Chevrolet Camaro Coupe AT - test

W czasach, gdy dla wielu producentów emisja spalin stała się znacznie ważniejsza niż osiągi, Chevrolet postanowił wprowadzić do europejskiej oferty szalone Camaro.

Chevrolet Camaro to najbardziej szalone auto, jakie można kupić za ok. 200 tysięcy złotych.
Chevrolet Camaro to najbardziej szalone auto, jakie można kupić za ok. 200 tysięcy złotych.Motor

Panująca w świecie motoryzacji moda na retro dawała nam dotąd auta budzące zachwyt głównie u kobiet ("garbus", Mini, Fiat 500). W końcu przyszedł jednak czas na coś bardziej "męskiego" - i w dwa lata po debiucie na rynku amerykańskim do wybranych polskich salonów wjechała piąta generacja Chevroleta Camaro. Powitajmy na naszym rynku prawdziwą legendę.

We wnętrzu brutalny charakter auta znika. Jedyne cytaty z pierwszego Camaro to dodatkowe wskaźniki na tunelu centralnym, reszta to morze twardego plastiku. Jeśli jednak komuś to przeszkadza, to tylko do momentu uruchomienia silnika.Motor

Budzi respektWygląd auta nawiązuje do pierwszej odsłony tego modelu (z 1966 r.), ale całość prezentuje się zdecydowanie współcześnie. Ostre, agresywne linie, potężne wybrzuszenie na masce, "przymrużone" reflektory, nieduże okna i wielkie koła nie pozostawiają przy tym wątpliwości, że Camaro to auto dla twardzieli. Potwierdzają to jego parametry - 8 cylindrów, 6,2 l pojemności i 405 KM mocy przekazywane tylko na koła tylnej osi.

Gdyby nie seryjna kontrola trakcji, po każdym mocniejszym dodaniu gazu tylne opony tonęłyby w kłębach dymu. Jeśli nawierzchnia jest sucha, Camaro rozpędza się do 100 km/h w zaledwie 5,3 s, a wskazówka prędkościomierza zwalnia dopiero w okolicach 200 km/h, by zatrzymać się na wartości 250. Gdy pada, trudno rozpędzić się do "setki" szybciej niż w 7 s. Ostro traktowane Camaro potrafi zużyć w mieście nawet 25 l benzyny na 100 km (poza nim ok. 15 l/100 km).

Testowane auto to wersja z 6-biegową skrzynią automatyczną. Działa ona zaskakująco sprawnie i nie "hamuje" silnika jak większość automatów - podczas mocnego przyspieszania zmiana biegów jest dość brutalna, ale szybka. Kierowca może też sam decydować o zmianie przełożenia (łopatkami przy kierownicy).

Zmienny charakterZawieszenie dorównuje napędowi. Auto nie przechyla się w zakrętach, a dobre wyważenie (52% masy przypada na przód, 48% na tył) sprawia, że prowadzi się bardzo neutralnie.

Wystarczy jednak nieco przesadzić z gazem, by system stabilizujący musiał przypominać tylnym kołom, gdzie jest właściwy tor jazdy. Wyłączenie go pozwala na zabawę z poślizgami, lepiej jednak nie próbować tego na śliskim - taki nadmiar mocy nie wybacza błędów.

Co ciekawe, jeśli kierowca nie ma ochoty na szaleństwa, Camaro ujawnia swoją drugą naturę. Podczas spokojnej jazdy automat płynnie zmienia biegi, a w silniku pracują tylko cztery cylindry, więc właściwie go nie słychać. Spada też zużycie paliwa - w mieście do 17, a w trasie nawet do 10 litrów na każde 100 km.

Chevrolet Camaro Coupe AT

Chevrolet Camaro Coupe AT (czytaj test)

Silnik Camaro zachwyca potężną mocą. Szkoda że z kabiny prawie go nie słychać.Motor
Dwa głęboko wyprofilowane siedzenia z tyłu. Miejsca brakuje nie tylko nad głowami, ale i na nogi.Motor
Fotele są wygodne i dobrze wyprofilowane. Przestrzeni z przodu jest pod dostatkiem.Motor
We wnętrzu brutalny charakter auta znika. Jedyne cytaty z pierwszego Camaro to dodatkowe wskaźniki na tunelu centralnym, reszta to morze twardego plastiku. Jeśli jednak komuś to przeszkadza, to tylko do momentu uruchomienia silnika.Motor
Bagażnik mieści niezłe 384 l. A że otwór załadunkowy jest mały, a próg - bardzo wysoki? Cóż, w końcu to nie minivan.Motor
Odchylanie fotela utrudnia niewygodnie umieszczona dźwignia.Motor
Na ekranie komputera pokładowego można sprawdzić nawet żywotność oleju silnikowego.Motor
Tutaj sprawdzimy ciśnienie oleju, napięcie oraz temp. oleju w silniku i skrzyni.Motor
Wyświetlacz HUD należy do wyposażenia standardowego. Ułatwia skupianie się na drodze.Motor
Chevrolet Camaro to najbardziej szalone auto, jakie można kupić za ok. 200 tysięcy złotych.Motor
Camaro prowadzi się zaskakująco dobrze - prawie nie przechyla się w zakrętach i chętnie podąża za ruchami kierownicy.Motor

Zawieszenie dobrze radzi sobie z nierównościami drogi, a o komfort jazdy dba też właściwie kompletne wyposażenie, obejmujące nie tylko skórzaną tapicerkę, ksenony czy Head Up Display (wyświetlacz prezentujący najważniejsze informacje na przedniej szybie), ale nawet możliwość zdalnego "odpalania" silnika przyciskiem na pilocie. Tego nie ma żadne inne auto sprzedawane w Polsce.

Cena 207 900 zł jest zatem wręcz okazyjna. A skoro tak, to co powiedzieć o wersji z manualną skrzynią, która jest nie tylko o 8 tys. zł tańsza, ale też o 27 KM mocniejsza?

Taka cena czyni nowego Chevroleta autem prawdziwie bezkonkurencyjnym. Przed jego pojawieniem się, najtańszym samochodem o mocy ponad 400 KM było u nas BMW M3 (420 KM), które co prawda osiąga "setkę" o pół sekundy szybciej niż Camaro, ale jest znacznie gorzej wyposażone i kosztuje aż o 120 tys. więcej.

Pierwowzór

Chevrolet Camaro z 1969 r.Chevrolet

Pierwszy Chevrolet Camaro debiutował 45 lat temu. Aktualna, piąta generacja to nowoczesna interpretacja jego wersji po liftingu z 1969 r.

Silnik
benzynowy
Pojemność skokowa
6162 cm3
Układ cylindrów/zawory
V8/16
Układ
wzdłużny
Zasilanie
wtrysk wielopunktowy
Moc maksymalna
405 KM/5900
Maks. moment obrotowy
556 Nm/4300
Napęd
tylny
Skrzynia biegów
aut./6-biegowa
Hamulce (przód/tył)
tarcz. went./tarcz. went.
Zawieszenie przednie
McPherson
Zawieszenie tył
wielowahaczowe
Średnica zawracania
11,6 m
Masa/ładowność
1795/405 kg
Pojemność bagażnika
384 l
Pojemność zbiornika paliwa
72 l (Pb 95)
Opony (przód; tył)
245/45 R20; 275/40 R20
Wymiar (dł./szer./wys.)
484/192/136 cm
Rozstaw osi
285 cm
Osiągi (dane producenta)
Prędkość maksymalna
250 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h
5,5 s
Zużycie paliwa (miasto/trasa/średnie w l/100 km)
18,9/9,7/13,1
Emisja dwutlenku węgla
304 g/km
Dane testowe
Przyspieszenie 0-100 km/h
5,3 s
Elastyczność 60-100 km/h
5,4 s (4. bieg)
Elastyczność 80-120 km/h
11,6 s (6. bieg)
Hamowanie 100-0 km/h (zimne)
41,9 m
Hamowanie 100-0 km/h (ciepłe)
42,3 m
Poziom hałasu przy 100 km/h
61,7 dB
Zużycie paliwa (miasto/trasa w l/100 km)
20,0/11,5
Cena wersji podstawowej*
199 900 zł
Cena
207 900 zł
*z tym samym silnikiem

Marcin Laska

Motor
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas