Złomowisko jak sklep. Które części zamienne warto kupować na szrocie?
Części kupione na szrocie są zwykle tańsze od nowych zamienników, w dodatku wybór jest duży, a wiele z nich może mieć wyższą jakość.
Może i szroty wyglądają jak cmentarzyska samochodów, ale to jeszcze nie powód, by omijać je szerokim łukiem. To w wielu przypadkach źródło tanich i stosunkowo dobrych części zamiennych.
Na szrocie można, a wręcz warto, szukać przede wszystkim części nadwozia - błotników, zderzaków, wszelkich listew ozdobnych, lamp, lusterek itp. Będą to zwykle elementy oryginalne, pochodzące z pierwszego montażu, a więc dostarczone przez markowych producentów. O wiele lepszej jakości od popularnych, niedrogich zamienników.
Jak pokazuje praktyka, dopasowanie używanego błotnika jest o wiele łatwiejsze niż nowej części. Co więcej, czasami nie będzie konieczne jego malowanie.
Opłaca się też kupować części, których zamienników zwyczajnie nie ma. W wielu przypadkach zysk z takiego zakupu uzasadnia podjęcie ryzyka. Tak jest w przypadku wielu elementów silnika czy wręcz całych zespołów napędowych. Podobnie jest z wyposażeniem wnętrza.
Przykładowe, reprezentatywne ceny nowych zamienników (w razie ich braku - elementów z ASO) i części ze szrotów dla wybranych modeli pokazujemy poniżej. Warto kupować jednak tylko w takich punktach, w których można dostać paragon lub fakturę - w innym razie nie można liczyć na gwarancję.
CZĘŚCI I PODZESPOŁY, KTÓRE WARTO KUPIĆ NA SZROCIE
ELEMENTY KAROSERYJNE (NP. BŁOTNIKI)
Oryginalne elementy nadwozia (np. błotniki czy zderzaki) kupione na szrocie są lepszej jakości niż większość nowych zamienników. Łatwiej je dopasować, można też znaleźć część w poszukiwanym kolorze - odpada koszt lakierowania.
Na co zwrócić uwagęWarto sprawdzić, czy lakier na kupowanym elemencie ma taki sam kod jak na samochodzie.
Przykładowe ceny: Mercedes klasy C (2002 r.)część nowa: 220 złczęść używana: 200 złoszczędność: 10%
ELEMENTY WNĘTRZA (NP. FOTELE)
W przypadku elementów wnętrza, zwłaszcza foteli, zakup na szrocie jest praktycznie jedynym sensownym wyborem. Zamienników zwykle nie ma, części oryginalne są nieproporcjonalnie drogie.
Na co zwrócić uwagęUwaga na "angliki" - chyba że nikomu nie przeszkadza np. regulacja wysokości w fotelu pasażera, a nie kierowcy.
Przykładowe ceny: Opel Astra (2008 r.)część nowa: 4000 złczęść używana: 150 złoszczędność: 95%
OBRĘCZE KÓŁ (NP. ALUFELGI)
Szrot to często jedyne miejsce kupienia felgi o określonym wzorze do starszego auta, np. po uszkodzeniu po wjechaniu w dziurę. Należy jednak unikać kół z pęknięciami czy mocnym zarysowaniami.
Na co zwrócić uwagęPrzed montażem felgę trzeba sprawdzić na wyważarce. Zbyt duże bicie jest dyskwalifikujące.
Przykładowe ceny (alufelga): Fiat Punto (2003 r.)część nowa: 1060 złczęść używana: 150 złoszczędność: 85%
UKŁADY NAPĘDOWE (NP. SILNIKI)
Zniszczenie silnika czy skrzyni biegów to nie koniec świata - na szrotach dość łatwo można znaleźć podzespoły używane, niemal do każdego auta.
Na co zwrócić uwagęKupowany element powinien być objęty pisemną gwarancją. Stan techniczny w praktyce można zweryfikować dopiero po zakupie i montażu w samochodzie.
Przykładowe ceny: Peugeot 307 (2004 r.)część nowa: 18 000 złczęść używana: 700 złoszczędność: 95%
OŚWIETLENIE ZEWNĘTRZNE (NP. REFLEKTORY)
Markowe reflektory będą świecić lepiej niż przeciętne zamienniki - pod warunkiem że nie noszą śladów zarysowań, zmatowienia czy wilgoci. Koniecznie trzeba sprawdzić, czy żadne z mocowań nie jest uszkodzone.
