Nissan Primera
Środa, 9 sierpnia 2023 (09:47)
Aktualizacja Wtorek, 9 stycznia 2024 (12:46)
W wysoce spopularyzowanym segmencie D znajdzie się miejsce dla każdego – w tym dla japońskiego Nissana Primery – auta produkowanego nieprzerwanie od 1990 do 2007 roku. Nissan Primera stanowiący bezpośredniego następcę Nissana Bluebirda, występował w wielu wersjach nadwozia i cechował się dużą popularnością na rynku pierwotnym i wtórnym. Nie bez powodu występował w aż trzech generacjach. Trzecia, produkowana do 2007 roku, była jednak ostatnią.
Nissan Primera - najważniejsze informacje
-
Marka:
-
Rozpoczęcie produkcji:
1990
-
Zakończenie produkcji:
2007
Nissan Primera. Historia modelu
Nissan Primera jest jednym z pierwszych aut wyprodukowanych po rozpoczęciu bliskiej współpracy z francuską marką Renault i zarazem ważnym przedstawicielem lubianego i popularnego segmentu D. Jednocześnie, jak się okaże w kolejnych latach, był jednym z mniej interesujących dla klientów – jego produkcja dobiegła końca w 2007 roku z uwagi na nikłe zainteresowanie.
Primera była kierowana do średnio wymagających i zarazem oszczędnych klientów, którzy chcieli podróżować wygodnie i komfortowo, choć bez wydawania fortuny na samochody konkurencji premium. Z tego też powodu auto – wedle niezależnych opinii i recenzji – nie zachwycało wysoką jakością wnętrza czy nietuzinkową stylistyką, lecz w zamian spełniało większość pokładanych w nim nadziei.
Od podróży, która nie męczy nawet w trakcie wielogodzinnej jazdy, po niską cenę, adekwatną do jakości wykonania oraz zastosowanych jednostek napędowych (typowych dla japońskich koncernów motoryzacyjnych, wytrzymałych i dobrze znoszących wieloletnią eksploatację w każdych warunkach).
Nissan Primera – generacje
Pierwsza generacja Nissana Primery (1990-1998) zawitała na rynek w 1990 roku jako następca modelu Bluebird. Samochód występował w kilku wariantach nadwozia: jako wygodny w codziennej eksploatacji liftback, sedan oraz kombi – z pojemnym bagażnikiem idealnym dla dużych rodzin.
Auto występowało, podobnie jak inne modele tego producenta, pod wieloma nazwami, w tym: Nissan Avenir oraz Nissan Expert. Konstrukcją bliźniaczą, czyli opartą na większości podzespołów użytych także w Primerze, było Infiniti G20 – nieco bardziej luksusowy model klasy średniej. Auto uzyskało dobre noty wśród recenzentów. W 1991 roku zajęło zaszczytną, bo drugą pozycję w konkurencji na Europejski Samochód Roku 1991, tuż za Renault Clio.
W drugiej generacji Nissana Primery (1996–2002) marka Nissan postawiła na znaczne unowocześnienie całej konstrukcji. Zmiany widać po karoserii (jest bardziej obła i wyrazista) oraz po wnętrzu. To z kolei charakteryzowało się większą ergonomią i lepszą dbałością o detale dotyczące materiałów. Samochód, tak jak poprzednik, występował w trzech wersjach nadwozia: liftback, sedan oraz kombi, lecz w stosunku do niego nieznacznie urósł. Dzięki wielu wersjom wyposażenia każdy nabywca mógł dopasować auto idealnie do swoich wymagań – podstawową było LX, a najbogatszą – SE.
Trzecia generacja Nissana Primery (2002–2007) stała się jeszcze nowocześniejsza, większa i przestronniejsza, a także dostępna w szerszej gamie jednostek napędowych. Model kontynuował trend poprzednich generacji w kwestii trzech rodzajów nadwozia: sedan, liftback oraz kombi.
Nissan Primera – dane techniczne
- Pierwsza generacja Nissana Primery (1990-1998) – pojemność silników: 1,6-2,0 l; moc silników: 75-150 KM; napęd na przednie lub wszystkie koła; skrzynie biegów: manualne 5b, automatyczne 4b.
- Druga generacja Nissana Primery (1996–2002) – pojemność silników: 1,6-2,0 l; moc silników: 90-150 KM; napęd na przednie koła; skrzynie biegów: manualne 5b, automatyczne 4b, automatyczne CVT.
- Trzecia generacja Nissana Primery (2002–2007) – pojemność silników: 1,6-2,5 l; moc silników: 90-170 KM; napęd na przednie koła; skrzynie biegów: manualne 5b i 6b, automatyczna CVT.
Nissan Primera – ciekawostki
Nissan Primera to samochód dostępny w wielu wariantach wyposażenia, przez co tak naprawdę ocenę jego komfortu użytkowania warto uzależnić od wersji. Dla przykładu druga generacja była dostępna w wariancie LX – podstawowym i ubogim, w którym próżno szukać „elektryki” oraz komfortowych dodatków.
Z drugiej jednak strony mamy SE – pakiet, którego nie mógłby się powstydzić nawet producent samochodów typu premium. W aucie znalazło się podgrzewanie lusterek, możliwość zmiany charakterystyki pracy wycieraczek, mocne światła przeciwmgłowe, aluminiowe felgi, zderzaki pomalowane pod kolor nadwozia oraz chromowane klamki z przodu i z tyłu. Ponadto w wersji najbogatszej znalazł się skomplikowany system ABS oraz elektrycznie opuszczane szyby również dla pasażerów tylnej kanapy. Na wyposażeniu był nawet czujnik otwarcia drzwi, który informował kierowcę o ich niedomknięciu.
Co to oznacza? Nissan Primera był samochodem o dwóch zupełnie różnych twarzach. Z jednej strony pojazdem dość ubogim i przeznaczonym wyłącznie dla osób oczekujących praktyczności, a z drugiej – idealnym wyborem dla wymagających klientów, którzy szukają alternatywy dla droższej, niemieckiej konkurencji.
Nissan Primera – opinie kierowców
Auto ma dobre opinie zarówno wśród nabywców pierwotnych, jak i użytkowników samochodów z drugiej ręki. Uchodzi za odpowiedni wybór w swojej kategorii cenowej, cechuje się bowiem wysokim poziomem bezawaryjności japońską precyzją widoczną zarówno po jednostkach napędowych, jak i po skrzyniach biegów.
Tym, co warto uznać za nieco słabsze, jest z pewnością szybciej zużywające się zawieszenie. Podobnie jak przekładnia kierownicza, która przy dłuższym okresie eksploatacji może przeciekać. Spory problem mogą mieć kamery cofania, które ze względu na swój wiek bywają zawodne.
Nissan Primera - Wiadomości
-
Coś zamiast passata. 406 czy primera?
Niedziela, 20 lutego 2011 (14:35)Jeżeli masz mały budżet, nie szukaj drogich propozycji niemieckich. Do codziennej jazdy wystarczy Peugeot 406 lub Nissan Primera. -
"Kryminalna" i primera
Niedziela, 11 lutego 2007 (11:03)Magda Schejbal, grająca Basię Storosz w serialu "Kryminalni", na stałe związana z Teatrem na Woli, przez sentyment jeździ nissanem primerą z 2001 roku. -
Fiesta na dobry początek
Wtorek, 11 września 2001 (13:01)No i zaczęło się. Punktualnie o godz. 8 rano otwarte zostały dla dziennikarzy hale wystawowe Międzynarodowego Salonu Samochodowego we Frankfurcie nad Menem. Rozpoczął się serial... -
Ekologiczna primera
Sobota, 1 lipca 2000 (16:35)Szwajcarskie Stowarzyszenie na Rzecz Transportu i Środowiska (ATE) uznało, że pojazdem najbardziej przyjaznym środowisku jest w swojej klasie nissan primera. Nowy model primery z...