Masz auto z 2002 roku? To już złom!
Według danych Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców, w minionym roku polski rynek pojazdów nowych skurczył się o niemal 11 procent.
Z danych Ministerstwa Finansów wynika jednak, że głodem przymierają nie tylko dealerzy. W ostatnim czasie zdecydowanie spadł też import do Polski używanych samochodów z zagranicy.
W zeszłym roku, w ramach prywatnego importu, trafiło do Polski nieco ponad 655 tys. używanych pojazdów. Dla porównania, dwa lata temu, Polacy przywieźli z zagranicy przeszło 718 tys. używanych aut.
Import skurczył się o przeszło 11 proc - spadek zainteresowania autami używanymi odpowiada więc spadkowi zainteresowania samochodami fabrycznie nowymi. Taka zbieżność pozwala całkowicie wykluczyć tezę, jakoby mniejsze zainteresowanie Polaków samochodami (zarówno nowymi, jak i używanymi) wynikało z nasycenia rynku.
Zdecydowane większą rolę w statystykach sprzedaży pojazdów odgrywa słaba złotówka i kiepska sytuacja materialna wielu rodaków. Na spadek zainteresowania samochodami wpływają też galopujące koszty ich utrzymania - w ostatnim czasie podwyżki objęły nie tylko ceny paliw - wzrosły również koszty ubezpieczenia pojazdów.
Za dowód kiepskiej kondycji finansowej polskich kierowców przyjąć można chociażby strukturę wiekową importowanych aut. Aż 47 proc. z nich to pojazdy, których wiek przekracza 10 lat. 43 proc. to samochody w wieku od 4 do 10 lat. Zaledwie jedno na dziesięć sprowadzanych do Polski używanych aut z zagranicy ma mniej niż cztery lata.
O naszym motoryzacyjnym zacofaniu - a co za tym idzie poziomie życia w Polsce - świadczy średni wiek pojazdu. W zależności od źródła danych, dla naszego kraju wynosi on między 14 do 16 lat (różnice wynikają z faktu, że wg szacunków wiele pojazdów, które wciąż figurują w bazie CEPiK już dawno zostało rozebranych na części, ale nie zostały wyrejestrowane. Wg różnych szacunków proceder ten mógł objąć w Polsce nawet 3 mln samochodów).
Warto przypomnieć, że w 2009 roku w Niemczech, gdzie obowiązywały wówczas tzw. "premie wrakowe" jako kryterium wiekowe auta nadającego się do utylizacji przyjęto 10 lat... Analogicznie, w najbliższym czasie na niemieckie złomowiska powinny więc trafiać auta wyprodukowane w 2002 roku, czyli - dajmy na to - alfy romeo 156, BMW E46, fordy mondeo III generacji, czy volkswageny passaty B5 i golfy mk IV.
A z którego roku jest twój samochód...?
PR