BMW 320d GT xDrive - test

Mimo że w nazwie ma Gran Turismo, to najmniej sportowa odmiana BMW serii 3. Za to najbardziej przestronna, a w wersji 320d xDrive – wręcz najlepsza w ofercie.

BMW 320d GT xDrive
BMW 320d GT xDriveMotor

Gran Turismo, w skrócie GT, kojarzy się głównie z dużymi, usportowionymi coupe. W przypadku tego auta oznacza 5-drzwiowego liftbacka na bazie BMW serii 3. GT od zderzaka do zderzaka mierzy 482 cm, pomiędzy kołami ma aż 292 cm, a w bagażniku pomieści 520 l. W stosunku do innych wersji BMW jest po prostu wielkie i zapewnia ogromną przestrzeń na nogi pasażerów w drugim rzędzie. Jest jej znacznie więcej niż np. w Volkswagenie Passacie, choć na wysokości barków - już tyle, co w autach kompaktowych. Jedynie rosłym osobom może brakować miejsca nad głowami. Wygodę podnosi regulowane oparcie kanapy.

GT to samochód bardzo funkcjonalny. Jak na liftbacka przystało, dostęp do bagażnika jest znakomity, a każda wersja ma seryjnie elektrycznie unoszoną pokrywę o regulowanej wysokości otwarcia. Po bokach bagażnika znalazły się dźwignie do składania tylnej kanapy, dzielonej w proporcji 40:20:40, a pod unoszoną podłogą (czynność tę ułatwia niewielki amortyzator) - dodatkowe schowki.

Deska rozdzielcza identyczna jak w zwykłej „trójce”, czyli wysokiej jakości, dobrze rozplanowana i łatwa w obsłudze.Motor

Z dala od sedana

Model 3 GT ze sportowymi Gran Turismo łączy jedno - drzwi bez ramek. I to by było na tyle. W czasie jazdy duża "trójka" nie jest tak zwarta, jak sedan i nie reaguje tak szybko na ruchy kierownicą. Jednak, jak na BMW przystało, zachowuje wzorową stabilność przy jeździe na wprost, a nadwozie nawet w ostrych łukach nie ma tendencji do nadmiernego przechylania się.

Stały napęd xDrive to oczywiście ukłon w stronę jak najlepszej trakcji. Standardowo przekazuje 40% momentu obrotowego na przód i 60% na tył. Oczywiście, rozdział ten w zależności od warunków może się zmieniać. BMW rozpoznaje bowiem nad- lub podsterowność, kierując nawet do 100% siły napędowej na jedną z osi.

BMW 320d GT xDrive

BMW 320d GT xDrive (czytaj test)

Tymi przyciskami zmienia się tryby jazdy – od Eco Pro przez Comfort po Sport.Motor
Najbardziej charakterystyczny element GT to drzwi bez ramek. Przód w stosunku do „trójki” sedan ma nieco inne lampy.Motor
BMW 320d GT xDriveMotor
GT to największa odmiana „trójki”. Mierzy aż 482 cm, czyli od limuzyny i kombi jest dłuższe o 20 cm.Motor
Krótkie siedzisko fotela, ale dobra pozycja za kierownicą.Motor
tyłu – fantastyczna przestrzeń na nogi i... wielki tunel środkowy. Wysokim osobom może brakować miejsca nad głowami.Motor
Deska rozdzielcza identyczna jak w zwykłej „trójce”, czyli wysokiej jakości, dobrze rozplanowana i łatwa w obsłudze.Motor
Menu główne znakomitego systemu iDrive. Świetnie opisane i przyjazne użytkownikowi.Motor
Czerwone pole obrotomierza zaczyna się dopiero przy 5500 obr./min. U dołu – wskaźnik chwilowego zużycia paliwa i wyboru biegu.Motor
Schowki pod podłogą. W jej unoszeniu pomaga mały amortyzator. Dzięki niemu nie opada ona po otwarciu.Motor
Znakomity dostęp, wysoka jakość, elektryczna pokrywa. Bagażnik ma pojemność od 520 do 1600 l.Motor

Głośność w kabinie podczas jazdy utrzymuje się na niewysokim poziomie, a zawieszenie pracuje cicho, nie licząc ciosów z opcjonalnych 18-calowych kół podczas przejeżdżania np. zapadniętych studzienek. Wtedy też okazuje się, że układ jezdny został dostrojony z przewagą sztywności. Na szczęście jest ona tak zaprogramowana, by podróżowanie GT nigdy nie było męczące.

BMW 320d GT xDrive

BMW 320d GT xDrive (czytaj test)

BMW 320d GT xDriveMotor
BMW 320d GT xDriveMotor
BMW 320d GT xDriveMotor
BMW 320d GT xDriveMotor
BMW 320d GT xDriveMotor
BMW 320d GT xDriveMotor
BMW 320d GT xDriveMotor
BMW 320d GT xDriveMotor
BMW 320d GT xDriveMotor
BMW 320d GT xDriveMotor
BMW 320d GT xDriveMotor
BMW 320d GT xDriveMotor
BMW 320d GT xDriveMotor
BMW 320d GT xDriveMotor
BMW 320d GT xDriveMotor
BMW 320d GT xDriveMotor
BMW 320d GT xDriveMotor
BMW 320d GT xDriveMotor

Szybko i oszczędnie

184-konny turbodiesel to idealne źródło napędu dla dużej "trójki". Z jednej strony zapewnia porządne osiągi - do 100 km/h rozpędza auto w 7,7 s - z drugiej zaś zadowala się niewielkimi ilościami paliwa, średnio w czasie testu zużywając 6,2 l/100 km Ma też dobrą reakcję na gaz, najwięcej wigoru wykazując pomiędzy 2 a 4 tys. obr./min. Ba, potrafi kręcić się do 5,5 tys. obr./min. Jego jedyną wadą jest niezbyt przyjemny dźwięk.

Opcjonalny, 8-biegowy automat Steptronic (dopłata 9477 zł) szybko i płynnie zmienia przełożenia. Ma bardzo dobry tryb ręczny, obsługiwany jedynie za pomocą dźwigni. Pochwała należy się BMW za właściwy kierunek zmian biegów. Do siebie wbija się wyższy, a od siebie - redukuje. Jak w rajdówce. Przydałaby się jedynie nieco lepsza reakcja na nagłe wciśnięcie pedału gazu.

320d Gran Turismo xDrive od "trójki" kombi w identycznej wersji jest droższe o 7400 zł. Góruje jednak nad nią wielkością kabiny i bagażnika.

BMW 320d GT xDrive - podsumowanie

GT to wielka "trójka". 2-litrowy turbodiesel i napęd 4x4 wydają się dla niej optymalne. Ceni się wysoko.

BMW 320d GT xDrive: plusy

  • ogromny bagażnik ze świetnym dostępem,
  • bardzo przestronne wnętrze,
  • dynamiczny i ekonomiczny silnik,
  • porządna trakcja,
  • świetny automat,
  • dobry ogólny komfort jazdy

BMW 320d GT xDrive: minusy

  • dość skromne wyposażenie seryjne,
  • wysoka cena zakupu,
  • wielki promień zawracania
Silnik
turbodiesel
Pojemność skokowa
1995 cm3
Układ cylindrów/zawory
R4/16
Zasilanie
wtrysk common rail
Moc maksymalna
184 KM/4000
Maks. moment obrotowy
380 Nm/1750
Napęd
4x4
Skrzynia biegów
aut./8-biegowa
Hamulce (przód/tył)
tarcz. went./tarcz. went.
Długość/szerokość/wysokość
482/183/151 cm
Rozstaw osi
292 cm
Średnica zawracania
11,8 m
Masa/ładowność
1725/475 kg
Pojemność bagażnika (min./maks.)
520/1600 l
Poj. zbiornika paliwa
57 l (ON)
Opony
225/55 R17
Osiągi (dane producenta)
Prędkość maksymalna
225 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h
7,9 s
Dane testowe
Przyspieszenie 0-100 km/h
7,7 s
Hamowanie 100-0 km/h (zimne)
37,0 m →
Hamowanie 100-0 km/h (ciepłe)
36,5 m
Poziom hałasu przy 100 km/h
64,1 dB
Rzeczywista prędkość*
98 km/h
Liczba obrotów kierownicą
2,3
Zużycie paliwa 
Dane producenta (miasto/trasa/cykl mieszany w l/100 km)
6,2/4,5/5,1
Teoretyczny zasięg
1120 km
Dane testowe (miasto/trasa/cykl mieszany w l/100 km)
7,1/5,3/6,2
Rzeczywisty zasięg
920 km
Cena wersji podstawowej**
163 300 zł
Cena
173 300 zł
Wynik na tle całego segmentu: dobry → przeciętny słaby
*przy wskazaniu 100 km/h;
**z tym samym silnikiem

Tekst: Maciej Struk, zdjęcia: Krzysztof Paliński

Motor
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas