Nowe przepisy dotyczące opon. Trzeba zwrócić uwagę na jeden symbol
W Niemczech nie ma obowiązku używania opon zimowych, jednak w sytuacji, gdy na drodze leży śnieg, a my utrudniamy innym ruch lub doprowadzamy do niebezpiecznej sytuacji z uwagi na opony letnie, możemy dostać mandat. 1 października zaczęły też obowiązywać w Niemczech nowe zasady dotyczące opon całorocznych z symbolem M+S (błoto i śnieg).
W Niemczech wymagania dotyczące opon zimowych obowiązują w zależności od sytuacji: w przypadku "czarnego lodu, śliskiego śniegu, błota pośniegowego, lodu lub mrozu" wymagane są odpowiednie opony (§ 2 ust. 3a StVO). Do tej pory, za opony zimowe, uznawano także te należące do kategorii całorocznych, pod warunkiem, że miały oznaczenie M+S. Od 1 października wprowadzone zostały nowe zasady.
Do tej pory za opony zimowe i całoroczne z oznaczeniami M+S akceptowane były także opony wyprodukowane przed 2018 rokiem bez oznaczenia 3PMSF, czyli śnieżnego płatka z trzema szczytami górskimi). Od 1 stycznia 2018 r. wszystkie nowo produkowane opony całoroczne i zimowe muszą być opatrzone tym symbolem, aby mogły zostać prawnie dopuszczone do użytku zimowego.
Zmiana prawa od 1 października tego roku dotknęła więc prawie siedmioletnie opony, które zostały wyprodukowane przed styczniem 2018 roku i nadal są w ruchu bez piktogramu górskiego z płatkiem śniegu. Chociaż nie są one już sprzedawane, nadal można je instalować w pojazdach. Według nowych przepisów nie będą jednak one uznawane za opony zimowe, zatem w razie wystąpienia problemów można spodziewać się mandatu.
Za nieprawidłowe użycie opon wynosi on 60 euro, utrudnianie innym użytkownikom jazdy “kosztuje" 80 euro i jeden punkty karny, natomiast spowodowanie niebezpieczeństwa na drodze z uwagi na nieodpowiednie opony grozi mandatem w wysokości 100 euro (i jednym punktem karnym). Wiek opony lub datę produkcji można znaleźć w informacjach w kodzie DOT, który znajduje się na boku opony.
Aby poprawnie odczytać kod DOT, należy zwrócić uwagę na ciąg liter i cyfr umieszczony po tym skrócie. Najważniejsze są ostatnie cztery cyfry, które wskazują tydzień i rok produkcji opony. Na przykład, jeśli kod kończy się na 1622, oznacza to, że opona została wyprodukowana w 16. tygodniu 2022 roku. Pozostała część kodu DOT zawiera informacje o fabryce, w której opona została wyprodukowana, oraz specyfikacje dotyczące modelu opony, jednak dla przeciętnego kierowcy najistotniejsza jest data produkcji.