Audi A7 Sportback 3.0 TDI competition quattro – test

Z okazji 25-lecia silników TDI Audi przyprawiło na ostro modele A6 i A7. Sprawdziliśmy, jak smakuje jazda tak doprawioną „A-siódemką”.

Opływowa sylwetka A7 (współczynnik oporu powietrza wynosi 0,28 – mniej niż w Porsche 911).
Opływowa sylwetka A7 (współczynnik oporu powietrza wynosi 0,28 – mniej niż w Porsche 911).Motor

Pierwszy silnik z oznaczeniem TDI - 2,5-litrowy, pięciocylindrowy, o mocy 120 KM - zadebiutował w Audi 100 w 1989 r., pod koniec produkcji trzeciej generacji tego modelu.

W roku, w którym minęło 25 lat od tego momentu, Audi postanowiło to uczcić, prezentując najmocniejszą odmianę swojego 3-litrowego diesla. Nazywa się competition i jest dostępna w modelach A6, A6 Avant oraz A7. Postanowiliśmy wypróbować ten ostatni.

Elegancki, precyzyjnie zmontowany i rewelacyjnie wykończony kokpit A7. W testowanej odmianie 3-ramienna kierownica nie wymaga dopłaty.Motor

Ostatni szlif

Każde Audi A7 wyróżnia się na ulicy efektowną sylwetką z czterema drzwiami bez ramek okiennych i mocno nachyloną pokrywą bagażnika.

Ale 326-konne A7 3.0 TDI competition quattro nieco różni się od słabszych odmian. W oczy najbardziej rzucają się dwa pakiety stylizacyjne - "czerń", w skład którego wchodzą czarne wloty powietrza i listwy wokół szyb, oraz S line Exterieur, zawierający zmienione zderzaki i progi oraz czarny dyfuzor.

[1] Wszystkie cztery tarcze hamulcowe mają średnicę aż 17 cali. Czerwone zaciski wyróżniają odmianę competition spośród pozostałych Audi. [2] Aktywne reflektory LED Matrix-Beam wymagają dopłaty 4610 zł. Ale zdecydowanie są tego warte!Motor

Ten sam kolor otrzymały lusterka i końcówki układu wydechowego. Za to zaciski hamulców są czerwone. Całości dopełniają obniżone o 2 cm zawieszenie S line oraz koła 20’’ z częściowo czarnymi felgami i oponami w imponującym rozmiarze 265/35.

Bardziej ekskluzywnie

W A7 z topowym dieslem zmieniło się także wnętrze. Wersja ta seryjnie oferuje m.in. skórzaną tapicerkę, sportowe fotele z elektryczną regulacją podpórki lędźwiowej i czarną podsufitkę. Dopłaty nie wymaga też 3-ramienna kierownica.

Testowaną wersję wyróżniają okładziny z wielu warstw czarnego drewna oraz aluminium.Motor

Na szczególną uwagę zasługują aplikacje dekoracyjne wykonane z połączenia aluminium i drewna Beaufort. Aby je wyprodukować, wielokrotnie skleja się bardzo cienkie warstwy czarnego drewna i aluminium, a następnie tak powstałą "kanapkę" precyzyjnie tnie na plastry, tworząc wyjątkowo efektowną okładzinę.

W kwestii przestronności nic się nie zmieniło. Gdy zamówi się okno dachowe, w obu rzędach siedzeń wygoda kończy się już przy ok. 185 cm wzrostu (wyżsi na nierównej drodze uderzają głową w podsufitkę). Auta bez szklanego dachu mają o 5 cm więcej miejsca nad głowami jadących z przodu.

Standardowo A7 jest samochodem czteroosobowym, z dwoma dobrze wyprofilowanymi siedzeniami z tyłu. Za dopłatą (1680 zł) można je wymienić na 3-miejscową kanapę, jednak nie eliminuje to problemu niemal całkowitego braku miejsca na nogi dla osoby siedzącej pośrodku.

[1] Sportowe fotele – wygodne i dobrze wyprofilowane – są seryjne w 3.0 TDI competition. [2] Z tyłu miejsca wystarczy dla 2 osob o wzroście do 185 cm. Wyższym lub trójce będzie ciasno.Motor

Bagażnik ma pojemność 535 l (duża pokrywa daje łatwy dostęp), ale jest wąski, co utrudnia przewóz większych przedmiotów, np. rowerów.

Bagażnik ma tylko 93 cm szerokości. Standardowa pojemność 535 l jest niezła, ale po złożeniu kanapy zmieści się tylko 1390 l – jak w kompakcie.Motor

Nic do poprawienia?

Choć zewnętrzne zmiany w najmocniejszej wysokoprężnej odmianie Audi A7 rzucają się w oczy, modernizacje silnika wielu osobom wydadzą się wręcz symboliczne. Bo jak inaczej nazwać tuning, po którym moment obrotowy pozostaje niezmieniony, a moc wzrasta zaledwie o 6 KM?

Jednak to tylko część prawdy. 326 KM to moc katalogowa. Ale dzięki funkcji overboost przy maksymalnym otwarciu przepustnicy rośnie ona na chwilę o 20 KM. Choć i to w 5-metrowym aucie, które z kierowcą waży aż 2 tony, nie wydaje się wielkim zastrzykiem mocy.

Kierowca może wpływać na pracę układów napędowego i kierowniczego, a także zawieszenia czy tempomatu. Da się też wzmocnić dźwięk silnika.Motor

Faktycznie, poprawa osiągów jest minimalna. Według Audi, wersja competition quattro powinna osiągać 100 km/h w 5,1 s (nam podczas pomiarów zajęło to 5,3 s), a więc zaledwie o 0,1 s szybciej niż wersja 320-konna. Ale z drugiej strony - nikt chyba nie nazwie osiągów testowanego auta słabymi. Imponują one już w wyjściowej odmianie - a w tej jeszcze bardziej.

W sportowym trybie 326-konny diesel brzmi niemal jak benzynowa „V-ósemka”.Motor

Szybko i oszczędnie

Osiągi auta robią jeszcze większe wrażenie, kiedy weźmie się pod uwagę jego zupełnie rozsądne zapotrzebowanie na paliwo. Owszem, mocno naciskane przez kierowcę Audi w każdych warunkach zużywa po kilkanaście litrów ON na 100 km. Ale przy w miarę spokojnej jeździe potrafi zaskoczyć oszczędnością. W trasie zużycie wynosi zaledwie 6,4 l/100 km, w mieście na tym samym dystansie z baku znika niemal 10 l oleju napędowego.

Spojler wysuwa się powyżej 130 km/h i chowa poniżej 80 km/h (można go obsługiwać ręcznie - przyciskiem).Motor

Oczywiście da się znaleźć oszczędniejszych rywali (chociażby słabsze wersje A7, w których silnik współpracuje nie z klasycznym automatem tiptronic, lecz z dwusprzęgłową skrzynią S tronic), ale mało który zapewnia takie osiągi.

Mimo aż 20-calowych kół komfort jazdy jest zupełnie przyzwoity - tylko na dużych wyrwach pasażerowie wyraźnie czują wstrząsy. Jeszcze większe wrażenie auto robi na krętej trasie, gdzie zachowuje się jak sportowy kompakt - jest zwinne i wyjątkowo podatne na ruchy kierownicy. A do tego bardzo łatwe do opanowania.

Nie dla każdego

Audi A7 z 326-konnym dieslem bez żadnych dodatków kosztuje 361 200 zł. Jest zatem o niemal 35 tys. zł droższe od wersji o mocy 320 KM. Ale czy jest warte tej dopłaty?

Audi prowadzi się rewelacyjnie – jakby ważyło co najmniej o 1/3 mniej niż w rzeczywistości.Motor

Z jednej strony - zdecydowanie tak. W końcu dla kupujących auta o tej mocy osiągi to istotna sprawa (nawet jeśli są tylko minimalnie lepsze), a poza tym gdyby ktoś zechciał do słabszej wersji osobno dokupić brakujące elementy, musiałby dopłacić niemal 70 tys. zł (same zmiany zewnętrzne kosztują ponad 30 tysięcy).

Ale z drugiej strony - przy tej cenie wielu potencjalnych nabywców postanowi dołożyć dwadzieścia kilka tysięcy zł i wybrać BMW M550d xDrive ("zwykła" seria 5, za to z aż 381-konnym dieslem; 0-100 km/h w 4,7 s) albo Porsche Panamerę Diesel (6 s do "setki", ale świetne prowadzenie).

 
Audi A7 Sportback 3.0 TDI competition quattro
Silnik
diesel, biturbo
Pojemność skokowa
2967 cm3
Układ cylindrów/zawory
V6/24
Zasilanie
wtrysk common rail
Moc maksymalna
326 KM/4000
Maks. moment obrotowy
650 Nm/1400
Napęd
4x4
Skrzynia biegów
automatyczna/8-biegowa
Hamulce (przód/tył)
tarcze wentylowane/tarcze wentylowane
Długość/szerokość/wysokość
497/191/142 cm
Rozstaw osi
291 cm
Średnica zawracania
11,9 m
Masa/ładowność
1925/610 kg
Pojemność bagażnika (min./maks.)
535/1390 l
Poj. zbiornika paliwa
73 l (ON)
Opony
265/35 R20
Osiągi (dane producenta)
Prędkość maksymalna
250 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h
5,1 s
Dane testowe*
Przyspieszenie 0-100 km/h
5,3 s
Hamowanie 100-0 km/h (zimne)
42,1 m →
Hamowanie 100-0 km/h (ciepłe)
41,7 m →
Poziom hałasu przy 100 km/h
62,0 dB
Zużycie paliwa
Dane producenta**
7,6/5,6/6,3
Teoretyczny zasięg
1150 km
Dane testowe**
9,6/6,4/8,0
Rzeczywisty zasięg
910 km
Cena
361 200 zł
* pomiary na oponach zimowych, nawierzchnia sucha, temperatura 6 st. C; ** miasto/trasa/cykl mieszany (l/100 km)
wynik na tle całego segmentu: dobry → przeciętny słaby

AUDI A7 SPORTBACK 3.0 TDI COMPETITION QUATTRO: PLUSY I MINUSY

NADWOZIE I WNĘTRZE

+ bardzo atrakcyjny wygląd, delikatne, ale efektowne dodatki stylizacyjne, świetne wykończenie, bardzo dobre fotele

- ograniczone miejsce z tyłu, nieustawny bagażnik

UKŁAD NAPĘDOWY

+ rewelacyjne osiągi, żwawy silnik o dużym zakresie obrotów, fenomenalna trakcja, rasowe, nieprzypominające diesla brzmienie silnika, nieduże zużycie paliwa

WŁAŚCIWOŚCI JEZDNE

+ bardzo pewne i bezpieczne prowadzenie, duża frajda z jazdy, błyskawiczne reakcje na ruchy kierownicy zupełnie niezły komfort

- wstrząsy na największych wybojach

WYPOSAŻENIE I CENA

+ bogate wyposażenie seryjne, mnóstwo dodatków, pełna dostępność najnowocześniejszych systemów bezpieczeństwa

- wysoka dopłata jak na zaledwie 6-konny przyrost mocy

Czerwony lakier Misano i koła 20'' podkreślają efektowną linię Audi A7.Motor

AUDI A7 SPORTBACK 3.0 TDI COMPETITION QUATTRO: PODSUMOWANIE

Przygotowując topową odmianę jednego ze swoich najciekawszych dań, czyli Audi A7 3.0 TDI, niemiecki producent nie zdecydował się na zmianę składników - jedynie nieco inaczej je doprawił. I to w zupełności wystarczyło, żeby ze świetnego samochodu zrobić jeszcze lepszy. Ale w tej beczce miodu jest jednak łyżka dziegciu - to cena na poziomie Porsche Panamery.

Audi A7 Sportback 3.0 TDI competition quattro

Audi A7 Sportback 3.0 TDI competition quattroMotor
Audi A7 Sportback 3.0 TDI competition quattroMotor
Audi A7 Sportback 3.0 TDI competition quattroMotor
Audi A7 Sportback 3.0 TDI competition quattroMotor
Audi A7 Sportback 3.0 TDI competition quattroMotor
Audi A7 Sportback 3.0 TDI competition quattroMotor
Audi A7 Sportback 3.0 TDI competition quattroMotor
Audi A7 Sportback 3.0 TDI competition quattroMotor
Audi A7 Sportback 3.0 TDI competition quattroMotor
Audi A7 Sportback 3.0 TDI competition quattroMotor
Audi A7 Sportback 3.0 TDI competition quattroMotor
Audi A7 Sportback 3.0 TDI competition quattroMotor
Audi A7 Sportback 3.0 TDI competition quattroMotor
Audi A7 Sportback 3.0 TDI competition quattroMotor
Audi A7 Sportback 3.0 TDI competition quattroMotor
Audi A7 Sportback 3.0 TDI competition quattroMotor
Audi A7 Sportback 3.0 TDI competition quattroMotor
Audi A7 Sportback 3.0 TDI competition quattroMotor
Audi A7 Sportback 3.0 TDI competition quattroMotor
Audi A7 Sportback 3.0 TDI competition quattroMotor
Audi A7 Sportback 3.0 TDI competition quattroMotor
Audi A7 Sportback 3.0 TDI competition quattroMotor
Audi A7 Sportback 3.0 TDI competition quattroMotor
Audi A7 Sportback 3.0 TDI competition quattroMotor
Audi A7 Sportback 3.0 TDI competition quattroMotor
Audi A7 Sportback 3.0 TDI competition quattroMotor
Audi A7 Sportback 3.0 TDI competition quattroMotor
Audi A7 Sportback 3.0 TDI competition quattroMotor
Audi A7 Sportback 3.0 TDI competition quattroMotor
Audi A7 Sportback 3.0 TDI competition quattroMotor
Audi A7 Sportback 3.0 TDI competition quattroMotor
Audi A7 Sportback 3.0 TDI competition quattroMotor
Audi A7 Sportback 3.0 TDI competition quattroMotor
Audi A7 Sportback 3.0 TDI competition quattroMotor
Audi A7 Sportback 3.0 TDI competition quattroMotor

Tekst: Marcin Laska, zdjęcia: Robert Brykała; "Motor" 12-13/2016

Motor
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas