Usuwanie hałasów z auta
Wiele samochodów dopada w pewnym czasie plaga niechcianych hałasów. Większość pisków czy trzasków można wykryć i usunąć.
Gdy samochód zaczyna trzeszczeć przy pokonywaniu każdej nierówności mamy wrażenie, że zaraz się rozpadnie. Otaczające nas zewsząd trzaski i skrzypienia wcale nie muszą jednak oznaczać, iż nasze auto zaraz rozleci się na kawałki. W każdym pojeździe jest całkiem sporo miejsc, które potrafią generować nieprzyjemne dźwięki i czasami wystarcza po prostu bliższe przyjrzenie się pewnym newralgicznym punktom, aby wykryć tych niechcianych towarzyszy podróży.
Zanim zaczniemy rozkręcać samochód, ustalmy skąd dochodzą hałasy: czy z wnętrza auta, czy też może z komory silnika lub z okolic podwozia. Istotne jest też określenie, czy są one zawiązane z jazdą samochodu, samą pracą silnika, czy też może z pokonywaniem nierówności. Te wstępne ustalenia pozwolą potem skutecznie zawęzić krąg poszukiwań. Nie chodzi przecież o to, aby dla jednego pisku demontować całe auto na drobne kawałki.
Stuki dochodzące z tylnej części wnętrza, słyszalne na przykład na wybojach
Powód: nieumocowane klucze, podnośnik, lub koło zapasowe w bagażniku.
Jak to usunąć? Umocować elementy, Czasami można też przed mocowaniem podłożyć kawałek gumy, aby elementy nie miały bezpośredniego kontaktu z nadwoziem.
Piszczenie podczas wciskania pedału sprzęgła
Powód: Nieprzyjemny odgłos wydaje mocowanie pedału lub jego sprężyna powrotna.
Jak to usunąć? Spryskać silikonem w spreju lub preparatem typu WD-40.
Skrzypienia plastików lub samej tablicy przyrządów
Powód: w niektórych modelach (np. Łada, starsze Fiaty) tablica skrzypi "od nowości". Czasami skrzypieć mogą poluzowane kanały wentylacyjne w jej wnętrzu.
Jak to usunąć? To trudne zadanie. Czasami wymaga demontażu tablicy przyrządów. Zdejmując lub dokręcając kolejne elementy musimy zlokalizować źródło. Jeżeli powodem jest ocieranie plastików o siebie lub o nadwozie, to można próbować podklejać je np. filcem lub taśmą izolacyjną z "meszkiem".
Stuki z drzwi, słyszalne na nierównościach
Powód: takie stuki często powodowane są przez uderzanie wiązki przewodów o blachę nadwozia (np. drzwi).
Jak to usunąć? umocować wiązkę lub okleić jej fragment cienką gąbką.
Trzeszczenie foteli
Powód: zwykle źródło tkwi w elementach sprężystych foteli, prowadnicach lub mechanizmie regulacyjnym.
Jak to usunąć? Warto przesmarować prowadnice i prysnąć sprejem silikonowym lub preparatem typu WD-40 do mechanizmu regulacji. Czasami jednak konieczna jest kompletna rozbiórka foteli. Nie polecamy robić tego we własnym zakresie.
Brzęczące boczki drzwiowe podczas słuchania radia
Powód: rezonans plastików wywołany pracą głośników.
Jak to usunąć? Podkleić boczki matą tłumiącą lub matą bitumiczną do izolacji temicznej kominów (dostępne w marketach budowlanych).
Trzaski do chodzące z drzwi (w okolicach zamków)
Powód: rezultat wzajemnych ruchów zamka drzwi i rygla.
Jak to usunąć? Spryskać zamki sprejem silikonowym.
Piski z okolic drzwi, słyszalne na nierównościach
Powód: pisk gumy uszczelek.
Jak to usunąć? Spryskać uszczelki preparatem konserwującym, sprejem silikonowym lub pokryć wazeliną.
Świszczenie podczas jazdy, szczególnie przy większych prędkościach
Powód: nieszczelność uszczelek na słupku "A" lub szyberdachu.
Jak to usunąć? Skontrolować uszczelki i w razie potrzeby wymienić, ewentualnie wyregulować zamek w celu poprawy przylegania drzwi do nadwozia. Sprawdzić domykanie szyberdachu.
Piszczenie podczas pracy silnika, zmieniające się wraz z obrotami
Powód: hałasować może łożysko któregoś agregatu, jak na przykład pompa wodna, alternator czy sprężarka klimatyzacji. Najczęściej źródło da się zlokalizować na słuch, czasami niezbędne jest jednak kolejne demontowanie pasków klinowych, aby ustalić o który element chodzi.
Jak to usunąć? Piszczące łożysko trzeba bezwzględnie wymienić, gdyż jego zatarcie może spowodować zerwanie paska. To, niestety, zadanie dla mechanika.
Szum występujący po wciśnięciu pedału sprzęgła
Powód: zużyte łożysko wyciskowe sprzęgła.
Jak to usunąć? Konieczna wymiana, wiążąca się niestety z demontażem skrzyni biegów.
Szum zanikający po wciśnięciu pedału sprzęgła
Powód: zużycie łożyska skrzyni biegów lub zbyt niski poziom oleju.
Jak to usunąć? Jeżeli nie pomoże uzupełnienie oleju - konieczna naprawa skrzyni biegów.
Głuche łupnięcia przy zmianie obciążenia (np. przy dodawaniu i ujmowaniu gazu podczas jazdy)
Powód: poluzowane lub zużyte elementy mocowania zespołu napędowego (tzw. łapy).
Jak to usunąć? Należy dokręcić lub wymienić mocowania silnika i skrzyni biegów. Zadanie dla mechanika.
Cykanie słyszalne przy podniesionej masce i pracy silnika na wolnych obrotach
Powód: jest to normalny odgłos pracy wtryskiwaczy.
Miarowe stukanie słyszalne we wnętrzu auta pod czas pracy na wolnych obrotach
Powód: zbyt duże luzy zaworowe lub zużyte popychacze hydrauliczne zaworów.
Jak to usunąć? Wyregulować luzy lub wymienić zużyte popychacze hydrauliczne na nowe. Czasami powodem głośnej pracy popychaczy może być zbyt niski poziom oleju silnikowego. Preparatów wyciszających nie polecamy.
Basowy pomruk lub furkanie wzmagające się po dodaniu gazu. Czasami też nieprzyjemny rezonans we wnętrzu
Powód: wydmuchy z nieszczelnego układu wydechowego.
Jak to usunąć? Naprawić układ wydechowy (np. zaspawać dziurę).
Metaliczne rzężenie, słyszalne tylko w pewnym zakresie obrotów silnika
Powód: rezonans poluzowanych osłon katalizatora lub ewentualnie osłon wydechu.
Jak to usunąć? Czasami można poprawić mocowanie osłon, nieraz niezbędna jest jednak wymiana skorodowanych elementów wydechu. Aby zweryfikować źródło, można wykorzystać kanał i przyciskając, poprzez grubą roboczą rękawicę, kolejne elementy sprawdzać, kiedy hałas zaniknie.
Łopotanie (furkotanie) spod auta, słyszalne szczególnie przy wyższych prędkościach
Powód: poluzowana plastikowa osłona silnika.
Jak to usunąć? Dokręcić osłonę.
Stuki (nie z zawieszenia) słyszalne na dużych wybojach
Powód: poluzowane lub przekorodowane wieszaki wydechu mogą powodować, że układ wydechowy uderza o podwozie.
Jak to usunąć? Poprawić mocowanie wydechu.
Huczenie wzmagające się w trakcie zakrętów w jedną stronę i uciszające przy pokonywaniu łuków w drugim kierunku
Powód: zużyte łożysko koła.
Jak to usunąć? Wymienić łożysko - to zadanie dla mechanika.
Stuki na nierównościach
Powód: zużyte silentbloki (tuleje gumowo-metalowe) wahaczy lub łączniki stabilizatora.
Jak to usunąć? Wymienić uszkodzone elementy. W przypadku wahaczy czasami możliwa jest wymiana samych tulei.
Trzeszczenie towarzyszące ruchom zawieszenia
Powód: może to być pęknięta sprężyna zawieszenia. Wtedy często towarzyszy temu obniżenie auta przy danej stronie zawieszenia.
Jak to usunąć? Wymienić sprężyny (zawsze dwie w tej samej osi).
Piszczenie hamulców
Powód: drgania wysokiej częstotliwości powodowane przez klocki hamulcowe (najczęściej kiepskiej jakości).
Jak to usunąć? Należy wymienić klocki lub posmarować ich tylne strony specjalna pastą tłumiącą drgania, dedykowaną do tego celu.
Skrzypienie słyszalne pod czas kręcenia kierownicą
Powód: zatarcie górnego łożyska kolumny resorującej McPhersona.
Jak to usunąć? Wymienić uszkodzone łożysko. Konieczny demontaż całej kolumny zawieszenia.
Buczenie słyszalne podczas jazdy o tonie zmieniającym się wraz z prędkością
Powód: nierównomierne zużycie opon. Najczęściej jest to tzw. wyząbkowanie bieżnika, spowodowane geometrią zawieszenia.
Jak to usunąć? Przy mocniejszym zużyciu konieczna jest zwykle wymiana opon. Przyczynę czasami da się usunąć poprzez ustawienie właściwej geometrii zawieszenia (na przykład zlikwidowanie luzów), ale w niektórych modelach skłonność do ząbkowania opon wynika z fabrycznej geometrii i nie ma na to rady (np. Opel Vectra III).
Marcin Klonowski