Używany Nissan Primera P10 (1990-1996)

Przez lata ten model był wzorem niezawodności, dzisiaj wszystko zależy od stanu blacharki.

Dzięki temu modelowi Nissan zaistniał w Europie w klasie średniej. Poprzednik - Bluebird wyglądał przestarzale, a Primera niczym nie ustępowała konkurentom. Nadwozie tego produkowanego zarówno w Wielkiej Brytanii, jak i w Japonii modelu nigdy nie porywało, co po latach okazuje się zaletą. Do wyboru klientów był klasyczny sedan, praktyczny liftback i bardzo pojemne kombi (ponad 700 litrów pojemności bagażnika).

Wnętrze jest przestronne i odporne na zużycie do tego stopnia, że nieuczciwym sprzedawcom łatwo jest ukryć rzeczywisty, często olbrzymi, przebieg.

Reklama

Z drugiej strony nawet duże przebiegi nie powinny zniechęcać, bo wszystkie silniki są bardzo żywotne. Najmniej ciekawy okazuje się wolnossący diesel 2.0/75 KM. Jest niezawodny i dosyć ekonomiczny, ale jego osiągi są zdecydowanie niedzisiejsze, a zimą często sprawia problemy przy rozruchu.

Dobrą alternatywą jest benzynowy 1.6 (90-102 KM). Nadaje on Primerze wystarczającą dynamikę, a przy tym świetnie współpracuje z instalacjami LPG. Bardziej paliwożerny jest silnik 2.0 (115-125 KM), jednak on również dzielnie pracuje na gazie. Z tym silnikiem można już liczyć na godną pochwały elastyczność. Co warte podkreślenia, rozrząd wersji benzynowych napędzany jest bardzo trwałym łańcuchem. Wciąż poszukiwana, usportowiona odmiana GT 2.0/150 KM nawet dzisiaj może uchodzić za szybkie auto. Silniki Primery to jej najmocniejszy punkt.

Primera we wszystkich wersjach prowadzi się pewnie i bezpiecznie, jest jednak trochę mniej komfortowa od konkurentów, a układ hamulcowy zdradza wiek auta. Trwałość zawieszenia jest przeciętna, jednak części bardzo łatwo dostać, w dodatku w sporym jak na japoński samochód wyborze.

Podsumowanie

O ile karoseria jest w dobrej kondycji, to Primera, mimo długiego stażu rynkowego, może być wciąż dobrą propozycją. Nawet po latach ma sporo zalet, a koszty eksploatacji wypadają dosyć korzystnie. Cieszą też niskie ceny i wybór części.

Nissan Primera P10: historia modelu
1990: Primera zastępuje bardzo przestarzałego Bluebirda.
1992: wprowadzenie do oferty silnika diesla 2.0/75 KM i benzynowej wersji GT 2.0/150 KM.
1993: moc silnika benzynowego 1.6 rośnie z 90 do 102 KM, a 2.0 ze 115 do 125 KM.
1995: drobny lifting nadwozia, nowe wersje wyposażenia.
1996: zakończenie produkcji.

Nissan Primera P10: typowe usterki i problemy

  • Korozja: szczególna uwagę trzeba zwrócić na stan progów, podłogi i mocowania zawieszenia. Drzwi czy klapę jest zdecydowanie łatwiej wymienić.
  • Wałki rozrządu: w benzynowych silnikach 2.0 dochodzi do wytarcia się krzywek wałków rozrządu, jest to spowodowane niską jakością oleju.
  • Górne wahacze: w przednim zawieszeniu dosyć często trzeba wymieniać górne wahacze, warto zainwestować w porządne zamienniki.
  • Hamulec ręczny: nowe linki hamulca ręcznego są bardzo trudno dostępne.

Dane techniczne: Nissan Primera P10 (1990-1996)

Polecane silniki1.62.02.0 GT2.0 D
Silnikbenzynowybenzynowybenzynowydiesel
Pojemność skokowa1596 cm31998 cm31998 cm31974 cm3
Układ cylindrów/zaworyR4/16R4/16R4/16R4/8
Moc maksymalna90 KM125 KM150 KM75 KM
Maksymalny moment obrotowy132 Nm170 Nm181 Nm132 Nm
Osiągi     
Prędkość maksymalna180 km/h197 km/h220 km/h152 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h11,7 s9,9 s8,7 s16,9 s
Średnie zużycie paliwa w l/100 km8,19,29,57,0

Tekst i zdjęcia: Rafał Andrzejewski

ZOBACZ TAKŻE:

Używany Nissan Note (2006-2013) - OPINIE

Używany Nissan 350Z (2003-2009) - OPINIE

Motor
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy