Początkujący kierowca w aucie na gaz

Samochodowe instalacje gazowe mają swoich wiernych fanów, ale i całą rzeszę przeciwników. Ci drudzy podnoszą przeważnie argumenty dotyczące gorszych osiągów i przyspieszonego zużycia silnika.

Tymczasem, dzięki najnowocześniejszym technologiom, instalacje LPG są obecnie nie tylko bardzo bezpiecznym i ekologicznym rozwiązaniem, ale też niezwykle korzystnym z ekonomicznego punktu widzenia. Decyduje się na nie wielu, także tych początkujących, kierowców. O czym na co dzień pamiętać trzeba, by "zagazowane" auto jeździło bez zarzutu?

Początkujący kierowca musi opanować wiele nowych umiejętności. Brakuje mu wiedzy i doświadczenia nie tylko na drodze - często problem sprawia im nawet tankowanie czy wjazd na myjnię. Czy w takiej sytuacji warto myśleć o aucie na gaz? Czy lista rzeczy, o których młody kierowca musi pamiętać, będzie znacznie dłuższa i bardziej skomplikowana? Niekoniecznie.

Reklama

Każdy kierowca, bez względu na rodzaj auta jakie posiada, powinien zadbać między innymi o regularne wymiany oleju, przeglądy techniczne czy wymianę opon. Zalecenia dla posiadaczy samochodów z instalacją gazową są takie same z tym, że uwzględniają specyfikę takiego rozwiązania.

Krótką listę porad, stworzoną z myślą o świeżo upieczonych adeptach sztuki prowadzenia, którzy chcieliby zminimalizować koszty utrzymania auta decydując się na instalację gazową, opracowali eksperci z firmy Shell. O czym należy pamiętać?

Oprócz regularnych wymian oleju, pozwalających utrzymać silnik w optymalnej kondycji, trzeba zadbać o czystość układu paliwowego. Doświadczeni kierowcy zawsze tankują na stacjach renomowanych koncernów. Chociaż paliwa pokroju Shell AutoGas są z reguły nieco droższe niż LPG oferowany przez miejscową konkurencję - mamy pewność, co do odpowiedniej proporcji, kaloryczności i czystości gazu. Dzięki temu możemy uniknąć wielu problemów, dotyczących chociażby nierównej pracy na LPG.

Nie można też zapominać o okresowych wymianach filtrów powietrza (co 10 tys. km), paliwa i gazu. Interwały tych czynności serwisowych znajdziemy w instrukcji obsługi pojazdu i instalacji gazowej. Ważne, by nie traktować po macoszemu samego filtra paliwa - samochody, które jeżdżą na LPG narażone są na usterki układu paliwowego. Dotyczy to nie tylko pompy paliwa, ale też - zwłaszcza w starszych pojazdach - samego zbiornika. Częsta jazda "na rezerwie" skutkuje gromadzeniem się w baku wilgoci, która z czasem przyczynia się do powstawania korozji. Trafiająca do paliwa rdza uszkadza pompy i zatyka filtry. Dlatego właśnie, eksperci radzą by - niezależnie od okoliczności - mieć zbiornik wypełniony benzyną w co najmniej 1/4.

Osoby zaczynające swoją przygodę z LPG powinny też pamiętać, by w czasie tankowania nie przepełniać zbiornika. Tzw. butla gazu nie powinna być wypełniona w stopniu większym, niż w 80-85 proc. Oznacza to, że do zbiornika LPG o pojemności 60 l wejdzie maksymalnie 51 l płynnego gazu. Reszta stanowi rezerwę bezpieczeństwa związaną m.in. z rozszerzaniem się (parowaniem) gazu płynnego w zależności od temperatury. Tankując nie możemy więc dopuszczać do "przelania" objawiającego się "cykaniem" zaworu bezpieczeństwa. Czynność powinniśmy przerwać zaraz po pierwszym "odbiciu" dystrybutora! 

INTERIA.PL
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy