Zgubiłeś kluczyki do samochodu. Co dalej?
Dorobienie drugiego kluczyka to nie problem. Gorzej, gdy zaginą wszystkie komplety – koszty mogą sięgać 1/5 wartości auta.
Współczesne auta mają fabryczne immobilizery i - coraz częściej - systemy dostępu bezkluczykowego, przez co wyrobienie do nich kluczyka jest znacznie droższe niż do starszych samochodów. Pół biedy, gdy właściciel dysponuje drugim kluczem i potrzebuje nowego na zapas, np. na potrzeby umowy autocasco - można go wówczas skopiować, a koszt nie przekracza zazwyczaj kilkuset złotych. Uwaga! O dorobieniu klucza trzeba poinformować ubezpieczyciela.
Bez lawety ani rusz
Gorzej, jeśli zaginęły wszystkie kluczyki - a o to nietrudno, bo wiele sprowadzonych aut trafia do Polski z jednym kluczem. Ratunku trzeba szukać wtedy w ASO, która wyrobi nowy klucz po VIN-ie. Większość marek wymaga dowiezienia samochodu do serwisu lawetą (150-300 zł), a gdy wóz jest zamknięty, potrzebne będzie jeszcze awaryjne otworzenie drzwi (150-200 zł).
Kolejne koszty to sam kluczyk i kodowanie - zazwyczaj kilkaset złotych (w przypadku wielu aut można osobno kupić grot i pilot). Niestety, właściciele samochodów niektórych japońskich marek będą musieli ponieść w tej sytuacji dodatkowe, znaczne wydatki. Przykładowo, Mazda 6 i Suzuki Grand Vitara wymagają demontażu stacyjki lub bębenka w drzwiach w celu docięcia grota (to tańsza opcja niż dokupienie nowych albo używanych zamków), a Lexus IS i Toyota Avensis - zakupu nowego komputera. Dla wartego około 40 tys. zł Lexusa koszt całej tej operacji w ASO wraz z robocizną (demontaż deski rozdzielczej) wynosi 8740 zł.
Obowiązkowe formalności
Wyrobienie nowych kluczyków wymaga też cierpliwości - na kartę do Laguny lub klucz do Passata czeka się nawet miesiąc. Aby zamówić nowy klucz, w serwisie należy okazać dowód rejestracyjny i dowód tożsamości właściciela. Jeśli dysponujemy tylko jednym kluczem, lepiej zawczasu zamówić zapasowy niż ryzykować dodatkowe wydatki. Dorabianie na wzór oferują zresztą tańsze, niezależne serwisy.
MODEL | ŁĄCZNY KOSZT | CZAS | UWAGI |
Audi A3 II | 900 zł | 2-3 tyg. | w tym 400 zł kodowanie; auto trzeba dostarczyć do serwisu na lawecie |
BMW serii 3 (E46) | 720 zł | do 2 tyg. | w tym 60 zł kodowanie |
BMW serii 5 (E60) | 720 zł | ok. 10 dni | w tym 60 zł kodowanie |
Citroen C5 II | 456 zł | do 5 dni | samochód należy dostarczyć do serwisu na lawecie |
Dacia Logan I | 676 zł | do 2 tyg. | w tym 116 zł kodowanie; auto trzeba dostarczyć do serwisu na lawecie |
Fiat Grande Punto | 1044 zł | 2 dni | w tym 244 zł za kartę kodową, jeśli też się zgubiła |
Ford Mondeo IV | 1114 zł | 1 tydzień | w tym 200 zł kodowanie; auto trzeba dostarczyć do serwisu na lawecie |
Honda CR-V III | 1465 zł | 2-3 tyg. | w tym 250 zł kodowanie; auto trzeba dostarczyć do serwisu na lawecie |
Kia Cee'd | 850 zł | 2 dni | kodowanie w cenie; auto trzeba dostarczyć do serwisu na lawecie |
Lexus IS II | 8740 zł | 1 tydzień | 2200 zł kluczyk + 2740 zł komputer + 500 zł immobilizer + 300 zł kodowanie + około 3000 zł za wymianę (robocizna) |
Mazda 6 I | 1175 zł | 2-3 tyg. | 270 zł grot + 455 zł pilot + 300 zł kodowanie + 100 zł wyjęcie bębenka + 50 zł dorobienie klucza pod bębenek |
Mercedes klasy E (211) | 1300 zł | 2 dni | przed zamówieniem trzeba dostarczyć samochód do serwisu |
Mitsubishi Outlander II | 1350 zł | 3 dni | w tym 150 zł kodowanie; auto trzeba dostarczyć do serwisu na lawecie |
Nissan Qashqai I | 669 zł | od ręki | w tym 150 zł kodowanie; auto trzeba dostarczyć do serwisu na lawecie |
Opel Vectra C | 660 zł | do 1 tyg. | w tym 260 zł kodowanie (w serwisie) |
Peugeot 407 | 750 zł | ok. 1 tyg. | w tym 200 zł kodowanie; auto trzeba dostarczyć do serwisu na lawecie |
Porsche Panamera | 1500 zł | do 1 tyg. | w tym 250 zł za kodowanie (w serwisie) |
Renault Laguna II | 759 zł | ok. 1 mies. | w tym 150 zł aktywacja; auto trzeba dostarczyć do serwisu na lawecie |
Seat Ibiza | 450 zł | 1-2 tyg. | w tym 180 zł kodowanie (w serwisie) |
Skoda Octavia II | 821 zł | 2-4 tyg. | w tym 250 zł kodowanie (w serwisie) |
Suzuki Grand Vitara | 1305 zł | 2-3 dni | 905 zł kluczyk + 250 zł kodowanie + wyjęcie bębenka i dorobienie grota pod zamek; ewentualnie wymiana stacyjki i zamków (2231 zł) |
Toyota Avensis III | 5123 zł | 3 dni | 1509 zł pilot + 314 zł grot + 2600 zł komputer + 700 zł robocizna i programowanie |
Volkswagen Passat B6 | 1100 zł | 14 dni | w tym 250 zł kodowanie (w serwisie) |
Volvo S60 I | 1675 zł | 3-4 dni | 516 zł klucz + 300 zł kodowanie + 609 zł pilot + 250 zł kodowanie (w serwisie) |
Tekst: Marcin Sobolewski, Paweł Tyszko, zdjęcia: archiwum; "Motor" 41/2015