Napęd 4x4 też trzeba serwisować. Wielu kierowców o tym zapomina!

Właściciele aut z napędem 4x4 zapominają o związanych z nim czynnościach serwisowych.

Popularność nowych modeli z dołączanym napędem 4x4 dynamicznie wzrasta, a wraz z nią - podaż takich aut na rynku wtórnym.

Przy zakupie używanego samochodu 4x4 należy koniecznie zweryfikować obecność i działanie napędu na obie osie: zarówno od strony dokumentacji (np. rozkodować numer VIN - nie brakuje przypadków dużych SUV-ów z USA w wersjach 2WD), jak i praktycznej.

Aby sprawdzić, czy napędzane są obie osie, można np. dynamicznie ruszyć na śliskiej lub grząskiej nawierzchni. Pracy napędu nie powinny towarzyszyć niepokojące hałasy czy stuki ani wyświetlanie się lampek ostrzegawczych.

Reklama

Warto też obejrzeć podwozie pod kątem wycieków i sprawdzić, czy auto na wszystkich kołach ma identyczne opony (chyba że przewidziano mieszane ogumienie).

Jednak sprawdzenie to jedno, a odpowiednia eksploatacja - drugie. W większości samochodów poszczególne podzespoły napędu wymagają okresowej wymiany oleju. Osobno należy wymieniać olej w dyferencjałach, osobno w skrzyni rozdzielczej i sprzęgle sterującym (chyba że producent tego nie przewiduje lub sprzęgło jest zespolone). W każdym przypadku interwały wynoszą zazwyczaj od ok. 30 do 100 tys. km, a koszt pojedynczej wymiany to ok. 150-400 zł.

Aby ustalić szczegóły, najlepiej zasięgnąć informacji w ASO lub na forach internetowych. Kwestii wymiany oleju w podzespołach napędu 4x4 nie można ignorować, zwłaszcza że w wielu modelach mają one skłonność do awarii (np. Opel Insignia, BMW). Czasami producent wymiany nie zaleca, a jednak warto to robić celem wydłużenia żywotności napędu.

CENA WYMIANY OLEJU W UKŁADZIE NAPĘDU 4X4 (SPRZĘGŁO/TYLNY DYFERENCJAŁ)

Marka i modelCena wymiany oleju wraz z robocizną (AS0)Uwagi

Audi Q5 3.0 TDI quattro (I gen.)
brak zaleceń producenta brak zaleceń producenta
BMW X3 20d xDrive (II gen.; F25)  800 złpo 150 tys. km; warto wymienić też olej w skrzyni rozdz.
BMW 530d xDrive (F10)  550 złpo 150 tys. km; warto wymienić też olej w skrzyni rozdz.
Ford Kuga 2.0 TDCi 4x4 (II gen.) 420-450 złbrak zaleceń producenta
Honda CR-V 2.0 4x4 (III gen.)230 zł pierwsza wymiana po 20, później co 40 tys. km
Hyundai ix35 2.0 CRDi 4x4500 złco 30 tys. km lub co 2 lata
Kia Sportage 2.0 CRDi 4x4 (2010-2015) 150 złco 40-60 tys. km
Lexus RX 350 (2009-2015)   210 złco 30 tys. km
Mazda CX-5 2.0 4x4 (I gen.) 160 złbrak zaleceń producenta
Mercedes ML/GLE 350 CDI (W 166)370 złco 100 tys. km
Mitsubishi Outlander 2.2 DID (III gen.)140 złco 80 tys. km
Mini Countryman 2.0 D All4 (I gen.) 250-300 złco 60-70 tys. km
Opel Insignia 4x4 (I gen.)  800-900 złco 50-80 tys. km
Nissan Qashqai 1.6 dCi 4x4 (II gen.)340 złbrak zaleceń producenta
Skoda Yeti 2.0 TDI 4x4300-350 złco 3 lata 
Toyota RAV4 2.4 (III gen.)400 zł   co 30 tys. km
VW Tiguan 2.0 TDI 4M. (I gen.)ok. 360 zł brak zaleceń producenta
VW Touareg 3.0 TDI 4M. (II gen.)ok. 365 złbrak zaleceń producenta
Volvo XC60 D5 (I gen.)ok. 450 złbrak zaleceń producenta

Tekst: Marcin Sobolewski, zdjęcia: archiwum; "Motor" 50/2017

Jaki wybrać olej do napędu na cztery koła? – EKSPLOATACJA

Ile kosztuje wymiana sprzęgła? – PORADY

Motor
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy