Używany Nissan Primera P10 (1990-1996)
Przez lata ten model był wzorem niezawodności, dzisiaj wszystko zależy od stanu blacharki.
Dzięki temu modelowi Nissan zaistniał w Europie w klasie średniej. Poprzednik - Bluebird wyglądał przestarzale, a Primera niczym nie ustępowała konkurentom. Nadwozie tego produkowanego zarówno w Wielkiej Brytanii, jak i w Japonii modelu nigdy nie porywało, co po latach okazuje się zaletą. Do wyboru klientów był klasyczny sedan, praktyczny liftback i bardzo pojemne kombi (ponad 700 litrów pojemności bagażnika).
Wnętrze jest przestronne i odporne na zużycie do tego stopnia, że nieuczciwym sprzedawcom łatwo jest ukryć rzeczywisty, często olbrzymi, przebieg.
Z drugiej strony nawet duże przebiegi nie powinny zniechęcać, bo wszystkie silniki są bardzo żywotne. Najmniej ciekawy okazuje się wolnossący diesel 2.0/75 KM. Jest niezawodny i dosyć ekonomiczny, ale jego osiągi są zdecydowanie niedzisiejsze, a zimą często sprawia problemy przy rozruchu.
Dobrą alternatywą jest benzynowy 1.6 (90-102 KM). Nadaje on Primerze wystarczającą dynamikę, a przy tym świetnie współpracuje z instalacjami LPG. Bardziej paliwożerny jest silnik 2.0 (115-125 KM), jednak on również dzielnie pracuje na gazie. Z tym silnikiem można już liczyć na godną pochwały elastyczność. Co warte podkreślenia, rozrząd wersji benzynowych napędzany jest bardzo trwałym łańcuchem. Wciąż poszukiwana, usportowiona odmiana GT 2.0/150 KM nawet dzisiaj może uchodzić za szybkie auto. Silniki Primery to jej najmocniejszy punkt.
Primera we wszystkich wersjach prowadzi się pewnie i bezpiecznie, jest jednak trochę mniej komfortowa od konkurentów, a układ hamulcowy zdradza wiek auta. Trwałość zawieszenia jest przeciętna, jednak części bardzo łatwo dostać, w dodatku w sporym jak na japoński samochód wyborze.
Nissan Primera P10 (1990-1996)
Używany Nissan Primera P10 (1990-1996) - czytaj artykuł
Podsumowanie
O ile karoseria jest w dobrej kondycji, to Primera, mimo długiego stażu rynkowego, może być wciąż dobrą propozycją. Nawet po latach ma sporo zalet, a koszty eksploatacji wypadają dosyć korzystnie. Cieszą też niskie ceny i wybór części.
Nissan Primera P10: historia modelu1990: Primera zastępuje bardzo przestarzałego Bluebirda.1992: wprowadzenie do oferty silnika diesla 2.0/75 KM i benzynowej wersji GT 2.0/150 KM.1993: moc silnika benzynowego 1.6 rośnie z 90 do 102 KM, a 2.0 ze 115 do 125 KM.1995: drobny lifting nadwozia, nowe wersje wyposażenia.1996: zakończenie produkcji.
Nissan Primera P10: typowe usterki i problemy
- Korozja: szczególna uwagę trzeba zwrócić na stan progów, podłogi i mocowania zawieszenia. Drzwi czy klapę jest zdecydowanie łatwiej wymienić.
- Wałki rozrządu: w benzynowych silnikach 2.0 dochodzi do wytarcia się krzywek wałków rozrządu, jest to spowodowane niską jakością oleju.
- Górne wahacze: w przednim zawieszeniu dosyć często trzeba wymieniać górne wahacze, warto zainwestować w porządne zamienniki.
- Hamulec ręczny: nowe linki hamulca ręcznego są bardzo trudno dostępne.
Polecane silniki | 1.6 | 2.0 | 2.0 GT | 2.0 D |
Silnik | benzynowy | benzynowy | benzynowy | diesel |
Pojemność skokowa | 1596 cm3 | 1998 cm3 | 1998 cm3 | 1974 cm3 |
Układ cylindrów/zawory | R4/16 | R4/16 | R4/16 | R4/8 |
Moc maksymalna | 90 KM | 125 KM | 150 KM | 75 KM |
Maksymalny moment obrotowy | 132 Nm | 170 Nm | 181 Nm | 132 Nm |
Osiągi | ||||
Prędkość maksymalna | 180 km/h | 197 km/h | 220 km/h | 152 km/h |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 11,7 s | 9,9 s | 8,7 s | 16,9 s |
Średnie zużycie paliwa w l/100 km | 8,1 | 9,2 | 9,5 | 7,0 |
Tekst i zdjęcia: Rafał Andrzejewski
ZOBACZ TAKŻE: