Wszystko o światłach w samochodzie

Kiedy powinno się wyłączyć kierunkowskaz? Czy ze światłami dziennymi powinny się świecić pozycyjne? Wyjaśniamy wątpliwości związane z oświetlaniem auta.

Światła do jazdy dziennej nie zawsze mogą być używane w dzień, z kolei na światłach przeciwmgłowych przednich można poruszać się nawet jeśli przejrzystość powietrza nie jest ograniczona. Zasady korzystania z oświetlenia samochodu reguluje kodeks ruchu drogowego. Przypominamy najważniejsze przepisy. Warto się z nimi zapoznać, bo za nieprawidłowe używanie oświetlenia grozi mandat od 100 do 300 zł, nie wspominając o stwarzaniu zagrożenia dla bezpieczeństwa ruchu.

Światła mijania
W Polsce należy używać ich przez cały rok. Według przepisów powinny dostatecznie oświetlać drogę na co najmniej 40 m przed pojazdem.

Reklama

Światła do jazdy dziennej
Można z nich korzystać od świtu do zmierzchu, zamiast świateł mijania, ale tylko w warunkach normalnej przejrzystości powietrza. Jeśli pojawi się mgła lub deszcz, należy włączyć ponownie światła mijania. W przypadku włączenia świateł mijania, światła dzienne powinny zostać samoczynnie wyłączone. Trzeba też pamiętać, że w samochodach rejestrowanych po raz pierwszy od 2010 r., światła pozycyjne tylne, światła obrysowe przednie, boczne i tylne oraz oświetlenie tablicy rejestracyjnej nie mogą włączać się razem ze światłami dziennymi. W pojazdach rejestrowanych do końca 2009 r. światła do jazdy dziennej mogą być włączone razem z oświetleniem pozycyjnym oraz podświetlaniem tablicy rejestracyjnej.

Światła drogowe
Muszą oświetlać drogę na co najmniej 100 m przed samochodem. Można ich używać od zmierzchu do świtu, na nieoświetlonych drogach. Kodeks ruchu drogowego wymaga wyłączenia świateł drogowych, jeśli z przeciwka nadjeżdża inny pojazd oraz kiedy inny kierowca już je wyłączył. To samo trzeba zrobić, jeśli kierowca w aucie poprzedzającym może być oślepiany. Światła drogowe trzeba wyłączyć przejeżdżając blisko pojazdu szynowego lub pojazdu komunikacji wodnej. Istnieje także zakaz oślepiania kolumn pieszych (zorganizowana grupa, prowadzona przez kierującego), natomiast nie istnieje takie obostrzenie w przypadku grup pieszych czy pojedynczych osób.

Świata przeciwmgłowe przednie
Można ich użyć w warunkach zmniejszonej przejrzystości powietrza (mgła, opady atmosferyczne). Na drogach krętych (muszą być oznaczone znakiem "niebezpieczne zakręty" z tabliczką "droga kręta") w nocy można włączyć światła przeciwmgłowe nawet w warunkach normalnej przejrzystości powietrza.

Światła przeciwmgłowe tylne
To obowiązkowe wyposażenie auta (od 1986 r.). Świateł tych można (ale nie trzeba) używać podczas mgły, gęstej śnieżycy czy gwałtownych opadów deszczu, kiedy widoczność spada poniżej 50 m.

Światła pozycyjne
Trzeba ich używać podczas postoju pojazdu w nocy oraz w dzień w warunkach niedostatecznej widoczności. Nie dotyczy to sytuacji, kiedy auto stoi poza drogą i poboczem lub miejsce postoju jest dobrze oświetlone i widoczne.

Światła postojowe
Światła postojowe wykorzystują lampy świateł pozycyjnych (światła pozycyjne świecące tylko z jednej strony). Mogą być włączone podczas postoju od strony środka jezdni, zamiast świateł pozycyjnych. Nie wolno ich używać w przypadku pojazdów złączonych z przyczepą lub w zespołach pojazdów o długości ponad 6 m.

Światła awaryjne
Służą do sygnalizowania postoju pojazdu w miejscu niedozwolonym lub niewidocznym z powodu uszkodzenia lub wypadku. Należy pamiętać, że światła awaryjne nie mogą być używane podczas jazdy, co szczególnie często zdarza się podczas holowania. Światła awaryjne muszą być używane także podczas wsiadania lub wysiadania pasażerów przez pojazdy przewożące zorganizowaną grupę dzieci, autobusy szkolne lub pojazdy przewożące niepełnosprawnych.

Kierunkowskazy
Sygnalizuje się nimi zamiar, a nie sam manewr. Kierunkowskazu trzeba użyć we właściwym momencie (nie za późno, ale i nie za wcześnie). Natomiast musi on zostać wyłączony nie w trakcie, ale tuż po manewrze. Obowiązek używania kierunkowskazów występuje przy zmianie kierunku jazdy lub pasa ruchu. Najczęstszy błąd z tym związany to ich niewyłączanie podczas wyprzedzania, co wprowadza innych w błąd. Tymczasem po wjechaniu na lewą połowę jezdni należy wyłączyć lewy kierunkowskaz, natomiast prawy należy włączyć dopiero podczas powrotu na wcześniej zajmowaną prawą część jezdni.

Sebastian Sulowski

Motor
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy