Przebita opona w trasie. Co robić?
Bez względu na to, czy jedziemy do pracy, na wakacje czy w odwiedziny do rodziny, zawsze istnieje ryzyko niespodziewanych zdarzeń na drodze. Jednym z najbardziej stresujących i niebezpiecznych może być przebicie opony. Wiedza o tym, jak postępować w takiej sytuacji, może znacząco zwiększyć nasze bezpieczeństwo oraz zminimalizować stres. W tym artykule omówimy krok po kroku, co zrobić, gdy podczas podróży pęknie opona.
Pierwszą i najważniejszą rzeczą, jaką musisz zrobić, gdy pęknie opona, jest zachowanie spokoju. Choć dźwięk pękającej opony może być głośny, panika może jedynie pogorszyć sytuację. Spróbuj opanować nerwy i skup się na bezpiecznym zatrzymaniu pojazdu.
Gwałtowne hamowanie może spowodować utratę kontroli, zamiast tego, zdejmij nogę z gazu i pozwól samochodowi stopniowo zwalniać. Trzymaj kierownicę pewnie obiema rękami, starając się utrzymać prostą linię jazdy. Jeśli masz włączony tempomat, natychmiast go wyłącz. Gdy prędkość pojazdu zacznie się zmniejszać, poszukaj bezpiecznego miejsca, gdzie możesz się zatrzymać. Najlepiej, jeśli będzie to szerokie pobocze, parking lub pas awaryjny. Włącz światła awaryjne, aby ostrzec innych kierowców o swojej sytuacji oraz umieść trójkąt za pojazdem. Ustaw go w odległości co najmniej 30 metrów od samochodu na drogach lokalnych i 100 metrów na autostradach.
Zanim podejmiesz jakiekolwiek działania, sprawdź stan opony. Jeśli jest całkowicie zniszczona lub nie jesteś pewien, czy dasz radę samodzielnie ją wymienić, rozważ wezwanie pomocy drogowej. W przeciwnym razie, przygotuj się do wymiany opony. W przypadku uszkodzeń bocznych opony nie przewiduje się jej naprawy, natomiast gdy w oponę (a konkretnie w czoło bieżnika) wbił się na przykład gwóźdź serwis oponiarski z pewnością będzie w stanie go wyjąć i załatać dziurę.
- Wyjmij z bagażnika koło zapasowe, podnośnik oraz klucz do kół.
- Upewnij się, że samochód stoi na płaskiej i stabilnej powierzchni. Zaciągnij hamulec ręczny i wrzuć pierwszy bieg lub ustaw w trybie "park" (P), jeśli masz automatyczną skrzynię biegów.
- Zanim podniesiesz samochód, poluzuj śruby mocujące koło, ale ich nie odkręcaj całkowicie.
- Umieść podnośnik w odpowiednim miejscu pod samochodem (zgodnie z instrukcją obsługi) i podnieś pojazd na tyle, aby koło było nad ziemią.
- Odkręć całkowicie poluzowane śruby i zdejmij uszkodzone koło.
- Nałóż koło zapasowe na piastę i wkręć śruby ręcznie, aby koło było stabilne.
- Ostrożnie opuść samochód, aż koło zapasowe dotknie ziemi. Następnie dokręć śruby mocujące koło kluczem, wykonując ruchy krzyżowe, aby równomiernie rozłożyć siłę.
- Upewnij się, że wszystkie śruby są dobrze dokręcone.
Warto pamiętać, że koło zapasowe zazwyczaj nie jest przeznaczone do długotrwałej jazdy, więc jak najszybciej udaj się do warsztatu w celu naprawy lub wymiany uszkodzonej opony.
Obecnie większość samochodów, zamiast koła zapasowego (nawet dojazdowego), wyposażona jest w zestawy naprawcze, czyli uszczelniacze, które zajmują mniej miejsca i są tańsze. Jednak ich skuteczność zależy od rodzaju uszkodzenia opony. Mniejsze ubytki można faktycznie wypełnić uszczelniaczem (przyjmuje się, że takie wielkości 5-6 mm), ale w przypadku poważniejszych zestaw naprawczy nie pomoże i wtedy trzeba ratować się wezwaniem lawety albo kogoś, kto dostarczy koło zapasowe. Zestaw naprawczy, podobnie jak dojazdowe koło, to opcja, która w razie mniejszych uszkodzeń pozwala jedynie dojechać do serwisu w celu dalszej kontroli i naprawy opony. O tym, czy można z niej dalej korzystać zadecyduje wulkanizator.
Choć pęknięcie opony to sytuacja, której nie da się całkowicie wyeliminować, istnieją pewne działania prewencyjne, które mogą zmniejszyć ryzyko jej wystąpienia:
- Regularne kontrolowanie stanu opon: Sprawdzaj ciśnienie i bieżnik co najmniej raz w miesiącu oraz przed dłuższymi podróżami.
- Unikanie przeciążeń: Przeładowany samochód zwiększa ryzyko uszkodzenia opon.
- Unikaj najeżdżania na krawężniki, dziury i inne przeszkody na drodze.