Reklama

Ogrzewanie postojowe. Co to jest webasto i jak działa?

Ogrzewanie postojowe zyskało dużą sympatię kierowców, szczególnie tych zawodowych. Posiada również swoją potoczną nazwę, czyli webasto, która pochodzi od najpopularniejszego producenta urządzeń tego typu. Sprawdziliśmy, jak działa takie ogrzewanie i czy warto w nie zainwestować.

Ogrzewanie postojowe służy do tego, by nagrzać wnętrze i silnik samochodu bez jego uruchamiania. Głównym elementem systemu jest niewielki (4-5 kW mocy) silnik spalinowy (agregat grzewczy), który wykorzystuje paliwo ze zbiornika samochodu oraz powietrze atmosferyczne. Silnik pracując generuje ciepło, które służy do podgrzania płynu chłodniczego samochodu. Gdy płyn już jest ciepły, zostaje wprowadzony w obieg, podgrzewając silnik, a za pośrednictwem nagrzewnicy, również wnętrze auta. 

Duży koszt montażu ogrzewania postojowego nie odstrasza kierowców

Zestaw ogrzewania postojowego można zamontować w każdym samochodzie. Ważne jest jednak, by odpowiednio dobrać moc agregatu grzewczego do wielkości auta. Od tego zależy również cena systemu, która w przypadku samochodu osobowego będzie wynosić kilka tysięcy złotych. Na rynku są również dostępne proste zestawy, które służą wyłącznie do ogrzewania silnika, można je kupić za mniej niż tysiąc zł.

Reklama

Montaż ogrzewania postojowego należy do skomplikowanych zadań, dlatego lepiej zlecić to profesjonaliście. 

Mechanik zainstaluje centralny punkt ogrzewania (agregat), połączy go z przewodami z płynem chłodniczym i zbiornikiem paliwa. W kolejnym kroku połączy sterownik z obwodem, który kontroluje nawiew. W trakcie montażu równie ważne jest solidne zabezpieczenie wszystkich przewodów elektrycznych. 

Nieskomplikowany serwis ogrzewania postojowego Webasto

Ogrzewanie postojowe nie wymaga dużej uwagi od kierowcy, podobnie jest z obsługą. Jeśli jednak zaobserwujemy, że Webasto nie ogrzewa naszego wnętrza samochodu, warto pojechać do mechanika, aby sprawdzić, co się stało. 

Zwykle nagrzanie wnętrza i silnika nie powinno zająć więcej niż kwadrans. W tym czasie system zużyje ok. 0,2 l paliwa z baku samochodu.

Profesjonaliści, którzy zajmują się na co dzień serwisem Webasto wskazują, że najczęściej problemy z ogrzewaniem zaczynają się od rozszczelnienia układu oraz uszkodzenia agregatu. 

Poza omówionym powyżej ogrzewaniem typu mokrego istnieje jeszcze system suchy, który nie wykorzystuje płynu chłodniczego, ale wyłącznie ciepłe powietrze. Jest to rozwiązanie tańsze, ale znacznie mniej skuteczne i służy wyłącznie do rozgrzania silnika.

Ogrzewanie postojowe. Wiele korzyści

Ogrzewanie postojowe wiąże się z dużymi kosztami dla naszego portfela, ale komfort użytkowania samochodu z webasto rośnie tak bardzo, że wielu kierowców nie wyobraża sobie bez niego życia.

Warto dodać, że system można samodzielnie programować, ustawiać temperaturę, jak i godzinę włączenia. W zależności od wersji, webasto można również obsługiwać zdalnie za pomocą specjalnego pilota lub smartfona, dzięki czemu, planując odjazd o konkretnej godzinie, możemy wsiąść już do rozgrzanego wnętrza.

Ogrzewanie postojowe. Montować Webasto czy nie? Oto jest pytanie

Na pytanie, czy warto zamontować ogrzewanie postojowe, nie da się odpowiedzieć jednoznacznie. Podobnie zresztą sytuacja wygląda przy każdej modyfikacji auta. Z pewnością każdy z nas chciałby szczególnie w zimie wsiadać do ciepłego wnętrza. Cena może być odstraszająca, ale jeśli kogoś stać, na pewno nie będzie żałował decyzji o montażu webasto.

***

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama

Strona główna INTERIA.PL

Polecamy