Trzy miliony aut z LPG nie wyjadą na drogi? Ministerstwo wyjaśnia
Dotychczasowe świadectwa homologacji montażu instalacji gazowych zachowają ważność, a nowo projektowana ścieżka jej uzyskania funkcjonować ma równocześnie z obecną. Resort infrastruktury ustosunkował się do zarzutów dotyczących planowanych zmian w sposobie homologowania instalacji LPG. Oficjalne stanowisko brzmi obiecująco.
Ministerstwo Infrastruktury odniosło się do interpelacji nr 27286 posłów: Mieczysława Baszko, Grzegorza Piechowiaka oraz Anny Dąbrowskiej-Banaszek w sprawie ustawy o systemach homologacji pojazdów oraz ich wyposażenia. Chodziło o budzące skrajne emocje homologacje sposobu montażu instalacji gazowych. Zdaniem autorów interpelacji - przygotowywane przepisy, które miałyby zacząć obowiązywać od 1 stycznia 2022, wymuszają ponowne homologowanie użytkowanych już przez kierowców instalacji.
W treści interpelacji można było przeczytać m.in., że: "proponowane przez Transportowy Dozór Techniczny zapisy spowodują, iż do każdego modelu samochodu, każdego rodzaju silnika potrzebna będzie nowa homologacja do zamontowanej już instalacji LPG, zgodna z regulaminem 115 EKG ONZ". Parlamentarzyści ostrzegali ponadto, że:
Sejmowy dokument wystarczył, by w mediach pojawiły się chwytliwe tytuły ostrzegające, że od 1 stycznia przyszłego roku blisko 3 mln wyposażonych w instalacje gazowe polskich samochodów nie będzie mogło legalnie wyjechać na drogi. Obawy kierowców żywo zainteresowanych konsekwencjami planowanych zmian rozwiewa Rafał Weber - podsekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury. W opinii resortu zarzuty stawiane przez autorów interpelacji są "nieprawdziwe", pozbawione podstaw i "wprowadzają dezorientację". Mają też podważać intencję projektodawcy, którą jest m.in. "wyjście naprzeciw postępowi technologicznemu i rynkowi gazu w Polsce".
Mówiąc wprost - żadne z wydanych już homologacji nie stracą ważności, a projektowana ścieżka jej uzyskania funkcjonować ma razem z dotychczasową. Oznacza to, że kierowcy aut wyposażonych w instalacje gazowe nie mają żadnych powodów do obaw. Nie ma też mowy o "narzucaniu żadnych nowych obowiązków" firmom posiadającym już świadectwa homologacji sposobu montażu instalacji przystosowujących dany typ pojazdu do zasilania gazem.
"Przepisy zawarte w projekcie ustawy o systemach homologacji pojazdów oraz ich wyposażenia UC80, w odniesieniu do procedur homologacji dodatkowych układów zasilania pojazdów paliwem gazowym, po pierwsze zachowują aktualny krajowy system homologacji w tym zakresie, a jednocześnie wprowadzają w odniesieniu do zainteresowanych podmiotów dodatkową - opcjonalną krajową ścieżkę uzyskania homologacji poprzez tryb przewidziany w regulaminie ONZ nr 115.
Obie krajowe ścieżki (obecna oraz nowoprojektowana) będą funkcjonować równolegle. Ich wybór należy do podmiotów chcących dokonywać takich instalacji w pojazdach, wobec czego podnoszone zarzuty dotyczące negatywnych skutków wprowadzenia zapisów ustawy na przedsiębiorców są niezasadne, i nie znajdują odzwierciedlenia w zapisach przedmiotowego projektu. Zarzuty te są nieprawdziwe i wprowadzają dezorientację, a także podważają intencję projektodawcy, którą jest m.in. wyjście naprzeciw postępowi technologicznemu i rynkowi gazu w Polsce. Obie krajowe ścieżki (obecna oraz nowoprojektowana) będą funkcjonować równolegle. Ich wybór należy do podmiotów chcących dokonywać takich instalacji w pojazdach, wobec czego pozbawianie uczestników ruchu drogowego możliwości wyjazdu na drogi, w ogóle nie ma i nie będzie mieć miejsca.
Należy podkreślić, że ścieżka uzyskania homologacji w projekcie ustawy UC80 pozostaje niezmieniona i nie ma tu mowy o narzucaniu jakichkolwiek nowych obowiązków, które są przecież spełniane od lat przez podmioty posiadające już świadectwa homologacji sposobu montażu instalacji przystosowujących dany typ pojazdu do zasilania gazem. W związku z tym podniesiony argument o stratach finansowych, na jakie narażone byłyby krajowe podmioty wykonujące działalność w zakresie doposażania pojazdów w instalacje gazowe jest nieprawdziwy i bezpodstawny.
Przepisy przejściowe w odniesieniu do wydanych dokumentów homologacyjnych, w tym również ważności wydanych świadectw homologacji sposobu montażu instalacji przystosowujących dany typ pojazdu do zasilania gazem przewidują zachowanie ważności tych dokumentów. W związku z tym, dotychczasowe nabyte prawa wynikające z posiadania świadectwa homologacji zostaną zachowane przez każdy podmiot, który takie świadectwo homologacji posiada."