Uciążliwe zabrudzenia – tanie i skuteczne sposoby na ich usuwanie
Żywica, asfalt, smar – przy takich zabrudzeniach nie pomagają szampon ani mydło. Ale są sposoby, by je usunąć.
Samochód to nierzadko "drugi dom" i zdarzają się w nim różne sytuacje, które pozostawiają po sobie uciążliwe zabrudzenia - czy to spowodowane chorobą lokomocyjną, przewożeniem materiałów budowlanych, czy niefachowym czyszczeniem.
Niektórych plam nie da się pozbyć ani standardową chemią, ani nawet wizytą na myjni.
W wielu przypadkach pomagają właśnie domowe sposoby usuwania zabrudzeń.
W skutecznym czyszczeniu tekstylnej tapicerki i wykładziny przydaje się benzyna ekstrakcyjna. Do usuwania plam po mleku lub wymiotach przydaje się ocet albo soda oczyszczona. Aby pozbyć się ich nieprzyjemnego zapachu, warto rozsypać na noc zmieloną kawę lub skorzystać z ozonowania.
Zwykły detergent do prania z ciepłą wodą i octem sprawdzi się też przy czyszczeniu pasów bezpieczeństwa (najlepiej użyć do tego szczotki).
Do usuwania sierści przydają się rolki do ubrań lub taśma samoprzylepna, a śladów długopisu - spirytus.
Przy czyszczeniu lakieru i tworzyw sztucznych pomocne okazują się pasty polerskie (w przypadku rys) oraz środki do usuwania smoły i żywicy.
Alternatywnie żywicę z karoserii można usuwać terpentyną. Wiele zabrudzeń, np. ślady po owadach, da się usunąć glinką do lakieru.
Sprzymierzeńcem w walce z brudem nagromadzonym np. wtedy, gdy auto parkuje pod gołym niebem, jest uniwersalny środek czyszczący APC.
Należy jednak pamiętać, by zarówno w przypadku APC, jak i innej agresywnej chemii używać gumowych rękawiczek oraz szmatek z mikrofibry - zmywaki i gąbki rysują powierzchnię. Nie wolno stosować najtańszych past lekkościernych, ponieważ i one w praktyce generują mnóstwo zarysowań.
BRUDNE ELEMENTY METALOWE
W tym przypadku skuteczne będą specjalne pasty do czyszczenia metalu (koszt 15-20 zł). Można używać ich do ozdobnych listew progowych, końcówek układu wydechowego, metalowych nakładek na pedały oraz polerowanych rantów felg. Metal warto później zabezpieczyć woskiem, choćby w płynie.
ODBARWIENIA, SMOŁA, ASFALT, KLEJ
Tu pomogą:
- odbarwienia lakieru: środek do polerowania (np. Meguiar's UC, cena ok. 50 zł)
- środek do usuwania smoły (ok. 20 zł)
- glinka (fot., ok. 40 zł)
Środek do usuwania smoły przyda się też do usunięcia resztek kleju po naklejkach lub folii przyciemniającej.
ŚLADY ŻYWICY NA LAKIERZE
Poza specjalną chemią można usunąć je:
- benzyną ekstrakcyjną
- terpentyną
Działanie terpentyny na lakier lepiej jednak sprawdzić w mało widocznym miejscu. Nie wolno trzeć lakieru gąbką.
BRUD NA PLASTIKACH WEWNĄTRZ
W przypadku wieloletniego osadu na tworzywach w kabinie warto użyć szczotki i:
- APC (uniwersalny środek czyszczący)
- rozcieńczonego płynu do naczyń
- pianki do czyszczenia sprzętu komputerowego
CZYSZCZENIE SKÓRY
Tu pomocne będą tzw. cleanery. Oferują je m.in. firmy Colourlock, Gliptone (droższe) oraz Tenzi i K2 (tańsze). Po czyszczeniu skórę należy zaimpregnować odżywką. Nie używać mydła.
ZABRUDZENIA NA PLASTIKACH ZEWNĘTRZNYCH
Do polerowania tworzyw (np. porysowanych lub brudnych zderzaków, lamp, plastikowych szybek, okładzin w kabinie) przydają się:
- specjalne pasty do tworzyw sztucznych (np. Meguiar's PlastX)
- pasty do polerowania lakieru
- zestawy do polerowania lamp
CZYSZCZENIE TAPICERKI
Tu pomocne okazują się:
- benzyna ekstrakcyjna
- roztwór octu
Czyszczenie należy przeprowadzać w przewiewnym miejscu; warto sprawdzić działanie środków na niewidocznym fragmencie tapicerki.
BRUD NA PROFILACH KAROSERII
W tym przypadku najlepiej sprawdza się uniwersalny środek czyszczący (APC) oraz pędzelek. Ten sam zestaw pomoże także usunąć brud z felg oraz pedałów i innych gumowych okładzin. APC najlepiej stosować rozcieńczony w ciepłej wodzie - zaczynając od proporcji 1:10. Cena: ok. 20 zł.
Jednym z "najtrudniejszych" zabrudzeń spotykanych w samochodzie są ślady opon na skórzanej tapicerce - niestety często nieusuwalne. W takim przypadku ratunkiem pozostaje odtłuszczenie i lakierowanie skóry. Z tego względu ogumienie we wnętrzu auta zawsze należy przewozić w workach ochronnych.
Tekst: Marcin Sobolewski, zdjęcia: archiwum; "Motor" 43/2018
Mycie samochodu. Jak nie uszkodzić auta przy myciu bezdotykowym – PORADY