Nowe prawa kupujących w sieci
Obowiązują już nowe przepisy dotyczące zakupów w internecie. Mamy więcej czasu na zwrot towaru, szersze możliwości reklamacji, są jasne zasady opłat za przesyłki.
Gdy potrzebne są jakieś części zamienne, opony czy akcesoria, naturalnym miejscem zakupów są popularne portale aukcyjne i sklepy internetowe. Zasady dokonywanych tam transakcji nieco różnią się od tych obowiązujących w zwykłych sklepach. Niedawno weszły nowe przepisy, zwiększające przywileje kupujących. Wiele kwestii, które dotychczas nie był jasno ustalone, uzyskały klarowne reguły. Oto najważniejsze zmiany.
Więcej czasu na zwrot kupionego towaru
Dotychczas na zwrot sprawnego towaru mieliśmy 10 dni. Obecnie okres ten został wydłużony do 14 dni, licząc od następnego dnia po otrzymaniu towaru. W tym czasie należy wysłać do sprzedawcy oświadczenie, a następnie - w ciągu 14 dni - odesłać zakup.
Natychmiastowy zwrot pieniędzy
Pojawiły się jasne terminy zwrotu pieniędzy za niechciany towar - sprzedawca może się z tym wstrzymać tylko do czasu otrzymania przesyłki od kupującego lub otrzymania potwierdzenia nadania paczki.
Jasne zasady rozliczeń kosztów przesyłek
Przy rezygnacji z zakupu wydatki za odesłanie towaru są po stronie kupującego. Należy mu się jednak zwrot kosztów przesyłki, które poniósł przy zakupie - ale tylko w kwocie odpowiadającej najtańszemu sposobowi dostarczenia oferowanego przez sprzedawcę. Jeśli więc wybrano opcję dostawy przez kuriera, a sprzedawca oferował tańszy odbiór w paczkomacie) otrzyma się pieniądze za tę drugą formę dostawy.
Prawo obejrzenia towaru jak w zwykłym sklepie
Każdy ma prawo obejrzeć towar kupiony w sieci w taki sposób, w jaki mógłby to zrobić w zwykłym sklepie - np. wyjąć go z pudełka. Jeśli jednak wyjęcie z opakowania wiąże się ze zmniejszeniem wartości towaru, sprzedawca ma prawo "potrącić" sobie odpowiednią kwotę, traktując towar jako używany. Z tego samego powodu w 14-dniowym okresie do namysłu nie powinno się dowolnie korzystać z kupionej rzeczy, gdyż również za jej zwrot otrzymamy odpowiednio pomniejszoną kwotę.
Zakaz dodatkowych lub ukrytych kosztów
Sprzedawca musi poinformować o dokładnej cenie zakupu, włącznie ze wszystkimi kosztami dodatkowymi. Każda dodatkowa płatność musi być poprzedzona zgodą - koniecznie wyraźną, nie może wynikać z opcji domyślnej (np. zabronione jest, by była już "odznaczona" w okienku, a jeśli jest, przysługuje zwrot pieniędzy). Co więcej, za skorzystanie z określonej formy płatności nie wolno żądać kwot większych od rzeczywiście poniesionych przez sprzedawcę kosztów, zatem dopłata za płatność kartą nie może być większa od prowizji sprzedawcy.
Więcej praw gdy towar jest wadliwy
Zmieniły się także zasady zwrotu wadliwego towaru. Kupującemu przysługuje teraz prawo do rękojmi obowiązujące przez dwa lata od zakupu. W razie wykrycia wady, od sprzedawcy można od razu żądać zwrotu pieniędzy, obniżenia ceny, naprawy albo wymiany towaru. Wybór opcji co do zasady należy do kupującego.
Wzory formularzy reklamacyjnych można pobrać ze strony: prawakonsumenta.uokik.gov.pl/formularze.
Bartosz Zienkiewicz