Chevrolet Cruze 1.8 LPG - test

Chevrolet Cruze 1.8 ma dobrze skalkulowaną cenę. W odmianie zasilanej LPG dodatkowym atutem są niskie koszty eksploatacji.

Cruze nie jest typem sportowca, ale na drodze zachowuje się pewnie i komfortowo resoruje.
Cruze nie jest typem sportowca, ale na drodze zachowuje się pewnie i komfortowo resoruje.Motor
Deska rozdzielcza jest atrakcyjna i starannie wykonana. Za kierownicą usiądą wygodnie nawet bardzo wysokie osoby.Motor

Instalacja gazowa firmy BRC jest oferowana do Cruze'a sedan lub hatchback (do kombi nie) z silnikiem benzynowym o pojemności 1,8 l i mocy 141 KM (dane dla benzyny, mocy na LPG nie podano). Jest montowana w Polsce, a nie na etapie produkcji auta w fabryce, ale jest na nią udzielana pełna gwarancja, taka sama jak na samochód - 2 lata bez ograniczeń kilometrów albo 3 lata lub 100 tys. km.

W pomiarach przeprowadzonych wtedy, gdy silnik jest zasilany benzyną, uzyskaliśmy przyspieszenie od 0 do 100 km/h w 10,2 s. W próbach elastyczności rozpędzanie od 60 do 100 km/h na IV biegu zajęło 11,1 s, a od 80 do 120 km/h na V biegu - 17,6 s. Po przełączeniu silnika na LPG wyniki były następujące: "setka" w 10,4 s, 60-100 km/h w 12,0 s, a 80-120 km/h w 19,5 s.

Plusem silnika Cruze'a jest to, że choć nie jest wulkanem energii, bez szarpania rozpędza auto już od najniższych obrotów. Największą wadą układu napędowego jest zaś to, że - skądinąd precyzyjnie pracująca - skrzynia ma tylko pięć biegów. Podczas jazdy autostradowej, powyżej 120 km/h robi się w aucie nieprzyjemnie głośno.

Średnie zużycie benzyny bezołowiowej wyniosło w teście 8,5 l/100 km, a gazu o 2,3 l więcej - 10,8 litra. Przy obecnych cenach pokonanie 100 km na benzynie kosztuje zatem 44,88 zł, a na LPG - 30,91 zł (w tym cena ok. 0,4 l benzyny, którą silnik zużywa na 100 km m.in. podczas rozruchu i do osiągnięcia optymalnej temperatury pracy). Jazda na LPG jest więc tańsza o 13,97 zł na każde 100 km. Instalacja BRC (wraz z montażem) kosztuje do Cruze'a u autoryzowanych dilerów 3990 zł (cena z 2013 r.). Jej zakup zwróci się po przejechaniu 28 561 km.

Najtańszy Chevrolet Cruze z rocznika 2014, z silnikiem benzynowym 1.8 kosztuje w wersji wyposażenia LS+ (m.in. seryjna klimatyzacja) 59 490 zł, a z instalacją LPG - 63 480 zł. Najbogatsza odmiana LTZ, taka jak w teście, to wydatek 73 380 zł (z LPG).

Chevrolet Cruze 1.8 LPG

Chevrolet Cruze 1.8 LPG (czytaj test)

Cruze nie jest typem sportowca, ale na drodze zachowuje się pewnie i komfortowo resoruje.Motor
Przycisk wyboru rodzaju paliwa umieszczono poniżej dźwigni biegów.Motor
Deska rozdzielcza jest atrakcyjna i starannie wykonana. Za kierownicą usiądą wygodnie nawet bardzo wysokie osoby.Motor
Bagażnik ma pojemność 469 l. Duże zawiasy powodują, że klapy nie da się zamknąć po zapakowaniu twardych walizek.Motor
Zbiornik gazu ma tylko 35 l. Zasięg przy średnim zużyciu LPG wynosi 320 km.Motor
Po zmianie zasilania z benzyny na gaz pogarsza się elastyczność silnika.Motor
Chevrolet Cruze ma długi, wynoszący 269 cm rozstaw osi, dzięki czemu kabina jest przestronna.Motor

Chevrolet Cruze 1.8 LPG - podsumowanie

Wersja z silnikiem na benzynę i LPG jest najsensowniejszą w całej gamie Cruze'a.

Chevrolet Cruze 1.8 LPG: plusy

  • niskie koszty eksploatacji,
  • gwarancja na instalację LPG taka, jak na auto,
  • atrakcyjna cena,
  • niezły komfort jazdy.

Chevrolet Cruze 1.8 LPG: minusy

  • niewielki zbiornik gazu,
  • wlew LPG zamontowany w zderzaku,
  • słaba elastyczność silnika,
  • brak 6. biegu.
Silnik
benzynowy
Pojemność skokowa
1796 cm3
Układ cylindrów/zawory
R4/16
Moc maksymalna
141 KM/6200
Maks. moment obrotowy
176 Nm/3800
Skrzynia biegów
man./5-biegowa
Napęd
przedni
Dług./szer./wys.
460/180/148 cm
Rozstaw osi
269 cm
Masa/ładowność
1374/474 kg
Poj. bagażnika (min./maks.)
469 l
Poj. zbiornika paliwa
60 l (Pb 95)
Poj. zbiornika paliwa [LPG]
35 l
Osiągi
Prędkość maksymalna
200 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h
11,0 s
Zużycie paliwa wg prod. (miasto/trasa/cykl mieszany w l/100 km)
8,7/5,1/6,4
Zużycie paliwa w teście (miasto/trasa/cykl mieszany w l/100 km)
10,5/6,6/8,5
Zużycie LPG w teście (miasto/trasa/cykl mieszany w l/100 km)
12,9/8,6/10,8
Cena
63 480 zł

Tekst: Adam Szczepaniak, zdjęcia: Krzysztof Paliński

Motor
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas