Zużyte klocki hamulcowe. Te objawy to znak, że wymiana jest niezbędna
Czy w trakcie hamowania pojazdu słyszysz tarcie, szumy, piszczenia, a może samochód ściąga, w którąś stronę? Czy towarzyszy temu pogorszenie efektywności hamowania? Może to być znak, że auto ma zużyte klocki hamulcowe. Poznaj też inne objawy i sygnały świadczące o potrzebie wymiany tego elementu.
Wydawać się może, że klocki hamulcowe szybciej zużywają się na trasie niż w mieście, ale jest zupełnie odwrotnie. Przemieszczanie się w miejskiej dżungli wymaga większej uwagi. W efekcie częstotliwość, z jaką używasz hamulca, okazuje się większa niż na dłuższych odcinkach. W takim razie ile wytrzymują klocki hamulcowe?
Dla pojazdów poruszających się głównie w miastach, zużycie klocków hamulcowych następuje po około 30 000 km. Kierowcy, którzy jeżdżą na dłuższych trasach , mogą liczyć na dwukrotnie dłuższą żywotność tego elementu, a więc około 60 000 km.
Objawy zużycia klocków hamulcowych są dosyć charakterystyczne. Nawet mało doświadczony kierowca jest w stanie rozpoznać, że coś się dzieje z samochodem.
Jak rozpoznać zużyte klocki hamulcowe?
- wyraźnie gorsza jest efektywność hamowania;
- pojazd może ściągać na boki po naciśnięciu pedału hamulca;
- pojawiają się niepokojące dźwięki - tarcie, piszczenie hamulców, szumy;
- na desce rozdzielczej sygnalizowany jest problem z hamulcami.
Jeśli podczas hamowania pojawiają się niepokojące dźwięki, może być to sygnał, że po tarczy przesuwa się fundament klocka. Taka sytuacja stwarza zagrożenie dla Ciebie oraz innych uczestników ruchu, a przy tym wiąże się z dodatkowymi kosztami.
Tarcza hamulcowa szybko ulegnie zniszczeniu i będzie trzeba ją wymienić razem z klockami.
Rutynowe i systematyczne wizyty w serwisie to podstawa sprawnego samochodu. Podczas oględzin mechanik jest w stanie wyłapać większość nieprawidłowości. Przy pomocy komputera zdiagnozuje to, czego nie widać gołym okiem. W ten sposób dostajesz kompleksową informację o stanie technicznym auta, w tym o konieczności wymiany części eksploatacyjnych.
Klocki hamulcowe najlepiej wymienić po wyraźnej sugestii serwisanta, a także po przejechaniu wspomnianych 30 000 km w mieście lub 60 000 km na trasie. Jeśli jeździsz głównie w terenie zabudowanym, ale zdarza się, że wyjeżdżasz na dłuższe trasy, należy obserwować komunikaty na desce rozdzielczej.
Wszelkie niepokojące objawy, o których można przeczytać wyżej, również powinny zwrócić Twoją uwagę. Jeśli zauważysz, że auto zachowuje się inaczej w trakcie hamowania niż dotychczas, rozważ odwiedzenie serwisu.
Poszczególne elementy eksploatacyjne samochodu zużywają się w różnym tempie. Zdarza się, że pojawi się konieczność wymiany tarcz hamulcowych.
Nawet jeśli dotychczasowe klocki są sprawne lub niedawno je wymieniłeś, to nie do końca mogą działać prawidłowo z tarczami.
Specjaliści zalecają, aby instalować nowe tarcze hamulcowe co drugą wymianę klocków. Wówczas unikniesz zbędnych wydatków, a dzięki temu części dobrze się dotrą.
Wymienione elementy układu hamulcowego wymagają tzw. dotarcia. Zadanie jest bardzo proste. W tym celu należy wykonać kilka długich i lekkich hamowań przy niewielkiej prędkości.
Towarzyszące tej "operacji" dźwięki nie powinny Cię niepokoić. Klocki hamulcowe pokryte są substancją ochronną - to ona na początku się ściera. Po kilku hamowaniach według powyższych zaleceń klocki się dotrą i będą pracować ciszej.