Twój samochód może mieć legalny antyradar. Oto, jak go używać
Przekroczenie prędkości, umówmy się, zdarza się prawie każdemu, niestety zwykle świadomie. Żeby walczyć z tym drogowym grzechem można wykorzystać jeden z elementów, w który wyposażone jest wiele współczesnych aut.
Spis treści:
Przekraczanie dozwolonej prędkości to na polskich drogach problem nagminny - w tym miejscu nie będziemy podnosić dyskusji (którą gdzie indziej warto podnieść) o liczbie i sensowności znaków, których jest po prostu za dużo i często są one niedostosowane do infrastruktury. Jednak przepisy to przepisy, a mandaty, jak wiadomo, stały się ostatnio drogą przyjemnością. Tym kierowcom, którzy chcą zwalczyć pokusę przekraczania prędkości można polecić legalny "antyradar", który często jest dostępny jako fabryczne wyposażenie samochodu. Przypomnijmy bowiem, że urządzenia zwane antyradarami nie są w Polsce dopuszczone do użytku. O czym mowa?
Ogranicznik prędkości - jak działa?
Funkcja ogranicznika prędkości, w bardziej zaawansowanej formie nazywana też inteligentnym ogranicznikiem prędkości (ISA), pozwala ustawić kierowcy górną granicę prędkości. Np. jeżdżąc po mieście można ustawić 50 czy 55 km/h w ten sposób zmniejszając ryzyko mandatu. Speed limiter zwykle jest obsługiwany tymi samymi przyciskami, co tempomat, bo też najczęściej jest on z tempomatem powiązany. Jednak jego działanie nie polega na utrzymywaniu zadanej prędkości. Są jednak na drodze sytuacje, w których konieczne jest nagłe przyspieszenie, które może wiązać się z przekroczeniem zadanej prędkości. Zdecydowane wciśnięcie pedału gazu dezaktywuje ogranicznik prędkości, więc kierowca ma zawsze pełną kontrolę nad samochodem.
ISA, czyli obowiązkowe wyposażenie samochodu
Od 6 lipca 2022 roku wszystkie nowo homologowane na terenie UE pojazdu muszą być wyposażone w system ISA, czyli inteligentny ogranicznik prędkości. Stanie się on obowiązkowy także w autach ze starszą homologacją od 7 lipca 2024 roku. Działa on zwykle w formie pasywnej, to znaczy odpowiednią ikonką lub dźwiękiem ostrzega kierowcę o tym, że przekracza prędkość. System można wyłączyć, ale aktywuje się on za każdym razem po ponownym uruchomieniu silnika.
W wersji aktywnej nie pozwala przekroczyć prędkości, ale wciąż możliwa jest jego dezaktywacja (poprzez mocne wciśnięcie pedału gazu). W niektórych autach system "utwardza" pedał gazu informując kierowcę i utrudniając mu dalsze przyspieszanie. Głosy krytyki, jakie spadają na system dotyczą zwykle tego, że kamera odczytująca znaki robi to błędnie lub dane, które pobiera system z nawigacji są nieaktualne. Dlatego też działanie systemu ISA jest monitorowane (anonimowo - nie chodzi o karanie kierowców za przekraczanie prędkości), aby zwiększyć jego skuteczność w przyszłości.
Mandaty za przekroczenie prędkości
Każdy sposób na to, by jeździć bezpieczniej i nie płacić mandatów jest dobry - znam kierowców, którzy szczególnie chętnie korzystają z tego systemu za granicą, choć coraz częściej jest on używany także w Polsce. Przypomnijmy, że mandaty za przekroczenie prędkości w naszym kraju oraz liczba punktów wzrosła i wynoszą one odpowiednio:
- do 10 km/h - mandat 50 zł i 1 punkt karny,
- 11-15 km/h - mandat 100 zł i 2 punkty karne,
- 16-20 km/h - mandat 200 zł i 3 punkty karne,
- 21-25 km/h - mandat 300 zł i 5 punktów karnych,
- 26-30 km/h - mandat 400 zł i 7 punktów karnych,
- 31-40 km/h - mandat 800 zł i 9 punktów karnych,
- 41-50 km/h - mandat 1000 zł i 11 punktów karnych,
- 51-60 km/h - mandat 1500 zł i 13 punktów karnych,
- 61-70 km/h - mandat 2000 zł i 14 punktów karnych,
- 71 km/h i więcej - mandat 2500 zł i 15 punktów karnych.
Wysokość mandatu za przekroczenie prędkości w przypadku recydywy:
- 31-40 km/h - mandat 1600 zł i 9 punktów karnych,
- 41-50 km/h - mandat 2000 zł i 11 punktów karnych,
- 51-60 km/h - mandat 3000 zł i 13 punktów karnych,
- 61-70 km/h - mandat 4000 zł i 14 punktów karnych,
- 71 km/h i więcej - mandat 5000 zł i 15 punktów karnych.