To będzie tydzień zaparowanych szyb. Jak pozbyć się tego problemu?
Przed nami deszczowy tydzień. Kierowcy znów będą narzekać na zaparowane szyby. A jest kilka sposobów, by zażegnać ten problem.
Naturalne zjawisko powstające w wyniku różnicy temperatur potrafi mocno uprzykrzyć życie właścicielom nie tylko starszych aut. Problemy pojawiają się nawet w nowych samochodach. Warto wiedzieć, co należy sprawdzić, żeby ułatwić sobie życie.
Najszybszym sposobem na pozbycie się zaparowanej szyby przedniej to włączenie nawiewu w stronę szyby. Warto pamiętać o tym, żeby przełączyć obieg powietrza na zamknięty. Cyrkulujące powietrze szybciej się nagrzeje, a tym samym osuszy. W samochodach wyposażonych w klimatyzację, która osusza powietrze, działa to bardzo sprawnie.
Duży udział w skutecznym pozbyciu się wilgoci z szyb ma filtr kabinowy - warto dbać o jego regularną wymianę. Szczególnie w starszych samochodach, gdzie przez kilka lat mógł pozostać nieruszony. Zapchany filtr ogranicza przepływ powietrza, a tym samym wentylacja w kabinie może ułatwiać gromadzenie się wilgoci.
Warto przy okazji zajrzeć do podszybia. Przyczyną kłopotów mogą być odpływy zapychane przez pył i liście. Woda zatrzymuje się wtedy w kanałach odprowadzających i przenika do wnętrza.
Eksperci rekomendują wymianę filtra kabinowego co najmniej raz w roku lub po przejechaniu 15 tys. km. Sprawny filtr zapobiega parowaniu szyb, a także chroni kierowcę i pasażerów od szkodliwych pyłów i alergenów.
Bardzo często dywaniki odpowiadają za wilgoć we wnętrzu samochodu. Przed zimą powinniśmy zmienić dywaniki materiałowe na gumowe, a wiosną powinniśmy pamiętać o ich zamianie. Dywaniki materiałowe potrafią kumulować w sobie wodę przez co w kabinie utrzymuje się wilgoć.
Dywaniki gumowe nie wciągają wody, a pozbycie się jej zajmuje kilkanaście sekund. Kluczową sprawą zimą jest dokładne otrzepanie butów ze śniegu zanim wsiądziemy do samochodu. W innym wypadku po kilku minutach zrobi się kałuża, z której będzie parować woda.
W starszych pojazdach przyczyną gromadzenia się wilgoci mogą powodować niesprawne uszczelki drzwi, klapy bagażnika lub szyberdachu. Jednak największe znaczenie ma po prostu... czystość szyb. Warto regularnie czyścić je na zewnątrz, ale także od wewnątrz. Na brudnej szybie łatwiej osadza się wilgoć.
Gdy powyższe metody nie zadziałają, polecamy instalację pochłaniacza wilgoci. Można wykonać go samodzielnie - wystarczy woreczek wypełniony solą, ryżem lub żwirkiem dla kota.
Na rynku są dostępne kosmetyki do samochodów, które zapobiegają parowaniu szyb. Można je kupić na większości stacji, ale można to zrobić również metodą domową. Wystarczy sięgnąć po piankę do golenia.
Wystarczy wetrzeć w szybę niewielką ilość kosmetyku, a następnie dobrze wytrzeć i osuszyć szybę. Efekt powinien utrzymywać się przez kilka tygodni.