odbija się też pozytywnie na wartości maksymalnego momentu obrotowego (ok. 170-200 Nm). W przypadku fiatowskiego 1.6 wynosi on 152 Nm, a co gorsza jest osiągany dopiero przy 4500 obr./min.
Sześciobiegowej przekładni automatycznej daleko w szybkości zmiany biegów do najnowszych dwusprzęgłowych konstrukcji. Nie dziwi zatem, że Tipo z silnikiem 1.6 niewiele przewyższa osiągami słabszą o 15 KM wersję 1.4 (przyspieszenie od 0 do 100 km/h: 11,2 w stosunku do 11,5 s).
Dość trudno przyzwyczaić się do samej pracy skrzyni biegów. Przy spokojnym stylu jazdy i delikatnym operowaniu pedałem gazu czasami zwleka ze zmianą biegu na wyższy, przeciągając obroty powyżej 3000, a innym razem bardzo szybko wrzuca kolejne przełożenia. Zdarza się także, że zbyt wolno reaguje na zmniejszenie prędkości, nie redukuje biegu i w efekcie np. w dość ciasny łuk wjeżdża się na "5" lub "6".
Po dłuższej jeździe można się do tej skrzyni przyzwyczaić i wyrobić odpowiednie nawyki, tak by ograniczyć jej szarpanie lub zwłokę w zrzucaniu biegów. Ważne, że w razie potrzeby można skorzystać z trybu ręcznego obsługiwanego dźwignią (z właściwym kierunkiem zmiany - redukcja do przodu, wyższy bieg do siebie).
Plusem jest umiarkowane zapotrzebowanie na paliwo - przy spokojnej jeździe w trasie silnikowi wystarcza ok. 5,5 l/100 km, a w mieście spalanie nie przekracza 9 litrów.
W sumie silnik 1.6 połączony z tą przekładnią to wybór dla osób, które za wszelką cenę chcą mieć "automat", a nie skrzynię manualną.
Fiat Tipo 1.6 E-Torq Lounge | |
---|---|
Silnik | benzynowy |
Pojemność skokowa | 1598 cm3 |
Układ cylindrów/zawory | R4/16 |
Moc maksymalna | 110 KM/5500 |
Maks. moment obrotowy | 152 Nm/4500 |
Skrzynia biegów | automatyczna/6-biegowa |
Napęd | przedni |
Dług./szer./wys. | 453/179/150 cm |
Rozstaw osi | 264 cm |
Masa/ładowność | 1205/500 kg |
Pojemność bagażnika | 520 l |
Poj. zbiornika paliwa | 45 l (Pb 95) |
Osiągi, zużycie paliwa | |
Prędkość maksymalna | 192 km/h |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 11,2 s |
Śr. zużycie paliwa wg producenta* | 8,5/5,0/6,3 |
Zużycie paliwa w teście* | 8,8/5,5/7,2 |
Cena | 61 600 zł |
*miasto/trasa/cykl mieszany (l/100 km) |
FIAT TIPO 1.6 E-TORQ LOUNGE: PLUSY I MINUSY
+ przestronna kabina+ dobry komfort jazdy+ umiarkowane zużycie paliwa+ atrakcyjna cena
- niezbyt płynna praca przekładni- przeciętne osiągi- nieprzyjemny dźwięk silnika
FIAT TIPO 1.6 E-TORQ LOUNGE: PODSUMOWANIE
Silnik i skrzynia biegów nie są wprawdzie najnowocześniejsze, ale dobrze, że można kupić Fiata Tipo z automatyczną przekładnią.
Fiat Tipo 1.6 E-Torq Lounge
Tekst: Adam Szczepaniak, zdjęcia: Robert Brykała; "Motor" 29/2016