(x+y)/2 - to działanie niebawem przypomni sobie każdy kierowca
Proste działanie matematyczne to odpowiedź na pytanie, które niebawem zaczną zadawać sobie wszyscy kierowcy.
Warto odpowiednio wcześniej wymienić opony na zimowe i nie dać się zaskoczyć mroźnej aurze. Prezentowane powyżej działanie matematyczne - (x+y)/2 - pozwoli w szybki sposób obliczyć, czy już przyszedł czas na zmianę opon. Wystarczy dodać do siebie maksymalną temperaturę powietrza w dzień i minimalną w nocy, a następnie podzielić przez dwa. W ten sposób uzyskamy średniodobową temperaturę. Ale co dalej?
Zmiana opon letnich na zimowe powinna nastąpić w momencie, gdy średniodobowa temperatura spada poniżej 7 st. Celsjusza. Dlatego nie warto czekać z tą czynnością dopiero, gdy na drogach pojawi się śnieg, a temperatura spadnie poniżej zera.
Poniżej tej temperatury mieszanka gumowa opon letnich zaczyna gwałtownie twardnieć, co powoduje, że ogumienie traci swoje właściwości jezdne. Mieszanka gumowa w oponach zimowych nawet przy dużych, ujemnych temperaturach jest miękka i elastyczna.
Bieżnik opony zimowej ma większą ilość nacięć (tzw. lamelek), które są bardziej wydatne niż w oponach letnich. Oprócz tego centralne rowki są głębsze, dzięki czemu sprawnie odprowadzają śnieg i błoto spod czoła opony. Opona zachowuje odpowiednią przyczepność w warunkach zimowych, ale znacznie obniża się w warunkach letnich.
Eksperci zwracają też uwagę na pory dnia, kiedy najczęściej jeździmy samochodem. Średniodobowa temperatura to średnia pomiędzy najniższą temperaturą w nocy, a najwyższą w dzień.
Gdy poruszamy się głównie w nocy lub nad ranem, warto zaplanować wcześniejszą wymianę ogumienia, ponieważ średniodobowa temperatura jest wtedy znacznie niższa.
Warto regularnie zwracać uwagę na stopień zużycia opon - na ogumieniu znajduje się wskaźnik TWI. Kiedy bieżnik zrówna się ze wskaźnikiem to znak, że opona nadaje się do wymiany.
Minimalna wysokość bieżnika opony, która jest dopuszczona do ruchu wynosi 1,6 milimetra. Warto wiedzieć, że opona o bieżniku około 3 mm traci w dużym stopniu swoje właściwości trakcyjne. Dlatego warto pilnować w sezonie zimowym, żeby opony miały co najmniej 3 milimetry.
Aktualnie za brak zimowych opon nie grozi żadna kara ani mandat. Jednak w wielu europejskich krajach istnieje obowiązek wyposażenia auta w opony zimowe w niektórych miesiącach. Należą do nich Austria, Bośnia i Hercegowina, Czechy, Chorwacja, Estonia, Finlandia, Francja, Litwa, Luksemburg, Łotwa, Norwegia, Niemcy, Serbia, Słowacja, Słowenia, Szwecja, Turcja i Rumunia.