Te nawyki są zabójcze dla skrzyni biegów. Większość kierowców i tak je powiela

Aktualizacja
Wiele nawyków kierowców szkodzi skrzyniom biegów - zarówno manualnym, jak i automatycznym
Wiele nawyków kierowców szkodzi skrzyniom biegów - zarówno manualnym, jak i automatycznym123RF/PICSEL
Opieranie ręki sprawia, że wodziki naciskają na przesuwkę biegu, który jest włączony. To powoduje zarówno przyspieszone zużycie widełek wybieraka, jak i samej przesuwki. Ponadto drgania pochodzące z przekładni przenoszą się na tzw. zewnętrzny mechanizm wybierania biegów, który dostaje luzów.

W jaki sposób uniknąć awarii skrzyni biegów?

W jaki sposób można przedłużyć żywotność skrzyni biegów?

  • Nie trzymaj nogi na pedale sprzęgła. Mechanizm powstawania usterki jest tu podobny jak przy trzymaniu ręki na lewarku biegów. W przypadku sprzęgła powoduje to dosunięcie łożyska wyciskowego do sprężyny talerzowej i jego ciągłą pracę. Przy wysprzęgniku centralnym samo łożysko może kosztować 800 zł. Pedał sprzęgła służy wyłącznie do "krótkotrwałego użycia".
  • Delikatnie puszczaj pedał sprzęgła. To szczególnie istotne w modelach z dwumasowym kołem zamachowym. Jego trwałość bardzo się skraca, gdy kierowca przyspiesza zwalnianie pedału w końcowej fazie ruchu stopy. Wielu kierowców robi ten błąd bezwiednie. Tymczasem powoduje to uderzanie obu mas koła o siebie i przeciążanie sprężyn wewnętrznych. W autach z kołem dwumasowym puszczaj pedał sprzęgła nieco wolniej.
  • Przełączaj się między D, R oraz P tylko na postoju. To dotyczy z kolei skrzyń automatycznych. Wrzucanie wstecznego podczas toczenia się auta do przodu (nawet powolnego) nie służy skrzyni ręcznej, ale automatyczną wręcz wykańcza. Absolutnie nie wolno tego robić. Koniecznie trzeba całkowicie się zatrzymać przed zmianą kierunku jazdy, jak też przed wybraniem trybu parkingowego P.
Niektóre elektroniczne wybieraki skrzyń biegów mają nawet kształt zachęcający do opierania na nich ręki - w ich przypadku nie grozi to żadną awarią
Niektóre elektroniczne wybieraki skrzyń biegów mają nawet kształt zachęcający do opierania na nich ręki - w ich przypadku nie grozi to żadną awariąINTERIA.PL
Do dźwigni skrzyni manualnej powinniśmy sięgać wyłącznie podczas zmiany przełożeń
Do dźwigni skrzyni manualnej powinniśmy sięgać wyłącznie podczas zmiany przełożeńINTERIA.PL
Moto Flesz - odcinek 72. O elektryku z zasięgiem ponad 1000 km i nowych przepisach dla kierowców w UEINTERIA.PL
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?