Przegląd instalacji gazowej w samochodzie. Kontroluj ją regularnie - raz na rok
LPG przynosi znaczące oszczędności, ale wymaga regularnych przeglądów.
Możliwość tankowania paliwa za pół ceny wciąż przyciąga amatorów przerabiania samochodów na zasilanie gazem. Jednak nie wszyscy kierowcy zdają sobie sprawę, że podobnie jak inne nieoryginalne układy w aucie, instalacja LPG wymaga szczególnej troski.
Potoczna opinia
Wśród wielu kierowców panuje opinia, że instalacja gazowa w samochodzie to oznaka biedy, a przynajmniej przesadnej oszczędności. Przeciwnicy takiego systemu zasilania są też przekonani, że samochód na gazie jeździ dużo słabiej, ma problemy z rozruchem, a na dodatek w jego okolicy unosi się charakterystyczny zapach.
Rzeczywiście wiele aut z gazem odpowiada temu opisowi, jednak nie wynika to bezpośrednio z obecności instalacji, tylko z niedbalstwa kierowców. Wielu z nich po montażu gazu lub kupnie auta na LPG po prostu zapomina o instalacji, wymagając, by była ona długowieczna i bezobsługowa. W rzeczywistości tak zaniedbany system zasilania gazem może być przyczyną ciągłych problemów i powiększać grono niezadowolonych użytkowników.
Niefabryczny układ
Współczesne instalacje gazowe markowych producentów wykonywane są z materiałów dobrej jakości, jednak należy pamiętać, że w samochodzie są one systemami nieoryginalnymi. Ich montaż wymaga ingerencji w fabryczne instalacje auta, m.in. wpięcia do przewodów elektrycznych czy węży układu chłodzenia. Podczas montażu nawiercany jest kolektor ssący oraz wykonywane są otwory w nadwoziu.
Raz w roku do warsztatu
Między innymi dlatego, że LPG jest instalacją niefabryczną powinno się ją serwisować raz w roku. Przegląd kosztuje 100-150 zł i zapewnia bezproblemową eksploatację.
CZYNNOŚCI WYKONYWANE PODCZAS OKRESOWEGO PRZEGLĄDU INSTALACJI GAZOWEJ W SAMOCHODZIE
1. DIAGNOSTYKA KOMPUTEROWA
Podłączenie komputera serwisowego do sterownika instalacji umożliwia ocenę bieżących parametrów jej pracy. Wgrywana jest także aktualna wersja oprogramowania.
2. SPRAWDZENIE SZCZELNOŚCI
Za pomocą specjalnego płynu lub elektronicznego detektora sprawdzana jest szczelność poszczególnych elementów oraz ich połączeń. Gaz nie może się ulatniać.
3. KONTROLA WĘŻY I OPASEK
W trakcie przeglądu ocenia się stan gumowych węży zasilających parownik płynem chłodniczym. Szczególnie ważny jest stan opasek metalowych.
4. OCENA PRZEWODÓW
Wizualnej kontroli poddawane są przewody instalacji znajdującej się pod autem. Biegnie tamtędy rurka z gazem, jak i przewody elektryczne.
5. WYMIANA FILTRÓW
W instalacji znajdują się zwykle dwa rodzaje filtrów - gazu w fazie lotnej i ciekłej. Oba filtry wymieniane są na każdym przeglądzie instalacji.
Tekst: Paweł Tyszko, zdjęcia: Robert Magdziak; "Motor" 30/2017