Płyn chłodniczy się zagotował. Czy mogę dolać wody?
Buchające spod maski kłęby dymu niekoniecznie oznaczają pożar, często, zwłaszcza, kiedy na zewnątrz, jest ciepło, chodzi o zagotowany płyn chłodniczy. Jak sobie w tej sytuacji poradzić, żeby nie doprowadzić do uszkodzenia silnika?
Zagotowanie się płynu chłodniczego w samochodzie to sytuacja, która może zaskoczyć każdego kierowcę, niezależnie od doświadczenia. Problem ten jest poważny, ponieważ może prowadzić do uszkodzenia silnika. Dlatego warto wiedzieć, jak postępować w takim przypadku, aby zminimalizować ryzyko poważnych uszkodzeń i zapewnić bezpieczeństwo na drodze.
O tym, że niebawem może dojść do zagotowania się płynu informuje wskaźnik temperatury cieczy chłodzącej - jeśli zbliża się do czerwonego pola należy jak najszybciej znaleźć bezpieczne miejsce do zatrzymania.
Zagotowany płyn chłodnicy - jak się zachować?
Najlepiej znaleźć miejsce na poboczu lub parkingu z dala od ruchu drogowego, aby uniknąć dodatkowych zagrożeń. Ważne jest, aby nie wyłączać silnika od razu po zatrzymaniu, ponieważ nagłe zatrzymanie obiegu płynu chłodniczego może prowadzić do jeszcze większego przegrzania. Trzymaj silnik włączony na biegu jałowym przez kilka minut, aby umożliwić jego stopniowe schładzanie. Włącz także ogrzewanie na maksymalną moc (bez klimatyzacji, z obiegiem wewnętrznym). Choć może się to wydawać paradoksalne w tej sytuacji, włączenie ogrzewania pomaga w odprowadzeniu ciepła z silnika do wnętrza pojazdu, co przyspiesza proces chłodzenia. To proste działanie może zapobiec dalszemu wzrostowi temperatury płynu chłodniczego i umożliwić jego powolne schładzanie.
Gdy temperatura płynu chłodniczego zacznie spadać, można wyłączyć silnik. Następnie należy odczekać co najmniej 15-30 minut, zanim otworzymy maskę. Nagłe jej otwarcie może być niebezpieczne, ponieważ para i zagotowany płyn chłodniczy wydobywające się spod niej może spowodować oparzenia. Po tym czasie możemy ostrożnie sprawdzić poziom płynu chłodniczego w zbiorniku wyrównawczym. Należy jednak uważać przy odkręcaniu korka, ponieważ może on być nadal gorący, a nagłe uwolnienie ciśnienia może spowodować wybuch gorącej pary.
Czy można wlać wodę do zbiornika płynu chłodzącego?
Jeśli poziom płynu chłodniczego jest niski, uzupełnij go wodą destylowaną lub odpowiednim płynem chłodniczym, jeśli masz go pod ręką. Unikaj używania wody z kranu, ponieważ zawiera minerały, które mogą prowadzić do korozji układu chłodzenia - wody można użyć tylko w sytuacji, gdy nie mamy dostępu do wyżej wymienionych płynów.. Po uzupełnieniu zbiornika, uruchom silnik i obserwuj, czy temperatura wraca do normy. Jeśli problem się powtarza, może to wskazywać na poważniejszą awarię, np. uszkodzoną pompę wody, wyciek w układzie chłodzenia lub uszkodzony termostat czy chłodnicę. W takim przypadku konieczna będzie wizyta u mechanika.
Zagotowanie się płynu chłodniczego może mieć różne przyczyny, takie jak niewłaściwa konserwacja układu chłodzenia, zbyt mała ilość płynu chłodniczego, zablokowany termostat, uszkodzona pompa wody lub awaria wentylatora chłodnicy. Mechanik powinien sprawdzić, czy nie ma wycieków, zatorów lub uszkodzeń. Czasami przyczyną problemów mogą być zanieczyszczenia w układzie chłodzenia, które blokują przepływ płynu. W takim przypadku pomocne może być przepłukanie go specjalnym preparatem czyszczącym.