Audi A3 1.8 TFSI S tronic - test

emptyLike
Lubię to
Lubię to
like
0
Super
relevant
0
Hahaha
haha
0
Szok
shock
0
Smutny
sad
0
Zły
angry
0
Udostępnij

Można narzekać, że wygląda jak powiększone Audi A1. Że ma nudne nadwozie bez odrobiny polotu. Ale wystarczy chwila z A3 trzeciej generacji, by o tym zapomnieć.

Mimo nieco innych proporcji, nowe A3 mocno przypomina poprzednika. Przejrzyste nadwozie zapewnia dobrą widoczność.
Mimo nieco innych proporcji, nowe A3 mocno przypomina poprzednika. Przejrzyste nadwozie zapewnia dobrą widoczność.Motor
Świetne warunki do jazdy oraz jakość, której nie powstydziłoby się Audi A8, a przy tym prostota i minimalizm. Na konsoli środkowej uwagę zwraca brak panelu radia, które ustawia się przyciskami na kierownicy lub pokrętłami systemu MMI.Motor

Niemcy poszli na całość. Nie dość, że zastosowali całkowicie nową płytę podłogową, to jeszcze sięgnęli po elementy wyposażenia znane ze swoich większych i droższych modeli. Przy okazji też obniżyli o 80 kg jego masę własną, a silnikowi 1.8 TFSI dorzucili 20 KM mocy.

Od premiery poprzedniej generacji A3 minęło długie 9 lat, dlatego nowy model stanowi ogromny krok naprzód. Po otwarciu drzwi urzeka wręcz prostota kokpitu, wykonanego z takich materiałów, że nie powstydziłoby się ich nawet Audi A8. Wszystko jest perfekcyjne zmontowane, a pokrętła działają z zaprogramowanym oporem. O dyszach nawiewu, potrafiących "dmuchać" powietrzem skoncentrowanym lub rozproszonym, można by napisać osobny rozdział.

Świetne warunki

Po przekręceniu kluczyka w stacyjce, z deski rozdzielczej wysuwa się ekran systemu MMI. Urządzenie najnowszej generacji jest proste w obsłudze i bardzo przejrzyste, jego menu w języku polskim, identyczne z tym, jakie można znaleźć np. w A6, korzysta z czytelnych ikon.

Audi zapewnia kierowcy znakomite warunki do prowadzenia. Sportowe fotele przednie, seryjne w wersji Ambition, są duże, mają wysuwaną podpórkę pod uda i wręcz otulają ciało. Kabina w pierwszym rzędzie jest tak obszerna, że można poczuć się jak w aucie o klasę większym. Nie brakuje schowków i półek. Bardzo wygodne dla pasażera okazuje się pokrętło regulacji głośności sprzętu audio na konsoli środkowej, umieszczone po jego stronie. Przełącza się nim również stację lub utwór na następny albo poprzedni. Do tego samego służą też przyciski na kierownicy. Tyle tylko, że wcześniej należy wejść w odpowiednie menu komputera pokładowego.

Zgrany duet

Jeśli po otwarciu drzwi A3 można się poczuć wyśmienicie, to podczas jazdy nastrój kierowcy tylko się poprawia. Pracują na to niemal po równo silnik, skrzynia biegów i układ jezdny.

1,8-litrowy silnik z bezpośrednim wtryskiem paliwa i turbosprężarką to typowy wyznawca współczesnej szkoły. Ma dużo siły w niskim zakresie obrotów, jest dynamiczny i chętnie wkręca się na czerwone pole obrotomierza. Mimo że pierwsze 100 km/h "załatwia" nieco wolniej niż podaje producent, bo w 7,4 s zamiast 7,2 s, to z łatwością radzi sobie z lekką A-trójką, pozwalając na bezstresowe wyprzedzanie nawet powyżej 100 km/h. Przy tym zadowala się naprawdę niedużym zapotrzebowaniem na paliwo, wynoszącym średnio 7,8 lbenzyny na 100 km. Z opcjonalną 7-siopniową przekładnią S tronic silnik stanowi fantastyczne połączenie, cechujące się perfekcyjnymi reakcjami na nagłe wciśnięcie gazu oraz gładką i szybką zmianą biegów. Jest też tryb ręczny, obsługiwany m.in. łopatkami przy kierownicy, ale jeśli kierowca spóźni się ze zmianą, to i tak zadziała za niego elektronika.

Reakcje silnika, przekładni oraz układu kierowniczego można wyostrzyć za pomocą systemu Audi Drive Select - seryjnego wyposażenia wersji Ambition. Do wyboru jest pięć trybów - Efficient, Comfort, Auto, Dynamic oraz Individual.

Z polotem

Niezależnie od trybu jazdy, nowe A3 imponuje jednym. Mianowicie niespotykaną lekkością. Wrażenia zza kierownicy są takie, jakby auto było mniejsze i lżejsze przynajmniej o połowę. Nowy układ kierowniczy daje wyśmienite czucie i w końcu, co nie zawsze było domeną Audi, pracuje liniowo. A3 jest stabilne przy dużych prędkościach i wykazuje się natychmiastowymi reakcjami. To jedno z najlepiej prowadzących się przednionapędowych aut na rynku.

Na drogach o dobrej nawierzchni komfort jazdy jest porządny. Za to, zapewne częściowo z powodu 18-calowych obręczy, pojedyncze nierówności potrafią zburzyć spokój wewnątrz. Nie jakoś drastycznie, ani gwałtownie, ale zawieszeniu auta przydałoby się więcej sprężystości.Nowe Audi A3 1.8 TFSI kosztuje od 114 470 zł i na razie dostępne jest tylko z przekładnią S tronie. W stosunku do innych kompaktów to dużo, ale niemiecka klasa premium ceni się podobnie.

Audi A3 1.8 TFSI S tronic - test

Audi A3 1.8 TFSI S tronic (czytaj test)

Audi A3 1.8 TFSI S tronicMotor
Nowe Audi A3 zaskakuje swoją lekkością, a przy tym prowadzi się pewnie, przewidywalnie i neutralnie. To jeden z najlepiej jeżdżących samochodów przedalonapędowych na rynku.Motor
Mimo nieco innych proporcji, nowe A3 mocno przypomina poprzednika. Przejrzyste nadwozie zapewnia dobrą widoczność.Motor
Audi A3 1.8 TFSI S tronicMotor
Audi A3 1.8 TFSI S tronicMotor
Audi A3 1.8 TFSI S tronicMotor
Audi A3 1.8 TFSI S tronicMotor
Za 18-calowymi, opcjonalnymi felgami kryje się skuteczny i odporny na przegrzanie układ hamulcowy.Motor
Audi A3 1.8 TFSI S tronicMotor
Nowe Audi A3 jest pierwszym modelem koncernu VW, opartym na platformie MQB. Przewidziana dla aut z poprzecznie umieszczonym silnikiem.Motor
Audi A3 1.8 TFSI S tronicMotor
Audi A3 1.8 TFSI S tronicMotor
Na tylnej kanapie najlepiej nie siadać w trzy osoby. Dwóm pasażerom jest za to całkiem wygodnie.Motor
Świetne sportowe fotele z wysuwaną podpórką ud to domena odmiany Ambition.Motor
Świetne warunki do jazdy oraz jakość, której nie powstydziłoby się nawet Audi A8, a przy tym prostota i minimalizm. Na konsoli środkowej uwagę zwraca brak panelu radioodtwarzacza, który ustawia się przyciskami na kierownicy lub pokrętłami systemu MMI.Motor
Audi A3 1.8 TFSI S tronicMotor
Audi A3 1.8 TFSI S tronicMotor
Menu systemu MMI - identyczne jak w droższych modelach.Motor
System HMI w najnowszym wydaniu zapewnia wyjątkowo łatwą obsługę, a dostęp do poszczególnych funkcji ułatwiają odpowiednie przełączniki.Motor
Dysza nawiewu, nad którą Audi pracowało 2 lata. Wciśnięcie środkowego pierścienia rozprasza strumień powietrza.Motor
Automatyczna klimatyzacja wymaga dopłaty 2550 zł. Całtowide nowy panel jest czytelny. Powyżej niego - przyciski m.in. świateł awaryjnych czy „usypiania” ESP.Motor
Czytelne, proste i eleganckie zegary. Kolorowy wyświetlacz komputera pokładowego - dostępny od wersji Ambition.Motor
Audi A3 1.8 TFSI S tronicMotor
Audi A3 1.8 TFSI S tronicMotor
Spory bagażnik o pojemności 365 l jest foremny, co ułatwia korzystanie z niego. Po złożeniu oparć kanapy tworzy się płaska podłoga. Pod nią - „dojazdówka”.Motor
Dynamiczny silnik TFSI średnio na 100 km zużywa 7,8 l paliwa.Motor

Podsumowanie

Wyglądem nie różni się mocno od poprzednika i nie wywołuje emocji, jednak siła tego samochodu tkwi w czym innym. Audi A3 prezentuje bardzo wysoką formę, nie pozwalając sobie praktycznie na żadne wpadki. Jakością materiałów i dopracowaniem detali jest na poziomie aut z wyższego segmentu. ma dynamiczny silnik i świetną przekładnię dwusprzęgłową, ale największe wrażenie robi swoim prowadzeniem. W czasie jest jest pełne polotu i tak dynamiczne, że szybko zapomina się o nieco smutnym wyglądzie nadwozia.

Silnik
benzynowy, turbo
Pojemność skokowa
1798 cm3
Układ cylindrów/zawory
R4/16
Układ
poprzeczny
Zasilanie
wtrysk bezpośredni
Moc maksymalna
180 KM/5100
Maks. moment obrotowy
250 Nm/1250
Napęd
przedni
Skrzynia biegów
aut./7-biegowa
Hamulce (przód/tył)
tarczowe went./tarcz.
Zawieszenie przednie
McPherson
Zawieszenie tył
wielowahaczowe
Średnica zawracania
10,7 m
Masa/ładowność
1250/560 kg
Pojemność bagażnika (min./maks.)
365/1100 l
Pojemność zbiornika paliwa
50 l (Pb 95)
Zasięg teoretyczny
890 km
Opony
205/55 R16
Wymiar (dł./szer./wys.)
424/178/142 cm
Rozstaw osi
260 cm
Osiągi (dane producenta)
Prędkość maksymalna
232 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h
7,2 s
Zużycie paliwa (miasto/trasa/średnie w l/100 km)
7,0/4,8/5,6
Dane testowe
Przyspieszenie 0-100 km/h
7,4 s
Przyspieszenie 0-120 km/h
10,0 s
Przyspieszenie 0-140 km/h
13,5 s
Hamowanie 100-0 km/h (zimne)
36,0 m
Hamowanie 100-0 km/h (ciepłe)
36,3 m
Poziom hałasu przy 100 km/h
67,4 dB
Zużycie paliwa (miasto/trasa w l/100 km)
9,1/6,5
Rzeczywisty zasięg
640 km
Cena wersji podstawowej*
114 470 zł
Cena
123 270 zł
*z tym samym silnikiem

Maciej Struk

Motor
emptyLike
Lubię to
Lubię to
like
0
Super
relevant
0
Hahaha
haha
0
Szok
shock
0
Smutny
sad
0
Zły
angry
0
Udostępnij
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas
Przejdź na