Ważna czynność po sprzedaży auta. Jej zaniedbanie będzie kosztować
Sprzedaż auta, podobnie jak kupno, to czynność, która wymaga od sprzedającego podjęcia pewnych czynności urzędowych. Można je wykonać online, a niedopełnienie obowiązku poinformowania urzędu o zbyciu samochodu może oznaczać grzywnę.
Do zbycia pojazdu dochodzi na skutek jego sprzedaży lub darowizny. Zarówno ten, który się samochodu pozbywa jak i ten, który go nabywa, ma określone obowiązki, wynikające z przepisów zawartych w ustawie Prawo o ruchu drogowym. Zapis brzmi dokładnie:
Samo zgłoszenie nie wymaga wielu formalności, w dodatku mając profil zaufany czy aplikację mObywatel można to zrobić bez wychodzenia z domu. Trzeba tylko przygotować odpowiednie dokumenty i zmieścić się w terminie 30 dni - w przeciwnym wypadku były właściciel podlega karze pieniężnej w wysokości 250 zł.
W dodatku, jeśli sprzedający nie powiadomi odpowiednich organów, wszystkie przewinienia (zdjęcia z fotoradarów, mandaty) będą szły na jego konto, a odkręcenie tego może być czasochłonne i kłopotliwe. Co więcej, jeśli pojazd ma współwłaścicieli, to kary administracyjne nakładane są na wszystkich, a nie tylko na tego, który nie dopilnował obowiązku zgłoszenia. Warto pamiętać, że informacja o zbyciu pojazdu nie wymaga dokonywania żadnych opłat (poza ewentualną za pełnomocnictwo w wysokości 17 zł) czy płacenia podatku od czynności cywilno-prawnych - ten ostatni jest po stronie kupującego, który musi uiścić 2% od ceny, która znalazła się na umowie-sprzedaży.
Jedyną sytuacją, gdy zbycia pojazdu nie trzeba zgłaszać, jest przekazanie samochodu w spadku po zmarłym, poprzednim właścicielu - z wiadomych względów nie jest to możliwe.
Aby zgłosić zbycie pojazdu należy wejść na stronę https://www.gov.pl/web/gov/zglos-zbycie-lub-nabycie-pojazdu-na-przyklad-sprzedaz-kupno-darowizne i wypełnić krok po kroku formularz załączając potrzebne dokumenty - dane nabywcy oraz skan lub zdjęcie dokumentu, który potwierdza zbycie pojazdu (czyli umowę kupna-sprzedaży lub darowizny). W trakcie procedury trzeba wybrać odpowiedni urząd, do którego zostanie przesłane zgłoszenie - będzie starostwo powiatowe, urząd miasta lub dzielnicy, w zależności od miejsca zamieszkania. Po zakończeniu otrzymasz urzędowe poświadczenie przedłożenia (UPP) na skrzynkę ePUAP.
Po sprzedaży samochodu należy koniecznie skontaktować się z towarzystwem ubezpieczeniowym, z którym zawarto umowę na ubezpieczenie OC, bez względu na to, ile czasu pozostało do zakończenia tej umowy.
Czy sprzedający otrzyma zwrot składki za niewykorzystany okres? Tylko w przypadku, gdy nabywca wypowie umowę, co rzadko się zdarza. Ubezpieczyciel powinien otrzymać od nas dane nowego właściciela oraz skan lub zdjęcie umowy w ciągu maksymalnie 14 dni od daty sprzedaży. Formalności można załatwić w biurze ubezpieczyciela, wysyłając dokumenty pocztą lub drogą elektroniczną. Nieprzekazanie tych informacji do ubezpieczyciela oznacza, że nadal będziemy odpowiedzialni za zapłatę składki oraz wszelkie ewentualne zdarzenia związane z naszym byłym pojazdem.