Na co zwrócić uwagęUwaga na reflektory przednie z rozmontowanych "anglików" - takie światła nie będą mogły być użytkowane w Polsce.
Przykładowe ceny: Ford Focus (2006 r.)część nowa: 670 złczęść używana: 250 złoszczędność: 60%
OSPRZĘT ELEKTRYCZNY (NP. ALTERNATORY)
Koszty są na tyle niższe, że opłaca się podjąć ryzyko zakupu używanego alternatora czy rozrusznika zamiast nowego zamiennika. Przed montażem warto jednak zlecić weryfikację stanu technicznego w warsztacie elektromechanicznym (koszt rzędu 20 zł).
Na co zwrócić uwagęTrzeba dokładnie porównać, czy kupowany element jest identyczny z wymontowanym z auta.
Przykładowe ceny: Skoda Octavia (2006 r.)część nowa: 790 złczęść używana: 200 złoszczędność: 75%
SZYBY BOCZNE
O ile zakup używanej przedniej szyby jest nieco ryzykowny (trudno znaleźć element w dobrym stanie, bez pęknięć) to już szyby boczne czy tylne bez śladów zużycia kupić jest łatwiej, a ewentualne niedoskonałości tak bardzo nie przeszkadzają.
Na co zwrócić uwagęNależy porównać stopień przyciemnienia kupowanej szyby z pozostałymi w aucie. Można to zrobić we własnym zakresie - czynność ułatwia podłożenie pod spód białej kartki.
Przykładowe ceny: Renault Laguna (2005 r.)część nowa: 135 złczęść używana: 80 złoszczędność: 40%
"GALANTERIA" (NP. LUSTERKA ZEWNĘTRZNE)
"Galanteria" auta (listwy ozdobne, emblematy, lusterka itp.) jest dość droga - często brakuje zamienników, jest się skazanym na ofertę ASO. Wiele elementów kupuje się przy tym w częściach, w przypadku lusterka osobno obudowę (do lakierowania) i szkło. Na szrocie łatwo można znaleźć elementy kompletne.
Na co zwrócić uwagęUwaga na lusterka z "anglików". Mogą mieć inne pole widzenia.
Przykładowe ceny: Volkswagen Golf (2010 r.)część nowa: 530 złczęść używana: 150 złoszczędność: 70%
ELEMENTY DOLOTU (NP. KOLEKTORY)
Tanich zamienników zwykle nie ma, pozostają drogie części z ASO. Tymczasem na szrotach jest sporo elementów z rozmontowanych silników, co znacząco obniża ceny. Trzeba tylko sprawdzić, czy kupowana część nie ma najmniejszych pęknięć powodujących nieszczelności.
Na co zwrócić uwagęKupowany element musi być identyczny z wymienianym, a mocowania - całe.
Przykładowe ceny: Renault Clio (2003 r.)część nowa: 945 złczęść używana: 80 złoszczędność: 90%
TYCH CZĘŚCI NIE KUPUJ NA SZROCIE
Ze względu na bezpieczeństwo i zagrożenie dla środowiska, przepisy zabraniają ponownego instalowania niektórych części pochodzących z demontażu używanych aut. Wykaz takich podzespołów zawiera rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 28 września 2005 roku, a znajdują się w nim m.in.:
- poduszki powietrzne,
- klocki, szczęki oraz przewody hamulcowe,
- pasy bezpieczeństwa,
- katalizatory i tłumiki układu wydechowego,
- elementy instalacji LPG,
- przeguby układu napędowego i kierowniczego.
Mimo że niektórych części nie umieszczono w rozporządzeniu, nie zaleca się ich stosowania - głównie ze względu na problemy z wiarygodną oceną stanu i zużycia. Należą do nich m.in. amortyzatory, tarcze i bębny hamulcowe czy paski napędowe i ich napinacze. Ponadto odradzamy kupowanie używanych sprężyn zawieszenia, łożysk czy czujników elektronicznych.
Tekst: Bartosz Zienkiewicz, zdjęcia: archiwum; "Motor" 41/2015