Zgrzytająca skrzynia biegów
Co jest powodem zgrzytania skrzyni przy wrzucaniu drugiego biegu?
Podczas wrzucania biegu konieczne jest wyrównanie prędkości tzw. przesuwki oraz koła zębatego. Odpowiada za to synchronizator. Gdy jego powierzchnie cierne lub zęby ulegną zużyciu (wytarciu), to podczas wrzucania biegu trafiają na siebie zęby elementów obracających się z różnymi prędkościami. Właśnie to powoduje zgrzyt. Zużycie synchronizatora 2. przełożenia to częsta awaria, wynikająca z faktu, iż właśnie on ma najcięższą pracę (różnica obrotów pomiędzy 1. a 2. biegiem jest największa). Niestety, wymiana synchronizatora wymaga demontażu całej skrzyni. Jeżeli zepsuty jest tylko ten element, to czasami warto go naprawić, ale przy większym zakresie uszkodzeń bardziej opłacalny może okazać się zakup drugiej skrzyni. Tylko w przypadku najtańszych przekładni (np. w popularnych Fiatach) synchronizator będzie kosztował ok. 250 zł, ale już np. w Hondzie będzie to 900 zł za bieg (tu sprzedawany jest komplet z kołem zębatym). Po dodaniu do tego ok. 500 zł za robociznę - koszt naprawy może okazać się wysoki.