Ten nawyk demoluje skrzynię biegów, a robią tak prawie wszyscy
Każdy kierowca ma jakiś nawyk, który z pozoru wydaje się niegroźny i nieszkodliwy, jednak w dłuższej perspektywie może doprowadzić na przykład do uszkodzenia samochodu. Jednym z takich nawyków jest notoryczne trzymanie ręki na lewarku zmiany biegów. Wiedziałeś, że może doprowadzić do awarii skrzyni biegów?
Trzymanie ręki na lewarku zmiany biegów to jeden z nawyków, który ma bardzo wielu kierowców. Pomijając fakt trzymania kierownicy jedną ręką, co nie jest najlepszym pomysłem pod względem bezpieczeństwa, trzymanie ręki na dźwigni zmiany biegów może mieć też konsekwencje dla samochodu. Oto co o takim nawyku sądzą eksperci:
Mimowolne obciążenie lewarka dłonią jest szkodliwe, bowiem mechanizm zmiany biegów nie jest przystosowany do pracy pod ciągłym obciążeniem. Wystarczy niewielki nacisk na lewarek, a po dłuższym czasie wizyta w serwisie i kosztowana naprawa może być nieunikniona.
Temat trzymania dłoni na lewarku mamy już załatwiony - najlepiej w ogóle tego nie robić, żeby nie uszkodzić skrzyni, a jeśli już musimy, pilnować aby dłoń leżała swobodnie i nie naciskała na skrzynię w żadnym kierunku. To wyjątkowo trudne dlatego zalecamy całkowicie zaniechać kładzenia dłoni na dźwigni. Jest też kilka innych zasad, których warto trzymać się by wydłużyć życie skrzyni biegów, sprzęgła i mechanizmu zmiany przełożeń w manualnej skrzyni biegów:
- biegi najlepiej zmieniać delikatnie i precyzyjnie. Agresywna i szybka zmiana biegów skraca czas na synchronizację biegu, co powoduje, że siła potrzebna do synchronizacji rośnie do kwadratu. Mechanicy wspominają, że zmiana biegu nie powinna trwać krócej niż pół sekundy.
- jada na zbyt niskich obrotach może powodować szarpanie skrzyni biegów i mikrouszkodzenia, które z czasem mogą doprowadzić do uszkodzenia sprzęgła i skrzyni
- zbyt gwałtowne puszczanie sprzęgła również wpływa negatywnie na stan tego podzespołu - sprzęgło zużywa się szybciej, a wyraźne szarpnięcie może też uszkodzić skrzynię biegów
- za wolne puszczanie sprzęgła także nie wpływa dobrze na jego stan. W połączeniu z podwyższonymi obrotami (np. podczas ruszania) może doprowadzić do ślizgania się i w efekcie przypalenia sprzęgła, któremu towarzyszy bardzo specyficzny zapach.
- Przełączanie na wsteczny bieg powinno odbywać się po całkowitym zatrzymaniu auta. Zapinanie wstecznego podczas nawet powolnego toczenia się może doprowadzić do uszkodzenia kół zębatych skrzyni
- Trzymanie nogi na pedale sprzęgła i delikatny nacisk pod ciężarem stopy również może doprowadzić do jego przyspieszonego zużycia. Powoduje to dosunięcie łożyska wyciskowego do sprężyny talerzowej i jego ciągłą pracę, co w efekcie może doprowadzić do zużycia łożyska a nawet tarcz. Sprzęgło powinno być używane tylko w momencie zmiany biegów lub ruszania i tylko krótkotrwale.
- Podobnie jak w przypadku skrzyni manualnej bieg wsteczny, czyli tryb R wrzucaj tylko po całkowitym zatrzymaniu auta.
- Nie przełączaj skrzyni z trybu D na tryb N podczas stania lub toczenia się w korku, a także dotaczania się do skrzyżowania - to powoduje że skrzynia pracuje wtedy na sucho i może się przegrzewać.
- po zatrzymaniu samochodu najpierw zaciągnij hamulec ręczny, a dopiero później przestaw skrzynię w tryb P. Zapobiegniesz w ten sposób opieraniu się całego ciężaru auta na trybach skrzyni i ich zużyciu.
Złe nawyki to wróg każdego kierowcy, ale warto z nimi walczyć, aby później nie zdziwić się kiedy dostaniemy fakturę od mechanika. Wprowadzenie kilku korekt w codziennych przyzwyczajeniach podczas jazdy może znacząco wydłużyć żywotność podzespołów samochodu.
***