Rozbiegany silnik Diesla to wyrok śmierci dla auta. Jak tego uniknąć?
Rozbiegany silnik Diesla to sytuacja, w której jednostka napędowa zaczyna pracować poza kontrolą, osiągając niebezpiecznie wysokie obroty. Może to doprowadzić do poważnych uszkodzeń silnika, a w większości przypadków do jego całkowitego zniszczenia. Aby zrozumieć, dlaczego tak się dzieje i jak można temu zapobiec, warto poznać podstawowe przyczyny, które powodują tak zwane rozbieganie silnika Diesla.
Rozbiegany silnik Diesla to sytuacja, której ryzyko wystąpienia jest niskie, ale kiedy już się wydarzy, może doprowadzić do całkowitego zniszczenia jednostki napędowej. Aby jej uniknąć, najważniejsze jest zapobieganie - regularna kontrola i przegląd układu napędowego, w tym turbosprężarki, oraz wymiana oleju silnikowego. Niestety jeśli już dojdzie do rozbiegania Diesla najczęściej z silnika nie ma co zbierać - choć gdy kierowca zareaguje odpowiednio szybko, można jednostkę uratować.
Jednym z kluczowych objawów rozbiegania silnika jest gwałtowny i nieoczekiwany wzrost obrotów, często do maksymalnych wartości, które wykraczają poza normy pracy jednostki napędowej. Silnik może wydawać nienaturalne dźwięki, takie jak głośne huczenie czy trzaski, co jest spowodowane nadmiernym przeciążeniem poszczególnych elementów mechanicznych. W takiej sytuacji kierowca nie ma kontroli nad obrotami - próby wyłączenia silnika za pomocą kluczyka często nie przynoszą efektów. Dodatkowym problemem w sytuacji, gdy silnik się rozbiega jest fakt, że z rury wydechowej zaczynają lecieć kłęby niebieskiego lub białego dymu, a obniżeniu poziomu stresu nie służy fakt, że silnik pracuje na bardzo wysokich obrotach.
Rozbieganie Diesla jest szczególnie niebezpieczne dla turbosprężarki. W przypadku jej awarii, olej silnikowy może przedostawać się do układu dolotowego, gdzie jest zasysany do cylindrów i spalany jak paliwo. Z czasem, jeśli sytuacja nie zostanie opanowana (a więc silnik nie zostanie wyłączony), olej zacznie się wyczerpywać, co prowadzi do poważnych uszkodzeń jednostki napędowej z powodu braku odpowiedniego smarowania.
Innym istotnym symptomem, który może sygnalizować nadchodzące problemy z rozbieganiem, jest wyciek oleju z turbosprężarki, odma wydzielająca nadmierną ilość oleju, a także problemy z dymieniem silnika - biały lub niebieski dym wydobywający się z układu wydechowego może być oznaką spalania oleju silnikowego. Należy także zwrócić uwagę na nietypowe zachowanie pedału przyspieszenia, gdyż jego brak reakcji lub nadmierna czułość mogą być sygnałem problemów związanych z rozbieganiem silnika.
Aby uniknąć rozbiegania silnika Diesla, należy przede wszystkim dbać o regularną konserwację i serwisowanie pojazdu. Ważnym elementem profilaktyki jest regularna wymiana oleju silnikowego oraz filtrów, co minimalizuje ryzyko przedostania się oleju do komory spalania. Kluczowe jest również monitorowanie stanu turbosprężarki. W razie jakichkolwiek objawów jej awarii, takich jak zauważalny spadek mocy (obniżenie osiągów), zwiększone zużycie oleju czy niepokojące dźwięki, należy niezwłocznie udać się do serwisu.
Warto również zwrócić uwagę na odmę, która odpowiada za odprowadzanie nadmiaru gazów i powietrza z wnętrza silnika. Niesprawny układ może prowadzić do gromadzenia się oleju w przewodach, a w skrajnych przypadkach - do przedostawania się go do układu dolotowego.
Jeśli mimo podjętych środków ostrożności silnik zaczyna się rozbiegać, istnieje kilka sposobów na próbę jego zatrzymania. Najszybszym i najskuteczniejszym sposobem jest odcięcie dopływu powietrza do silnika. Można to zrobić na przykład poprzez zakrycie wlotu powietrza kawałkiem materiału, choć w przypadku nowoczesnych samochodów dostęp do tego miejsca może być utrudniony. W dodatku pobór powietrza może być tak mocny, że materiał może zostać wciągnięty, co jeszcze pogorszy sytuację. Niektórzy kierowcy próbują także wrzucać najwyższy możliwy bieg i gwałtownie puścić sprzęgło, co może doprowadzić do zdławienia silnika - jednakże ta metoda nie zawsze działa, a w przypadku aut z automatyczną skrzynią biegów jest niemożliwa do wykonania. W dodatku wiąże się ona z wysokim ryzykiem uszkodzenia sprzęgła i skrzyni biegów.
Należy pamiętać, że rozbiegany silnik Diesla to sytuacja skrajnie niebezpieczna. Jeśli nie uda się go zatrzymać w porę, istnieje ryzyko poważnych uszkodzeń mechanicznych, takich jak pęknięcie tłoków, zatarcie wału korbowego czy uszkodzenie turbosprężarki. Może również dojść do całkowitego zniszczenia jednostki napędowej, a nawet pożaru całego auta.