Te nawyki są zabójcze dla skrzyni biegów. Większość kierowców i tak je powiela

Kierowcy, szczególnie ci z dłuższym stażem, często kierują się w czasie jazdy różnymi nawykami i przyzwyczajeniami. Te niestety rzadko pochodzą od instruktorów techniki jazdy, przez co bywają groźne, także dla kondycji naszego samochodu.

Jednym z najczęściej spotykanych złych nawyków wśród kierowców, jest niewłaściwe operowanie skrzynią biegów. Popularnym, a mającym poważne skutki, grzechem, jest na przykład trzymanie dłoni na dźwigni biegów. Dlaczego? Oddajmy głos ekspertowi:

Jasno z tego wynika, że mechanizm nie jest przystosowany do pracy pod ciągłym obciążeniem., dlatego lewarka zmiany biegów dotykamy tylko na czas zmiany biegu. Dotyczy to zarówno skrzyń manualnych, jak i przekładni automatycznych. Teoretycznie wyjątkiem od tej reguły, są automaty z elektronicznym wybierakiem - ponieważ nie jest on fizycznie połączony ze skrzynią, trzymanie na nim ręki nie wpływa negatywnie na żaden podzespoły.

Reklama

W jaki sposób uniknąć awarii skrzyni biegów?

Podstawową zasadą, pozwalającą uniknąć awarii skrzyni biegów, jest odpowiednia zmiana przełożeń. Należy to robić płynnie i z wyczuciem, bez szarpania i siłowania się, jeśli napotkamy jakiś opór mechanizmu. Jak podkreślają eksperci, wraz ze skracaniem czasu na synchronizację biegu, do kwadratu rośnie wymagana siła synchronizacji. Przełączanie biegów w normalnym tempie i unikanie gwałtownych zmian pozwala wielokrotnie wydłużyć żywotność synchronizatorów, a więc i całej skrzyni. Mechanicy wspominają, że normalna zmiana biegu nie powinna trwać krócej niż pół sekundy.

Oprócz wymienionych nawyków mechanicy doradzają też, by kierowcy pamiętali o kilku dodatkowych rzeczach.

W jaki sposób można przedłużyć żywotność skrzyni biegów?

  • Nie trzymaj nogi na pedale sprzęgła. Mechanizm powstawania usterki jest tu podobny jak przy trzymaniu ręki na lewarku biegów. W przypadku sprzęgła powoduje to dosunięcie łożyska wyciskowego do sprężyny talerzowej i jego ciągłą pracę. Przy wysprzęgniku centralnym samo łożysko może kosztować 800 zł. Pedał sprzęgła służy wyłącznie do "krótkotrwałego użycia".
  • Delikatnie puszczaj pedał sprzęgła. To szczególnie istotne w modelach z dwumasowym kołem zamachowym. Jego trwałość bardzo się skraca, gdy kierowca przyspiesza zwalnianie pedału w końcowej fazie ruchu stopy. Wielu kierowców robi ten błąd bezwiednie. Tymczasem powoduje to uderzanie obu mas koła o siebie i przeciążanie sprężyn wewnętrznych. W autach z kołem dwumasowym puszczaj pedał sprzęgła nieco wolniej.
  • Przełączaj się między D, R oraz P tylko na postoju. To dotyczy z kolei skrzyń automatycznych. Wrzucanie wstecznego podczas toczenia się auta do przodu (nawet powolnego) nie służy skrzyni ręcznej, ale automatyczną wręcz wykańcza. Absolutnie nie wolno tego robić. Koniecznie trzeba całkowicie się zatrzymać przed zmianą kierunku jazdy, jak też przed wybraniem trybu parkingowego P.

Jak widać, czasem wystarczy jedynie drobna korekta przyzwyczajeń, by wydłużyć żywotność niektórych podzespołów. Pamiętajmy, że powyższe porady mechaników można zacząć stosować natychmiast. Właśnie to zalecamy.

***

INTERIA.PL
Dowiedz się więcej na temat: skrzynia biegów
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy