Chevrolet Cruze 1.8 LPG - test
Chevrolet Cruze 1.8 ma dobrze skalkulowaną cenę. W odmianie zasilanej LPG dodatkowym atutem są niskie koszty eksploatacji.
Instalacja gazowa firmy BRC jest oferowana do Cruze'a sedan lub hatchback (do kombi nie) z silnikiem benzynowym o pojemności 1,8 l i mocy 141 KM (dane dla benzyny, mocy na LPG nie podano). Jest montowana w Polsce, a nie na etapie produkcji auta w fabryce, ale jest na nią udzielana pełna gwarancja, taka sama jak na samochód - 2 lata bez ograniczeń kilometrów albo 3 lata lub 100 tys. km.
W pomiarach przeprowadzonych wtedy, gdy silnik jest zasilany benzyną, uzyskaliśmy przyspieszenie od 0 do 100 km/h w 10,2 s. W próbach elastyczności rozpędzanie od 60 do 100 km/h na IV biegu zajęło 11,1 s, a od 80 do 120 km/h na V biegu - 17,6 s. Po przełączeniu silnika na LPG wyniki były następujące: "setka" w 10,4 s, 60-100 km/h w 12,0 s, a 80-120 km/h w 19,5 s.
Plusem silnika Cruze'a jest to, że choć nie jest wulkanem energii, bez szarpania rozpędza auto już od najniższych obrotów. Największą wadą układu napędowego jest zaś to, że - skądinąd precyzyjnie pracująca - skrzynia ma tylko pięć biegów. Podczas jazdy autostradowej, powyżej 120 km/h robi się w aucie nieprzyjemnie głośno.
Średnie zużycie benzyny bezołowiowej wyniosło w teście 8,5 l/100 km, a gazu o 2,3 l więcej - 10,8 litra. Przy obecnych cenach pokonanie 100 km na benzynie kosztuje zatem 44,88 zł, a na LPG - 30,91 zł (w tym cena ok. 0,4 l benzyny, którą silnik zużywa na 100 km m.in. podczas rozruchu i do osiągnięcia optymalnej temperatury pracy). Jazda na LPG jest więc tańsza o 13,97 zł na każde 100 km. Instalacja BRC (wraz z montażem) kosztuje do Cruze'a u autoryzowanych dilerów 3990 zł (cena z 2013 r.). Jej zakup zwróci się po przejechaniu 28 561 km.
Najtańszy Chevrolet Cruze z rocznika 2014, z silnikiem benzynowym 1.8 kosztuje w wersji wyposażenia LS+ (m.in. seryjna klimatyzacja) 59 490 zł, a z instalacją LPG - 63 480 zł. Najbogatsza odmiana LTZ, taka jak w teście, to wydatek 73 380 zł (z LPG).
Chevrolet Cruze 1.8 LPG
Chevrolet Cruze 1.8 LPG (czytaj test)
Chevrolet Cruze 1.8 LPG - podsumowanie
Wersja z silnikiem na benzynę i LPG jest najsensowniejszą w całej gamie Cruze'a.
Chevrolet Cruze 1.8 LPG: plusy
- niskie koszty eksploatacji,
- gwarancja na instalację LPG taka, jak na auto,
- atrakcyjna cena,
- niezły komfort jazdy.
Chevrolet Cruze 1.8 LPG: minusy
- niewielki zbiornik gazu,
- wlew LPG zamontowany w zderzaku,
- słaba elastyczność silnika,
- brak 6. biegu.
Silnik | benzynowy |
Pojemność skokowa | 1796 cm3 |
Układ cylindrów/zawory | R4/16 |
Moc maksymalna | 141 KM/6200 |
Maks. moment obrotowy | 176 Nm/3800 |
Skrzynia biegów | man./5-biegowa |
Napęd | przedni |
Dług./szer./wys. | 460/180/148 cm |
Rozstaw osi | 269 cm |
Masa/ładowność | 1374/474 kg |
Poj. bagażnika (min./maks.) | 469 l |
Poj. zbiornika paliwa | 60 l (Pb 95) |
Poj. zbiornika paliwa [LPG] | 35 l |
Osiągi | |
Prędkość maksymalna | 200 km/h |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 11,0 s |
Zużycie paliwa wg prod. (miasto/trasa/cykl mieszany w l/100 km) | 8,7/5,1/6,4 |
Zużycie paliwa w teście (miasto/trasa/cykl mieszany w l/100 km) | 10,5/6,6/8,5 |
Zużycie LPG w teście (miasto/trasa/cykl mieszany w l/100 km) | 12,9/8,6/10,8 |
Cena | 63 480 zł |
Tekst: Adam Szczepaniak, zdjęcia: Krzysztof Paliński