Reklama

Przy jakich obrotach zmieniać biegi? Tak kierowcy psują swoje auta

Sposób, w jaki zmieniamy biegi w samochodzie może bezpośrednio przełożyć się na żywotność wielu podzespołów. Sprawdźmy, jak robić to efektywnie i przy okazji nie zepsuć samochodu.

Często kierowcy zastanawiają się, przy jakich obrotach zmienić bieg. Od kilku lat w nowych samochodach pojawiły się wskaźniki podpowiadające moment zmiany biegów. Wszystko po to, żeby namówić kierowcę do możliwie szybkiego wrzucania najwyższego biegu i jazdę z niskimi obrotami.

Zmiana biegów przy niskich obrotach - częstsze usterki "dwumasy"

Jazda zgodnie z zasadami "ekojazdy", "o kropelce" lub "po taksówkarsku" nie zawsze przynosi wystarczająco dużo korzyści. W krótkiej perspektywie pozwala zaoszczędzić paliwo, ale w dłuższym rozrachunku może być bardzo kosztowna dla właściciela samochodu, ponieważ skraca żywotność jednego z ważnych podzespołów.

Reklama

Przy ekstremalnie niskich obrotach wzrasta poziom drgań, które musi niwelować dwumasowe koło zamachowe. Element ten jest odpowiedzialny m.in. za tłumienie drgań skrętnych wytwarzanych przez silnik. Dławienie silnika poprzez schodzenie na zbyt niskie obroty powoduje, że jednostka zaczyna mocno szarpać, a to może doprowadzić do uszkodzenia sprężyn w kole dwumasowym.

Koszt wymiany tego elementu zależy od modelu - waha się od kilkuset złotych do nawet 7 tysięcy złotych. Oprócz tego może pociągnąć za sobą konieczność wymiany sprzęgła. Wtedy koszt wzrasta o kolejne kilka tysięcy złotych.

Zmiana biegów przy niskich obrotach - zabójcze spalanie superstukowe

Jazda z niskimi obrotami silnika może doprowadzić do zjawiska spalania superstukowego. Dotyczy ono przede wszystkim turbodoładowanych silników benzynowych o niewielkich pojemnościach, wyposażonych w układ bezpośredniego wtrysku paliwa.

Zjawisko jest nazywane również przedwczesnym zapłonem przy niskich prędkościach obrotowych (ang. low-speed pre-ignition - LSPI). Pojawia się przy niskich obrotach i wysokim obciążeniu silnika, a wpływa destrukcyjnie na mechanizm korbowo-tłokowy silnika. Rachunek za wymianę elementów i remont silnika może wynieść od kilku do kilkunastu tysięcy złotych.

Przy jakich obrotach można zmieniać biegi?

Wielu kierowców zastanawia się, przy jakich obrotach najlepiej zmienić bieg, żeby uniknąć niepotrzebnego obciążenia dla silnika i podzespołów. Dlatego warto nauczyć się płynnej i poprawnej zmiany biegów, aby bezpiecznie poruszać się po drogach.

Zmiana biegu na niższy lub wyższy bieg powinna być przede wszystkim związana z obrotami i prędkością pojazdu. Jeśli pod maską samochodu pracuje silnik benzynowy, zmiana biegu na wyższy powinna odbywać się w momencie, gdy obrotomierz wskazuje 2,5 tys. obr./min. W samochodach wyposażonych w silniki wysokoprężne biegi należy zmieniać, gdy na obrotomierzu pokazuje się wartość 2 tys. obr./min. Mamy wtedy pewność, że silnik i jego podzespoły nie pracują pod dodatkowym obciążeniem.

***

INTERIA.PL

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama

Strona główna INTERIA.PL

Polecamy