BMW 650i xDrive Gran Coupe - test

Na szczycie gamy serii 6 jest sportowe M6. Ale dla wielu lepszym wyborem będzie plasujący się o szczebel niżej model 650i.

Dzięki efektownej linii dachu, dobrym proporcjom i ciekawym przetłoczeniom Gran Coupe jest bodaj najładniejszym sedanem na rynku.
Dzięki efektownej linii dachu, dobrym proporcjom i ciekawym przetłoczeniom Gran Coupe jest bodaj najładniejszym sedanem na rynku.Motor

BMW serii 6 jest oferowane w trzech odmianach nadwoziowych - jako coupe, kabriolet oraz 4-drzwiowy sedan o dynamicznej linii, zwany Gran Coupe. Wypróbowaliśmy tę ostatnią.

Samochód ma ten sam rozstaw osi co BMW serii 5, ale jest o 7 cm niższy (mierzy tylko 139 cm) i o 10 cm dłuższy (501 cm). Przekłada się to na przestronność - "szóstka" w obu rzędach siedzeń zapewnia więcej miejsca na nogi, ale mniej nad głowami. A mimo to nawet w aucie ze szklanym dachem wygodnie usiądzie kierowca o wzroście 190 cm.

Z tyłu pojęcie "wygoda" kończy się na 185 cm. I na dwójce podróżnych. Choć między nimi przewidziano trzecie miejsce, należy je traktować czysto symbolicznie. Podróżowanie na wybrzuszeniu kanapy, opieranie się o złożony podłokietnik czy brak zagłówka dałoby się jeszcze przeboleć. Ale zmuszający do siedzenia okrakiem rozbudowany tunel centralny zniechęci każdego.

Bagażnik ma raczej przeciętną pojemność 460 l. To o 60 l mniej niż w "piątce".

Prawie M6

4,4-litrowe V8 testowanego auta to ten sam silnik co w BMW M6, ale tu generuje on "zaledwie" 449 KM mocy (M6 ma 560 KM). Za to moment obrotowy jest tylko o 30 Nm niższy niż w topowej wersji i wynosi imponujące 650 Nm.

Kokpit jest zorientowany w stronę prowadzącego. Na uwagę zasługuje świetnie leżąca w dłoniach kierownica i obszycie deski rozdzielczej skórą (elementy pakietu M Sport).Motor

Dwie turbosprężarki zapewniają ogromną chęć do pracy już od 1400 aż do 7000 obr./min. Przy niskich prędkościach wału korbowego uszy cieszy łagodny pomruk "V-ósemki". Wraz ze wzrostem obrotów słychać coraz bardziej rasowy pomruk (w sportowych trybach układu jezdnego staje się chrapliwy), ale nigdy nie jest on napastliwy.

W trybie „Eco Pro” (po lewej) obrotomierz zmienia się we wskaźnik wykorzystania mocy, ale w ustawieniach „Sport” oraz „Sport+” wygląda zdecydowanie bardziej rasowo.Motor

Auto osiąga 100 km/h w zaledwie 4,4 s - pomiary testowe potwierdziły obietnice producenta. To rewelacyjny wynik - tylko o 0,2 s gorszy niż w mocniejszym o 111 KM M6. Jest on zasługą sprawnego napędu wszystkich kół, pozwalającego wręcz katapultować auto z miejsca. Przy wyższych prędkościach 650i nie ma szans z topową odmianą, ale i tak rozpędza się do 200 km/h w świetne 16,6 s (to wynik na poziomie Porsche 911 Carrera 4S). Podczas spokojnej jazdy auto zużywa rozsądne ilości paliwa - 14,6 l na 100 km w ruchu miejskim i 8,8 l w trasie - ale wciskając gaz mocniej, łatwo podnieść oba wyniki o połowę.

Sport i komfort

Na drodze 650i Gran Coupe skutecznie ukrywa swoją niemal 2-tonową masę. Dużą dawkę frajdy z jazdy zapewniają bardzo "komunikatywny" układ kierowniczy, świetne wyważenie i neutralne zachowanie w łukach ze skłonnością do nadsterowności przy agresywnej jeździe.

Przednie siedzenia (na zdjęciu opcjonalne fotele komfortowe) są wręcz idealne. Miejsca też tu nie brakuje. Z tyłu wygodnie usiądą dwie osoby o wzroście do 185 cm. Trzecia z powodu wielkiego tunelu siedzi jak na koniu.Motor

Po tak dużym aucie z 3-metrowym rozstawem osi można się też spodziewać sporego komfortu - zwłaszcza jeśli, jak testowane, ma opcjonalne zawieszenie z regulowaną siłą tłumienia. W tej kwestii Gran Coupe nie zawodzi. Zawieszenie perfekcyjnie niweluje wstrząsy i wzdłużne bujanie nadwozia na pofałdowaniach nawierzchni i na większości wybojów.

Jednak większe wyrwy, nierówne jezdnie z płyt, zapadnięte studzienki itp. powodują mocne wstrząsy i donośny huk. Tak przynajmniej zachowuje się testowane auto na kołach 20’’ z oponami o niskim profilu (245/35 z przodu, 275/30 na tylnej osi). Seryjne opony 245/45 R18 na pewno lepiej znoszą podobne przeszkody.

Bagażnik o pojemności 460 l ma nieregularny kształt. Składana kanapa nie wymaga dopłaty (co wcale nie jest oczywiste w tej klasie).Motor

O komfort podróżnych dba też bogate wyposażenie, wzbogacone w testowanym aucie pakietem M Sport, który mimo nazwy zawiera sporo luksusowych "gadżetów", takich jak automatyczne domykanie drzwi, skórzane obicie deski rozdzielczej, oświetlenie ambientowe czy wyświetlacz Head-up.

Bez dodatków BMW 650i xDrive Gran Coupe kosztuje 475 500 zł. To o 167,6 tys. zł mniej niż M6 Gran Coupe. Ta kwota niemal wystarczy na zakup BMW 228i Cabrio.

PAKIET SPORTOWY M

pakietMotor

Pakiet obejmuje m.in. bardziej rozbudowane zderzaki z powiększonymi "wlotami". W tylnym jest też dyfuzor. Trapezowe końcówki wydechu wyróżniają wersję 650i.

 
BMW 650i xDrive Gran Coupe
Silnik
benzynowy
Pojemność skokowa
4395 cm3
Układ cylindrów/zawory
V8/32
Zasilanie
wtrysk bezpośredni
Moc maksymalna
450 KM/5500
Maks. moment obrotowy
650 Nm/2000
Napęd
4x4
Skrzynia biegów
automatyczna/8-biegowa
Hamulce (przód/tył)
tarcze wentylowane/tarcze wentylowane
Długość/szerokość/wysokość
501/189/139 cm
Rozstaw osi
297 cm
Średnica zawracania
12,0 m
Masa/ładowność
1940/610 kg
Pojemność bagażnika
460 l
Poj. zbiornika paliwa
70 l (Pb 95)
Opony
245/45 R18
Osiągi (dane producenta)
Prędkość maksymalna
250 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h
4,4 s
Dane testowe
Przyspieszenie 0-100 km/h
4,4 s
Hamowanie 100-0 km/h (zimne)
36,5 m
Hamowanie 100-0 km/h (ciepłe)
35,5 m
Poziom hałasu przy 100 km/h
65,0 dB →
Zużycie paliwa
Dane producenta*
12,9/7,1/9,2
Teoretyczny zasięg
760 km
Dane testowe*
14,6/8,8/11,7
Rzeczywisty zasięg
590 km
Cena
475 500 zł
* miasto/trasa/cykl mieszany (l/100 km)
wynik na tle całego segmentu: dobry → przeciętny słaby

BMW 650i xDrive GRAN COUPE: PLUSY I MINUSY

+ efektowny wygląd+ spore wnętrze+ świetne wykończenie+ rewelacyjne osiągi+ pewne prowadzenie+ wysoki komfort+ relatywnie atrakcyjna cena+ dzięki 4x4 świetna trakcja

- przeciętnie pakowny bagażnik- miejsce dla piątego podróżnego czysto teoretyczne

BMW serii 6 Gran CoupeMotor

BMW 650i xDrive GRAN COUPE: PODSUMOWANIE

Rozsądna alternatywa dla M6 - 650i xDrive jest tańsze, a niemal równie szybkie i przydatne przez cały rok.

BMW 650i xDrive Gran Coupe

BMW 650i xDrive Gran CoupeMotor
BMW 650i xDrive Gran CoupeMotor
BMW 650i xDrive Gran CoupeMotor
BMW 650i xDrive Gran CoupeMotor
BMW 650i xDrive Gran CoupeMotor
BMW 650i xDrive Gran CoupeMotor
BMW 650i xDrive Gran CoupeMotor
BMW 650i xDrive Gran CoupeMotor
BMW 650i xDrive Gran CoupeMotor
BMW 650i xDrive Gran CoupeMotor
BMW 650i xDrive Gran CoupeMotor
BMW 650i xDrive Gran CoupeMotor
BMW 650i xDrive Gran CoupeMotor
BMW 650i xDrive Gran CoupeMotor
BMW 650i xDrive Gran CoupeMotor
BMW 650i xDrive Gran CoupeMotor
BMW 650i xDrive Gran CoupeMotor
BMW 650i xDrive Gran CoupeMotor
BMW 650i xDrive Gran CoupeMotor
BMW 650i xDrive Gran CoupeMotor
BMW 650i xDrive Gran CoupeMotor
BMW 650i xDrive Gran CoupeMotor
BMW 650i xDrive Gran CoupeMotor
BMW 650i xDrive Gran CoupeMotor
BMW 650i xDrive Gran CoupeMotor
BMW 650i xDrive Gran CoupeMotor
BMW 650i xDrive Gran CoupeMotor
BMW 650i xDrive Gran CoupeMotor
BMW 650i xDrive Gran CoupeMotor
BMW 650i xDrive Gran CoupeMotor
BMW 650i xDrive Gran CoupeMotor
BMW 650i xDrive Gran CoupeMotor
BMW 650i xDrive Gran CoupeMotor
BMW 650i xDrive Gran CoupeMotor
BMW 650i xDrive Gran CoupeMotor
BMW 650i xDrive Gran CoupeMotor
BMW 650i xDrive Gran CoupeMotor
BMW 650i xDrive Gran CoupeMotor
BMW 650i xDrive Gran CoupeMotor
BMW 650i xDrive Gran CoupeMotor
BMW 650i xDrive Gran CoupeMotor
BMW 650i xDrive Gran CoupeMotor
BMW 650i xDrive Gran CoupeMotor
BMW 650i xDrive Gran CoupeMotor
BMW 650i xDrive Gran CoupeMotor

Tekst: Marcin Laska, zdjęcia: Krzysztof Paliński; "Motor" 31/2015

Motor
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas